A tértudomány(ok) kihívásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Advertisements

A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) évi Szellemi Tőke Jelentése 2006 MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Tudás, közösség, hatalom
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Regionális rugalmasság és útfüggő gazdasági változás a Dél-Alföld nagyvárosi település együtteseiben Elekes Zoltán PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
Nemes Nagy József (ELTE) MRTT vándorgyűlés November 22. Győr.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A szervezeti problémák kezelése
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A konstruktivista pedagógia alapjai
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Partnerség és hálózatok – elmélet és gyakorlat Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
vizuális kommunikáció
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A digitális állampolgárság neveléstudományi kontextusban Perjés István ELTE, PPK.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kutatásmódszertani dilemmák
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Személyközpontú gondozás
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
LEADER, Identitás, Sport
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

A tértudomány(ok) kihívásai Faragó László MTA KRTK RKI MRTT vándorgyűlés, 2012. november 22–23.

Egységes tudomány, vagy diszciplínák összessége? MRTT tagsága nem csak regionális tudományt művel Tértudományok (összessége = tértudomány) Szemléleti (ideológiai) különbségek: pl. azonos tárgy, más szemlélet/hitvallás regionális tudomány és a regionális kutatások (regional science és regional studies) között A tervezés-fejlesztés szempontjából a tér a társadalmi funkcióknak megfelelően szerveződik

Plurális műhelyek és sokszínű oktatás A társadalom oldaláról közelítünk a problémákhoz, ezért a meggyőződés (hit), ideológiák, sőt érdekek és a (szak)politika is befolyásolja a tudományos elméleteket Nem egyszerűen váltják egymást az elfogadott tudományos elméletek (T. S. Kuhn 1984), hanem egyidejűleg van létjogosultsága több tudáskészletnek Ma néhány meta narratíva (main stream) helyett sok narratíva egymásmellettisége (retorikában elfogadott, de a gyakorlatban nem)

Előttünk (tértudományok, MRTT) álló feladatok Különböző koherens tudáskonstrukciók (elméletek, tételkészletek, paradigmák, „igazságok”) kialakítása, rendezése (különböző anyagú, mintázatú, funkciójú szövetek, lyukak, hibák nélkül) Tudatos diszciplínaidentitás, tudásközösségek, műhelyek, iskolák megteremtése Gyakorlati teendő: Feladatmegosztás, specializáció, intézményesítés konszenzusos rendezése

Egy szín a palettáról: konstruktivista tér- és tervezéselmélet „Annyi a világ (tér), amennyit beletöltesz!” (Dreher reklám 2011)

Néhány konstruktivista alapelv Objektiv-szubjektív dualizmus elvetése A megismerés a környezethez való kognitív adaptáció. Minden érzékelés, információbefogadás interpretáció. Minden tudás értelmező és összefügg a praxissal. Az ember állandóan teszteli a tudáskonstrukcióját a tapasztalati és a kommunikációs világban, és ha nem találja hasznosnak vagy célszerűnek, akkor módosítja azt (reframing). Tanulás. Önalkotás (belső működési rendjüket önmaguk szervezik) képessége és strukturális kapcsolódás a környezethez. A környezetünktől való függőség (ráutaltság) is egyedi és változó. Az egyének a társadalmi csoportok saját szükségleteiknek megfelelően függnek a környezetüktől, és képesek szelektálni a külső hatásokat.

Konstruktivista térszemlélet A tér komplex társadalmi konstrukció. (Interszubjektiv emberi konstrukció, személyes, egyéni életterekből épül fel) A lokális, nemzeti stb. konstrukciók kialakulása egymáshoz alkalmazkodó, közös értelmezés, identitásépítés. A gyakran ismétlődő cselekvések objektiválódnak, intézményesülnek) A térbeliség mint rend, mint struktúra, mint szemlélet a világ (egész) és elkülönült részeinek a lét- és működési módja A megalkotott térnek jelentése, értelme van

Területi tervezés „tere” A tervezés konstruktív folyamat A társadalmi-gazdasági-környezeti viszonyok konkrét társadalmi közeg általi interpretációja, leképezése A tervezés tárgyát képező konkrét tér, annak határai a tervezés tárgyának, a tervezők szándékának megfelelően alakul, a tervezés során hozzuk létre (nagy számoságú elemből álló rendszernek az a+g+j+x+y elemeit vesszük figyelembe.) Van egy prehipotézisünk róla, de a vizsgálat és a stratégiaalkotás során alakul, strukturálódik, (töltődik fel, mint az üres pohár) A tervek – azok terei – abban a társadalmi-gazdasági közegben is állandóan átértelmeződnek, amelyben létrejöttek (folyamat) A magasabb szintű tervek a különböző terekben/helyeken más értelmet kapnak

Kihívások, provokatív kérdésfelvetések Konstruktivista ideológiából következik, hogy „Nem adhatok mást, csak mi lényegem.” (Madách, Lucifer a tagadás ősi szelleme) A main stream kevésbé érdekel „It is not worth an intelligent man’s time to be in the majority. By definition, there are already enough people to do that.” (G. H. Hardy)

A területi egyenlőtlenségek, centrum–periféria viszony Realitás az egyenlőtlenség (ez az egyensúlyi állapot) A centrum és a periféria összetartozik Mit kívánunk megváltoztatni? Milyen esetekben akarunk beavatkozni?

A természet, a társadalom és a gazdaság lehetséges viszonyai Nincs megismerés megismerő nélkül, minden a társadalom szempontjából értékelendő Tér (és) társadalom?!

A globalizáció térkonstrukciói A globalizáció átértelmezi a területi szinteket Esetenként megszünteti, esetenként megerősíti a területi struktúrákat. A hangsúly nem a régióra, hanem a helyi és a globális szintre kerül Európai újregionalizmus belső ellentmondása

Hierarchia versus hálózat Minden konkrét létező különböző, így minden hálózati elem is különböző. A különbségek struktúraképzők A különbségtétel struktúraképzés, hierarchia alkotás Barabási A. L. (2003) skálafüggetlen hálózatok

Köszönöm figyelmüket! farago@rkk.hu