Érettségi előtt álló fiatalok céljai Hajdú Endre – Gebauer Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Nyíregyháza, 2008. május 22-24.
eddig a jövőbeli célokról főleg interjúban új eszköz: Jövővel, fejlődéssel kapcsolatos személyiségtényezők ismerete fontos a pályaválasztási tanácsadásban diagnosztikában: - mentális képességek - érdeklődés - motiváció eddig a jövőbeli célokról főleg interjúban új eszköz: Aspirációs kérdőív (Kasser, Ryan, 1985) magyar változata (Rózsa és mtsai, 2006)
223 érettségi előtt álló fiatal (11-12 223 érettségi előtt álló fiatal (11-12. osztályosok), önként jelentkeztek pályaválasztási tanácsadásra életkor (év) átl. sz fiúk 17,77 0,73 lányok 17,49 0,76
Vizsgálati eszközök: - kérdőív-adatok (pályaelképzelés, szociológiai adatok) - mentális részképességek (figyelem, emlékezet, logikai készség) - személyiség (BFQ, NST, PIT) - érdeklődés (DIT, NST) - aspiráció (Aspirációs index)
Pszichometriai jellemzők (Cronbach-alfák, faktoriális szerkezet) Eredmények Pszichometriai jellemzők (Cronbach-alfák, faktoriális szerkezet) nagyjából hasonlók Az egyes tételekre szűk tartományban szóródnak a válaszok, de a skálaösszegek viszonylag szimmetrikusak, közel a normalitáshoz - Standard mintához* hasonló átlag- és szórásértékek: * Rózsa S. adatai közül kiválasztva a 17-19 éves korosztály
Nemek közötti eltérés
Részképességek és célok
Személyiség és célok (PIT)
Személyiség és célok (BFQ)
Érdeklődés és célok
Reális vs. irreális elképzelések am_ind -------- Csoportosító változó: realitas Csoport Érvényes Index Név esetek átlag szórás Minimum Maximum ---------------------------------------------------------------------- 1. irreális 20 6.550 7.030 -7 21 2. reális 51 14.29 13.16 -25 37 Kétmintás t-próba: t(69) = -2.488*
Pályaelképzelés és célok
Implicit motívumok és pályaválasztási szándékok Sütő Magdolna – Gebauer Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Nyíregyháza, 2008. május 22-24.
Kvalitatív diagnosztikai eljárások a pályaválasztási tanácsadásban TAT (Murray) Metamorfózis (Royer) Családmetamorfózis Fantázia-történetek (pl. „Egy napom tíz év múlva…”)
Kvalitatív diagnosztikai eljárások a pályaválasztási tanácsadásban Általában a személy dinamikus, jövőre irányultsággal kapcsolatba hozható tulajdonságait mérik (identifikáció, motiváció)
TAT a pályaválasztási tanácsadásban korai említések (Ritoók, 1967) nem általános intuitív értelmezés nem a teljes battéria, gyakori képek: 1, 2, 6GF/BM, 7GF/BM, 17BM
TAT/1 Felhívó jelleg / produkciófelület - szülőkhöz-tekintélyhez való viszony (dominancia-szubmisszó; autonómia szükséglete) - énkép (énerő, önértékelés, realitásérzék) - feladathoz való viszony (teljesítményszükséglet)
TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953 (ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup)
Kérdésfeltevés: Egyedi tapasztalatok alapján való „megérzések” érvényessége a feladathoz való pozitív attitűd magas teljesítménymotivációt jelez a sikeres megoldás a történetben és a jó realitásérzék kapcsolatban van aki nem látja a hegedűt, annak gyengébbek a mentális képességei … Érdemes-e az értelmezés „alacsony szintjén” megragadni bizonyos történet-elemeket, van-e ezeknek predikciós értéke a sikeres pályafejlődéshez Léteznek-e „vulger-válaszok” McClelland-féle kódolás + „képspecifikus mutatók” - a teljesítményképzet (McClelland) - sikeres megküzdés - támogató erők - kényszerítő erők - hegedű negligálása?
Kérdésfeltevés: - McClelland-féle kódolás - „képspecifikus mutatók” Egyedi tapasztalatok alapján való „megérzések” érvényessége Érdemes-e az értelmezés „alacsony szintjén” megragadni bizonyos történet-elemeket, van-e ezeknek predikciós értéke a sikeres pályafejlődéshez - McClelland-féle kódolás - „képspecifikus mutatók”
Módszer Adatgyűjtés pályaválasztási tanácsadásra jelentkezettek körében N=130 életkor (év) átl. sz fiúk 17,77 0,73 lányok 17,49 0,76
TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953 (ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup)
TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953 (ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup) Minta
Kényszer személy akadály belső szükséglet cél (Bp) (N) + „TAT/1 – specifikus” kódok: - hegedüléshez v. attitűd - látja-e a hegedűt - ad-e nevet a szereplőnek Kényszer személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup) Minta
Alkalmazott kódok Kódok összevonása néhány kategóriában - az alacsony elemszám miatt pl. vágyott egy hegedűre és hegedülni akart
Felvett adatok Szociológiai adatok (nem, életkor) Pályaválasztással kapcsolatos kérdőív-adatok (pályaelképzelés, megcélzott iskolatípus, szülők foglalkozása) Mentális részképességek (figyelem, emlékezet, logikai készség, verbális, matematikai gondolkodás) Személyiség (BFQ, PIT/P) Érdeklődés (DIT/P, NST) Célok (Aspirációs kérdőív, Goals kérdőív) TAT/1
TAT felvétel módja Több v.v. Eltérések McClelland-től egyezések: írásban instrukció eltérések: kötött időre (20 mp. + 10 perc) lapon előre kérdések egyénileg és csoportosan is Eltérések McClelland-től idő és feladat strukturálása
Eredmények
Gyakoriságok
Névadás és kapcsolatai Emocionalitás (BFQ) ad nevet eltérés nem ad nevet átlag 4,69 t=2,077* 19,82 szórás 4,77 17,26
f_kulso, f_elkot fr_nov nem akar-e x kényszer n. é. minta látja n.é név képesség fog.cs.K-A, Raven, McQ-H x 0 szem Eg, Po-, LE, Em, PIT-D Po Ku Ny PIT-H Em, PIT-C, F célok f_kulso, f_elkot fr_nov érdekl term_Dit vez_Dit AI
Hegedüléshez való viszony és teljesítményképzet
Mintakép és teljesítményképzet
Kényszer és teljesítményképzet
Hegedüléshez való viszony és nem
Kényszerítő erő és nem kapcsolata
Mintakép és attitűd
Pályaelképzelés
Kérdésfeltevés – és válaszok McClelland-féle kódolás + „képspecifikus mutatók” használhatósága - A teljesítményképzet (AI), a kényszer, minta, akarat további elemzésre érdemes Érvényesek-e az egyéni tapasztalatok alapján bizonyos feltételezések: - Léteznek jellegzetes, jó prediktorok a történetben – elsősor- ban a pályaalkalmazkodásra - a teljesítményképzet (McClelland) - sikeres megküzdés - támogató erők - nincsenek - kényszerítő erők egyértelmű - hegedű negligálása? összefüggések