Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 1 Elérhetőség és regionális fejlődés Győrffy Ildikó Miskolci Egyetem Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet Világgazdaságtani Tanszék Gödöllő, december 11.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 2 Tartalom Szakirodalmi áttekintés – a közlekedési hálózatok szerepének megjelenése a közgazdaságtani elméletekben Közlekedési infrastruktúra-ellátottság és a telephelyi vonzerő kapcsolata Az infrastruktúra szerepe, fogalmi meghatározása a közgazdaságtani elméletekben Elérhetőség, mint telephelyválasztási szempont A közlekedési infrastruktúra regionális gazdasági fejlődésre gyakorolt hatásának modellezési lehetőségei, a modellek kritikai értékelése Infrastruktúrát jellemző jelzőszámok és elemzési módszerek Fekvés és elérhetőség közgazdaságtani indikátorai A közúti infrastruktúra főbb jellemzői Bennett-módszer alkalmazásával Elemzés statisztikai szoftver alkalmazásával
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 3 Infrastruktúra és a regionális fejlődés Milyen hatással van a regionális gazdaság fejlődésére az infrastruktúra kiépítése és fejlesztése, a hazai és nemzetközi hálózatba kapcsolás? –szállítási idő csökkenése –telephelyválasztás – nő a vonzerő –export-versenyképesség –társadalmi hasznosság –kohézió erősödése –térbeni fejlődési irányok kijelölése –ingatlanpiac
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 4 A gazdasági feltételrendszer nyitott és dinamikus Az ELÉRHETŐSÉG alacsony színvonalú Az ELÉRHETŐSÉG magas színvonalú 1. Erős gazdasági önellátás és környezetvédelem. A közlekedési beruházások erős élénkítő hatást fejtenek ki. 2. Nemzetközi és nemzeti piacok továbbfejlődési potenciállal. A fejlett közlekedési hálózat támasza a fejlődésnek, de nem szükséges feltételként. A gazdasági feltételrendszer zárt és statikus A gyenge közlekedési lehetőségek hozzájárultak a leszakadáshoz, de önmagában az infrastruktúra-fejlesztés nem eredményez gazdasági élénkülést. Lemaradt gazdasági tevékenységű, izolált, statikus területek. 3. A folyosók mentén kedvező feltételek ellenére a további beruházások kishatásúak, mivel a gazdasági feltételek hiányoznak. Leszakadt régiók menti folyosóra korlátozott elérhetőség, kivételes övezetek a csomópontok körzetében. 4. A gazdaság és a közlekedésfejlesztés összefüggései Forrás: Tóth G., 2005.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 5 A közúti infrastruktúra jellemzői (2006) Országos közutak sűrűsége Főutak aránya Szilárd burkolatú utak aránya Minőségi mutató Területre vetítve Lakosságra vetítve ∑ Ebből: főutak ∑ km/100 km 2 km/10e fő% Észak-Magyarország35,77,237,720,098,655,9 Magyarország32,97,737,122,591,553,7 A másodlagos infrastruktúra Átlagolt sorrend Személy- gépkocsi- sűrűség Tehergép- kocsi sűrűség Autóbusz sűrűség Üzemanyag töltőáll. sűrűsége db/1000 lakosdb/ lakos Észak-Magyarország22929,017,91,95. Magyarország26636,217,82,1-
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 6 A gyorsforgalmi úthálózat sűrűségének vizsgálata Az 1000 főre jutó személygépkocsik megoszlása Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 7 Az elérhetőség fogalma Az elérhetőség a közlekedési rendszer „fő terméke”. Megmutatja egy–egy térség helyzeti előnyét, illetve hátrányát más térségekhez viszonyítva. Az elérhetőségi indikátorok a háztartások és a gazdasági társaságok számára a közlekedési hálózatok létezését, illetve az általuk biztosított előnyt számszerűsítik. Forrás: Schürmann–Spiekermann–Wegener, 1997.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 8 A kistérségi központok elérési időtávolsága Forrás: ÉMOP alapján szerk.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 9 Elérhetőség jellemzői közhasználatú közlekedési eszközökkel A megyeszékhelyről Városokból csak átszállással elérhető vonzáskörzeti települések népességének aránya (%) csak átszállással elérhető települések népességének aránya (%) 1 órán belül elérhető települések népességének aránya (%) Borsod-A.-Z. 26,851,312,0 Heves 34,828,28,4 Nógrád 37,442,53,3 Észak- Magyarország 33,040,77,9 Forrás: Erdősi, adatai alapján szerk.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 10 Egyes mutatók alakulása NUTS V-ös szinten (2005) 1000 lakosra jutó működő vállalkozások számaA regisztrált munkanélküliek aránya 1000 lakosra jutó adózók száma Forrás: KSH SZJA-alapot képező jövedelem egy állandó lakosra
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 11 Az egy főre jutó GDP területi megoszlása az 1000 főre jutó személygépkocsik függvényében Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 12 Az egy főre jutó GDP területi megoszlása az 1000 főre jutó vállalkozások függvényében Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 13 Az 1000 főre jutó vállalkozások megoszlása a 100 km2-re jutó gyorsforgalmi úthálózat függvényében Forrás: SPSS szoftver alkalmazásával saját számítás
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 14 Összegzés Az elérhetőség javítása a gazdasági fejlődés egyik alapfeltétele. A térségi hatás záloga, hogy a magisztrális hálózatok és a térségi felhasználók között legyen hatékony közvetítő hálózat (működőképes hazai fő- és alsóbbrendű hálózat). Regionális közlekedés szerepe: –a térségi fellendülését, –a kapcsolatbővülésből származó gazdasági és a jóléti hatásokat eredményezheti, –előnyös helyzetet teremt az exportorientált gazdasági vállalkozásoknak, –összességében erősíti a régió globális versenyképességét.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 15 Köszönöm a figyelmet!