Válság és/vagy kibontakozás? Forman Balázs Budapesti Corvinus Egyetem
2008: gazdasági válság 2008 október: az USA jelzáloghitel piacának válsága begyűrűzik Magyarországra Következmények: A forint árfolyama csökken – a devizahitelek kockázata és törlesztő részlete nő – 1,5 millió háztartás jelzálog és gépkocsi hitelei kerülnek veszélybe Az új autó eladások csökkennek világszerte – kb százalékkal – a gépkocsi gyártók csökkentik termelésüket, üzemeik és beszállítóik átmenetileg bezárnak
Megoldási javaslatok Diszkrecionális – devizahitelesek –lakossági: a futamidő hosszabbítható a havi részlet csökkentése érdekében –banki: települési fekete lista (már korábban is létezett, most került nyilvánosságra a léte) – jelzálog hitelezés leáll – apró települések népességmegtartó ereje tovább csökken Általános – IMF csomag – az eddigi intézkedések területi hatása semleges Elméleti – euro bevezetés
Euro bevezetés Maastrichti konvergencia kritériumok Államadósság Államháztartási hiány??? Ki viseli majd a hiánycsökkentés terheit hosszú távon? –Önkormányzatok –Egészségügy –Tömegközlekedés Infláció Kamatlábak
Euro bevezetés feltételei Robert Mundell: optimális valutaövezetek elmélete – árverseny a régiók között Kicsi területi különbségek – kohézió Alkalmazkodás az aszimmetrikus gazdasági sokkokhoz –Tényező mobilitás –Költségvetési föderalizmus, transzferek –Belső innovációk
Területi különbségek GDP/fő PPS-ben
Területi különbségek Reál GDP növekedési üteme
Belső alkalmazkodási vagy versenyképesség Kereskedelem Termelés Működő tőke import Foglalkoztatás Oktatás K+F Információs társadalom
Az Európai Unión kívüli országoktól való függőség - export
Az Európai Unión kívüli országoktól való függőség - import
Termelés szerkezete – ipar részesedése a GDP-ből
Termelés szerkezete – az építőipar részesedése a GDP-ből
Termelés szerkezete – mezőgazdaság részesedése a GDP-ből
Termelés szerkezete – üzleti szolgáltatások részesedése a GDP-ből
Termelés szerkezete – egységnyi GDP-hez képest az áruszállítás volumenének változása 2000-óta Termelés szerkezete - ipar
A teljes foglalkoztatási ráta
Egy munkaóra átlagos bérköltsége
Alapfokú végzettséggel rendelkezők aránya
Középfokú végzettséggel rendelkezők aránya
Felsőfokú végzettségűek aránya
K+F kiadások aránya a GDP-ből
K+F-ben dolgozó munkavállalók aránya
Műszaki és természettudományos képzésben részt vevők aránya
Az élethossziglani vagy felnőtt képzésben részt vevők aránya
Rendszeres internet felhasználók aránya
Internet hozzáféréssel rendelkező háztartások aránya
eKözigazgatást igénybe vevők aránya
eKereskedelemben vásárlók aránya
2015-re javasolt 2015-re javasolt gyorsforgalmi úthálózat SK A SL O HR YU RO UA Rábafüzes Parassapuszta Vác Tornyosnémet i Röszke Ilocska Letenye Dunaújváros Eger Veszprém Győr Tatabánya Kaposvár Pécs Lelle Szekszárd Sopron Mohács Székesfehérvár Kecskemét Békéscsaba Nyíregyháza Miskolc Kiskunfélegyhá za Debrecen Füzesabony Emőd Baja Polgár V V/C IV X/A BÉCS felé V V/A POZSON Y, PRÁGA felé IV GRÁC felé ZÁGRÁB felé SZARAJEV Ó felé TEMESVÁR, BUKAREST felé BELGRÁD felé ARAD, KOLOZSVÁR felé LVOV, KIJEV felé KASSA felé Szolnok IV V ARAD felé Helsinki folyosók autópálya autóút épülő autóút V Szeged Nagylak Duna Tisza LJUBJANA, TRIESZT felé BUDAPEST M56 M30 M3 M35 M4 M8 M4 M0 M2 M8 M15 M1 M81 M86 M9 M70 M7 M6 M9 M56 M5 M43 M44 Szombathely Zalaegerszeg Bszgyörgy NagykanizsaM25
Köszönöm a figyelmüket! Forman Balázs