Informatika tankönyvek és segédletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ INFORMATIKA VIZSGA LEÍRÁSA KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA Nyomtatható változat.
Advertisements

Készítette: Boros Erzsi
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Irány a középszintű informatika érettségi
Adat információmennyisége és információtartalma
e-NIVÓ zárókonferencia Jászfényszaru szeptember 23.
Informatikai alapfogalmak
Kódelmélet.
Digitális technika, digitális áramkörök
Nyelvtanárként, hogyan szerezzek ismereteket az informatika világából.
Információ és közlemény
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
Informatika Minden szép, minden jó, mindennel meg vagytok elégedve?
Az adatábrázolás, adattárolás módja a számítógépekben
Előző órán megbeszéltük hogyan lehet a képet bináris jelekké alakítani
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Műveletek logaritmussal
Hagyományos szemléltető eszközök
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Az informatika alapjai
Mérés és adatgyűjtés - lev
Analóg és digitális jelek
3. óra Kódok, adatok.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
A digitális számítás elmélete
6. SZÁMELMÉLET 6.1. Oszthatóság
2 tárolós egyszerű logikai gép vázlata („feltételes elágazás”)
INFORMATIKA Számítógéppel segített minőségbiztosítás (CAQ)
Informatika Reményi Zoltán
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
IKT struktúra.
Kommunikáció.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Adatábrázolás, kódrendszerek
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 1. Az információelmélet alapfogalmai.
Az internetes keresési módszerek
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Valószínűségszámítás II.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
A kommunikáció értelmezése
Alapfogalmak Bevezetés az informatikába. 2 Az információ felvilágosítás, tájékoztatás, hír, adat valami, amit még nem tudtunk, újdonság jellegű az adatnak.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Az információ (vázlat)
Adat és információ. Információ, tudás  A latin informatio = felvilágosítás, tájékoztatás, oktatás szóból  Minden, ami megkülönböztet  Új ismeretté.
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
A verseny meghirdetője: Informatika - Számítástechnika Tanárok Egyesülete A verseny célja: az informatikában tehetséges diákok számára lehetőséget teremteni.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A verseny helyszíne a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI, Százhalombatta.
Lemezkezelés és adattárolás. Lemezműveletek - Formázás: az a művelet, ami a háttértárakat előkészíti a használatra. Az eredeti tartalom elvész a lemezről.
Gábor Dénes Számítástechnikai Emlékverseny
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
Integrált áramkörök programozása
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

Informatika tankönyvek és segédletek Végh András vegha@fovpi.hu 2006.

Informatika tankönyvek és segédletek Középiskola (7 -) 9 - 12. évfolyamok Nemzeti Tankönyvkiadó: Informatika 9 - 10. Letölthető anyagok: Tanári kk., Segédletek, Megoldások http://www.ntk.hu/ Saját honlapom: oktatás, informatika, érettségi, mérés-értékelés, cikkek, könyvek, forrásfájlok feladatokhoz… http://www.kiberoktat.hu/ Nemzeti Tankönyvkiadó

Szóbeli tételjavaslatok a középszintû informatika érettségire A könyv a középszintû informatika érettségi lehetséges tételeinek egy halmazát foglalja össze. Lényegében lefedi az elõírt részletes követelményeket. A tételcímet követõ kérdések, feladatok alapján lehet a témát kifejteni, majd a feleletnek egy lehetséges vázlata is megtalálható. Egyes tétel-vázlatok a szokásosnál részletesebben is kifejtésre kerültek, ha a tétel olyan résztémákat érint, amelyeknek oktatása még nem eléggé egységes. Nemzeti Tankönyvkiadó

Új informatika tankönyv a középiskolákban

Új tankönyv 9 -10. osztályos informatika ( új NAT) kerettanterv + középszintű érettségi tankönyv + munkafüzet, témazáró feladatlapok útmutató és tanmenet (interneten) tanári segédkönyv (interneten) egyéb kiegészítések (interneten) A 9. osztályos könyv tavaly jelent meg, a 10. o. idén fog megjelenni. Nemzeti Tankönyvkiadó

9. évfolyamos fejezetek 1. Az informatikai eszközök használata (hardver, operációs rendszer, hálózatok …) 2. Információ és kommunikáció (Információ, jel, kódolás, Internet …) 3. Számítógépes grafika 4. Szövegszerkesztés 5. Weblapok készítése 6. Prezentáció Nemzeti Tankönyvkiadó

10. évfolyamos fejezetek 1. Az információs társadalom (az informatika fejlődéstörténete …) 2. Táblázatkezelés 3. Adatbázis-kezelés 4. Algoritmizálás, programozás 5. Könyvtárhasználat Nemzeti Tankönyvkiadó

A fejezetek felépítése 1 lecke = 1 óra! => 2 oldalon Ismétlő kérdések (emlékeztetés) Érdekességek (motiválás) Ellenőrző kérdések és feladatok (önellenőrzés) Rendszerezés/összefoglalás témánként Gyakorlati jellegű fejezetek, összetett feladatok A nagy méret előnye, hogy két oldalon elfér egy teljes lecke Négyszínnyomás, színkód  Prezentáció Szövegszerkesztés Info. Eszközök Nemzeti Tankönyvkiadó

Farsang projekt Az egész csoport részt vehet a megvalósításában Fő témakörök: szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet … Szakaszai: A projekt megtervezése A projekt megvalósítása Értékelés Farsang projekt 7 lépésben (munkafüzet 56. o.) Nemzeti Tankönyvkiadó

Komplex feladat Kis csoportos feladatok 1. Az általatok vezetett kereskedelmi egységben nyári akciót hirdettek. Sok terméket leértékeltek (20, 30, 50%). Plakáton és üzleti prezentáción is értesítitek az üzlet vásárlóit. 2. Osztálykirándulás - Mire használhatjuk az internetet? Ez még nem a projekt, csak az alábbi témák tanulása, bemutatása Keresés Levelezés Közvetlen kapcsolat Képkezelés Prezentáció készítés mind a 4 témából. Nemzeti Tankönyvkiadó

„Féregirtás” Reményeink szerint az új könyvek Féregirtó tankönyvek lesznek  Féreg: elterjedt tévedés, hibás elképzelés, pontatlanság  A továbbiakban (példaként) kiemelünk egy témakört, az „Információ-kommunikáció”-t és néhány fontos férget is megvizsgálunk  Nemzeti Tankönyvkiadó

2. Információ és kommunikáció Nemzeti Tankönyvkiadó

Alapfogalmak Jelek világa Analóg és digitális jelek Kódok (szám, karakter, hang, kép) Adat és információ Adatmennyiség és információmennyiség Logikai műveletek … Nemzeti Tankönyvkiadó

Mi a jel és az elemi jel? A jel érzékszerveinkkel felfogható vagy technikai eszközeinkkel detektálható, mérhető jelenség, amelynek önmagán túlmutató jelentése (hatása) van. A jel és az elemi jel viszonya (rendszer – elem) Hogyan digitalizálható egy bonyolult jel? Nemzeti Tankönyvkiadó

A jelek fajtái A jelek csoportosítása az érzékelés módja szerint A jelek csoportosítása más szempont szerint Folyamatos és diszkrét jelek Analóg és digitális jelek Minden jel digitalizálható Nemzeti Tankönyvkiadó

Mi is az a bit? 1 Eredetileg binary digit: 0 vagy 1 számjegy Egy darab bináris jel adatmennyisége 1 bit a bit az adat mennyiségét méri Megj.: 7-8. osztályban elegendő a fentiek szerint definiálni a bit-et! De a bit az információnak is az egysége! binary unit: bináris egység (az információé) a bit az információ mennyiségét méri Kétféle bitfogalom létezik. Nem ugyanazt jelentik! Nemzeti Tankönyvkiadó

A byte többszörösei Melyik konvenciót használjuk? Decimális Bináris prefixumok kB = 103 B KiB = 210 B MB = 106 B MiB = 220 B GB = 109 B GiB = 230 B TB = 1012 B TiB = 240 B Fotó: ferritgyűrűs memória készítése. Nemzeti Tankönyvkiadó

Az információ szemantikai értelmezése Az információ új ismeret, értesülés relatív, szubjektív jellegű értelmezés fontos az adat (a jelsorozat) jelentése Előzetes tudásunkkal az adatot (jeleket) értelmezzük. Esetenként logikai vagy matematikai műveleteket alkalmazunk ill. gondolkodunk. Ha a jelentés új ismeret, akkor információ, ha nem akkor nem információ. Ha nem tudjuk a jelentést kifejteni, akkor nem kapunk információt. i? Nemzeti Tankönyvkiadó

Az információ(mennyiség) értelmezése - nem követelmény! Információelmélet - kommunikáció Véletlentől függő „kísérlet” aktuális kimenetelének megismerése A „kísérlet” lehet egy üzenet (jelsorozat) fogadása, vétele is A konkrét üzenet pedig a „kísérlet” kimenetele. Nemzeti Tankönyvkiadó

Az információ tulajdonságai Minél kisebb a bekövetkezés valószínűsége, annál több információt jelent. Nagy valószínűség bekövetkezése keveset mond a számunkra. Szélsőségesen: biztos esemény bekövetkezése semmitmondó. Független események bekövetkezésére vonatkozó információk összeadódnak. Az egyiknek a bekövetkezése nem szolgáltat információt a másikról (ugyanannyival tudunk meg többet). Nemzeti Tankönyvkiadó

Az egyedi esemény információja (információmennyisége) Függvény: I(x) = f (p(x)) 1. monoton fogyó (nagyobb p  kisebb I ) 2. független eseményekre: I(X·Y) = I(X) + I(Y) Mértékegység  logaritmus alapszáma (!) Legyen I(x) = 1 ha p = 0,5 Ekkor Nemzeti Tankönyvkiadó

Példák az információra „6-ost dobtam a dobókockával” I = log2 6 = 2,585 bit (nem egész szám!) „nem 6-ost dobtam a dobókockával” I = log2 6/5 = 0,263 bit (kisebb, mint 1!) Féreg: „A bit az információ egysége, tovább már nem bontható, azaz nincs értelme például fél bit információról beszélni.” ! Ez nem igaz! p = 0-ra nincs értelmezve (tekinthetjük -nek) I = log2 1 = 0 (a biztos eseményinformációja) Nemzeti Tankönyvkiadó

Információmennyiség a jelhalmaz entrópiája Jelek: jel1, jel2, jel3 … jeln Valószínűségük: p1, p2, p3 … pn I =  pi × log (1/pi) Ilyen alakú a fizikai entrópia kifejezése is!!! Szilárd Leó (magyar) már 1928-ban bebizonyította az információ és a (fizikai) entrópia ekvivalenciáját. Információfizika kezdete. Nemzeti Tankönyvkiadó

Információk Informatika 9. Raktári szám: 16172 Informatika 9. munkafüzet + témazáró Raktári szám: 16172/ M Informatika 10. Informatika 10. munkafüzet + témazáró Szóbeli tételjavaslatok – informatika érettségi Raktári szám: 81492 Nemzeti Tankönyvkiadó

Köszönöm a figyelmüket! Végh András vegha@fovpi.hu Nemzeti Tankönyvkiadó