Érettségi előtt álló fiatalok céljai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Vélemények a tehetségről
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Elektronikus számlabemutatás és fizetés
Humánkineziológia szak
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
3. Két független minta összehasonlítása
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A személyiség motivációs egységei
A tételek eljuttatása az iskolákba
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
Személyiséglélektan I.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
MOTIVÁCIÓ.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
Pályaválasztási és Pszichológiai Tanácsadó Osztály
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Pedagógiai személyiségértelmezések
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
7. Csoportok és változók sztochasztikus összehasonlítása (összehasonlítások ordinális függő változók esetén)
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Korai tehetségnevelés
Lukács Oktatási Központ
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
előadások, konzultációk
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Új pályainformációs eszközök - filmek Czanik Gábor.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
ÖNISMERET.
I. Konfliktus értelmezése
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Szociális kompetencia
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Érettségi előtt álló fiatalok céljai Hajdú Endre – Gebauer Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Nyíregyháza, 2008. május 22-24.

eddig a jövőbeli célokról főleg interjúban  új eszköz: Jövővel, fejlődéssel kapcsolatos személyiségtényezők ismerete fontos a pályaválasztási tanácsadásban  diagnosztikában: - mentális képességek - érdeklődés - motiváció eddig a jövőbeli célokról főleg interjúban  új eszköz: Aspirációs kérdőív (Kasser, Ryan, 1985) magyar változata (Rózsa és mtsai, 2006)

223 érettségi előtt álló fiatal (11-12 223 érettségi előtt álló fiatal (11-12. osztályosok), önként jelentkeztek pályaválasztási tanácsadásra életkor (év) átl. sz fiúk 17,77 0,73 lányok 17,49 0,76

Vizsgálati eszközök: - kérdőív-adatok (pályaelképzelés, szociológiai adatok) - mentális részképességek (figyelem, emlékezet, logikai készség) - személyiség (BFQ, NST, PIT) - érdeklődés (DIT, NST) - aspiráció (Aspirációs index)

Pszichometriai jellemzők (Cronbach-alfák, faktoriális szerkezet) Eredmények Pszichometriai jellemzők (Cronbach-alfák, faktoriális szerkezet) nagyjából hasonlók Az egyes tételekre szűk tartományban szóródnak a válaszok, de a skálaösszegek viszonylag szimmetrikusak, közel a normalitáshoz - Standard mintához* hasonló átlag- és szórásértékek: * Rózsa S. adatai közül kiválasztva a 17-19 éves korosztály

Nemek közötti eltérés

Részképességek és célok

Személyiség és célok (PIT)

Személyiség és célok (BFQ)

Érdeklődés és célok

Reális vs. irreális elképzelések am_ind -------- Csoportosító változó: realitas Csoport Érvényes Index Név esetek átlag szórás Minimum Maximum ---------------------------------------------------------------------- 1. irreális 20 6.550 7.030 -7 21 2. reális 51 14.29 13.16 -25 37 Kétmintás t-próba: t(69) = -2.488*

Pályaelképzelés és célok

Implicit motívumok és pályaválasztási szándékok Sütő Magdolna – Gebauer Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Országos Tudományos Nagygyűlése Nyíregyháza, 2008. május 22-24.

Kvalitatív diagnosztikai eljárások a pályaválasztási tanácsadásban TAT (Murray) Metamorfózis (Royer) Családmetamorfózis Fantázia-történetek (pl. „Egy napom tíz év múlva…”)

Kvalitatív diagnosztikai eljárások a pályaválasztási tanácsadásban Általában a személy dinamikus, jövőre irányultsággal kapcsolatba hozható tulajdonságait mérik (identifikáció, motiváció)

TAT a pályaválasztási tanácsadásban korai említések (Ritoók, 1967) nem általános intuitív értelmezés nem a teljes battéria, gyakori képek: 1, 2, 6GF/BM, 7GF/BM, 17BM

TAT/1 Felhívó jelleg / produkciófelület - szülőkhöz-tekintélyhez való viszony (dominancia-szubmisszó; autonómia szükséglete) - énkép (énerő, önértékelés, realitásérzék) - feladathoz való viszony (teljesítményszükséglet)

TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953 (ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup)

Kérdésfeltevés: Egyedi tapasztalatok alapján való „megérzések” érvényessége a feladathoz való pozitív attitűd magas teljesítménymotivációt jelez a sikeres megoldás a történetben és a jó realitásérzék kapcsolatban van aki nem látja a hegedűt, annak gyengébbek a mentális képességei … Érdemes-e az értelmezés „alacsony szintjén” megragadni bizonyos történet-elemeket, van-e ezeknek predikciós értéke a sikeres pályafejlődéshez Léteznek-e „vulger-válaszok” McClelland-féle kódolás + „képspecifikus mutatók” - a teljesítményképzet (McClelland) - sikeres megküzdés - támogató erők - kényszerítő erők - hegedű negligálása?

Kérdésfeltevés: - McClelland-féle kódolás - „képspecifikus mutatók” Egyedi tapasztalatok alapján való „megérzések” érvényessége Érdemes-e az értelmezés „alacsony szintjén” megragadni bizonyos történet-elemeket, van-e ezeknek predikciós értéke a sikeres pályafejlődéshez - McClelland-féle kódolás - „képspecifikus mutatók”

Módszer Adatgyűjtés pályaválasztási tanácsadásra jelentkezettek körében N=130 életkor (év) átl. sz fiúk 17,77 0,73 lányok 17,49 0,76

TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953 (ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup)

TAT képek teljesítménymotivációs elemzése – McClelland és mtsai, 1953 (ismerteti Komlósi és Kovács, 1981) A célirányos viselkedés modellje és a pontozási kategóriák személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup) Minta

Kényszer személy akadály belső szükséglet cél (Bp) (N) + „TAT/1 – specifikus” kódok: - hegedüléshez v. attitűd - látja-e a hegedűt - ad-e nevet a szereplőnek Kényszer személy akadály szükséglet (N) belső (Bp) vagy külső (Bw) cél sikertelen aktivitás (I –) + cél anticipáció + / – érzelmek + / – sikeres aktivitás (I+) támogató személy (Nup) Minta

Alkalmazott kódok Kódok összevonása néhány kategóriában - az alacsony elemszám miatt pl. vágyott egy hegedűre és hegedülni akart

Felvett adatok Szociológiai adatok (nem, életkor) Pályaválasztással kapcsolatos kérdőív-adatok (pályaelképzelés, megcélzott iskolatípus, szülők foglalkozása) Mentális részképességek (figyelem, emlékezet, logikai készség, verbális, matematikai gondolkodás) Személyiség (BFQ, PIT/P) Érdeklődés (DIT/P, NST) Célok (Aspirációs kérdőív, Goals kérdőív) TAT/1

TAT felvétel módja Több v.v. Eltérések McClelland-től egyezések: írásban instrukció eltérések: kötött időre (20 mp. + 10 perc) lapon előre kérdések egyénileg és csoportosan is Eltérések McClelland-től idő és feladat strukturálása

Eredmények

Gyakoriságok

Névadás és kapcsolatai Emocionalitás (BFQ) ad nevet eltérés nem ad nevet átlag 4,69 t=2,077* 19,82 szórás 4,77 17,26

f_kulso, f_elkot fr_nov nem akar-e x kényszer n. é. minta látja n.é név képesség   fog.cs.K-A, Raven, McQ-H x 0 szem Eg, Po-, LE, Em, PIT-D Po Ku Ny PIT-H Em, PIT-C, F célok f_kulso, f_elkot fr_nov érdekl term_Dit vez_Dit AI

Hegedüléshez való viszony és teljesítményképzet

Mintakép és teljesítményképzet

Kényszer és teljesítményképzet

Hegedüléshez való viszony és nem

Kényszerítő erő és nem kapcsolata

Mintakép és attitűd

Pályaelképzelés

Kérdésfeltevés – és válaszok McClelland-féle kódolás + „képspecifikus mutatók” használhatósága - A teljesítményképzet (AI), a kényszer, minta, akarat további elemzésre érdemes Érvényesek-e az egyéni tapasztalatok alapján bizonyos feltételezések: - Léteznek jellegzetes, jó prediktorok a történetben – elsősor- ban a pályaalkalmazkodásra - a teljesítményképzet (McClelland) - sikeres megküzdés - támogató erők - nincsenek - kényszerítő erők egyértelmű - hegedű negligálása? összefüggések