Informatika tankönyvek és segédletek Végh András vegha@fovpi.hu 2006.
Informatika tankönyvek és segédletek Középiskola (7 -) 9 - 12. évfolyamok Nemzeti Tankönyvkiadó: Informatika 9 - 10. Letölthető anyagok: Tanári kk., Segédletek, Megoldások http://www.ntk.hu/ Saját honlapom: oktatás, informatika, érettségi, mérés-értékelés, cikkek, könyvek, forrásfájlok feladatokhoz… http://www.kiberoktat.hu/ Nemzeti Tankönyvkiadó
Szóbeli tételjavaslatok a középszintû informatika érettségire A könyv a középszintû informatika érettségi lehetséges tételeinek egy halmazát foglalja össze. Lényegében lefedi az elõírt részletes követelményeket. A tételcímet követõ kérdések, feladatok alapján lehet a témát kifejteni, majd a feleletnek egy lehetséges vázlata is megtalálható. Egyes tétel-vázlatok a szokásosnál részletesebben is kifejtésre kerültek, ha a tétel olyan résztémákat érint, amelyeknek oktatása még nem eléggé egységes. Nemzeti Tankönyvkiadó
Új informatika tankönyv a középiskolákban
Új tankönyv 9 -10. osztályos informatika ( új NAT) kerettanterv + középszintű érettségi tankönyv + munkafüzet, témazáró feladatlapok útmutató és tanmenet (interneten) tanári segédkönyv (interneten) egyéb kiegészítések (interneten) A 9. osztályos könyv tavaly jelent meg, a 10. o. idén fog megjelenni. Nemzeti Tankönyvkiadó
9. évfolyamos fejezetek 1. Az informatikai eszközök használata (hardver, operációs rendszer, hálózatok …) 2. Információ és kommunikáció (Információ, jel, kódolás, Internet …) 3. Számítógépes grafika 4. Szövegszerkesztés 5. Weblapok készítése 6. Prezentáció Nemzeti Tankönyvkiadó
10. évfolyamos fejezetek 1. Az információs társadalom (az informatika fejlődéstörténete …) 2. Táblázatkezelés 3. Adatbázis-kezelés 4. Algoritmizálás, programozás 5. Könyvtárhasználat Nemzeti Tankönyvkiadó
A fejezetek felépítése 1 lecke = 1 óra! => 2 oldalon Ismétlő kérdések (emlékeztetés) Érdekességek (motiválás) Ellenőrző kérdések és feladatok (önellenőrzés) Rendszerezés/összefoglalás témánként Gyakorlati jellegű fejezetek, összetett feladatok A nagy méret előnye, hogy két oldalon elfér egy teljes lecke Négyszínnyomás, színkód Prezentáció Szövegszerkesztés Info. Eszközök Nemzeti Tankönyvkiadó
Farsang projekt Az egész csoport részt vehet a megvalósításában Fő témakörök: szövegszerkesztés, táblázatkezelés, Internet … Szakaszai: A projekt megtervezése A projekt megvalósítása Értékelés Farsang projekt 7 lépésben (munkafüzet 56. o.) Nemzeti Tankönyvkiadó
Komplex feladat Kis csoportos feladatok 1. Az általatok vezetett kereskedelmi egységben nyári akciót hirdettek. Sok terméket leértékeltek (20, 30, 50%). Plakáton és üzleti prezentáción is értesítitek az üzlet vásárlóit. 2. Osztálykirándulás - Mire használhatjuk az internetet? Ez még nem a projekt, csak az alábbi témák tanulása, bemutatása Keresés Levelezés Közvetlen kapcsolat Képkezelés Prezentáció készítés mind a 4 témából. Nemzeti Tankönyvkiadó
„Féregirtás” Reményeink szerint az új könyvek Féregirtó tankönyvek lesznek Féreg: elterjedt tévedés, hibás elképzelés, pontatlanság A továbbiakban (példaként) kiemelünk egy témakört, az „Információ-kommunikáció”-t és néhány fontos férget is megvizsgálunk Nemzeti Tankönyvkiadó
2. Információ és kommunikáció Nemzeti Tankönyvkiadó
Alapfogalmak Jelek világa Analóg és digitális jelek Kódok (szám, karakter, hang, kép) Adat és információ Adatmennyiség és információmennyiség Logikai műveletek … Nemzeti Tankönyvkiadó
Mi a jel és az elemi jel? A jel érzékszerveinkkel felfogható vagy technikai eszközeinkkel detektálható, mérhető jelenség, amelynek önmagán túlmutató jelentése (hatása) van. A jel és az elemi jel viszonya (rendszer – elem) Hogyan digitalizálható egy bonyolult jel? Nemzeti Tankönyvkiadó
A jelek fajtái A jelek csoportosítása az érzékelés módja szerint A jelek csoportosítása más szempont szerint Folyamatos és diszkrét jelek Analóg és digitális jelek Minden jel digitalizálható Nemzeti Tankönyvkiadó
Mi is az a bit? 1 Eredetileg binary digit: 0 vagy 1 számjegy Egy darab bináris jel adatmennyisége 1 bit a bit az adat mennyiségét méri Megj.: 7-8. osztályban elegendő a fentiek szerint definiálni a bit-et! De a bit az információnak is az egysége! binary unit: bináris egység (az információé) a bit az információ mennyiségét méri Kétféle bitfogalom létezik. Nem ugyanazt jelentik! Nemzeti Tankönyvkiadó
A byte többszörösei Melyik konvenciót használjuk? Decimális Bináris prefixumok kB = 103 B KiB = 210 B MB = 106 B MiB = 220 B GB = 109 B GiB = 230 B TB = 1012 B TiB = 240 B Fotó: ferritgyűrűs memória készítése. Nemzeti Tankönyvkiadó
Az információ szemantikai értelmezése Az információ új ismeret, értesülés relatív, szubjektív jellegű értelmezés fontos az adat (a jelsorozat) jelentése Előzetes tudásunkkal az adatot (jeleket) értelmezzük. Esetenként logikai vagy matematikai műveleteket alkalmazunk ill. gondolkodunk. Ha a jelentés új ismeret, akkor információ, ha nem akkor nem információ. Ha nem tudjuk a jelentést kifejteni, akkor nem kapunk információt. i? Nemzeti Tankönyvkiadó
Az információ(mennyiség) értelmezése - nem követelmény! Információelmélet - kommunikáció Véletlentől függő „kísérlet” aktuális kimenetelének megismerése A „kísérlet” lehet egy üzenet (jelsorozat) fogadása, vétele is A konkrét üzenet pedig a „kísérlet” kimenetele. Nemzeti Tankönyvkiadó
Az információ tulajdonságai Minél kisebb a bekövetkezés valószínűsége, annál több információt jelent. Nagy valószínűség bekövetkezése keveset mond a számunkra. Szélsőségesen: biztos esemény bekövetkezése semmitmondó. Független események bekövetkezésére vonatkozó információk összeadódnak. Az egyiknek a bekövetkezése nem szolgáltat információt a másikról (ugyanannyival tudunk meg többet). Nemzeti Tankönyvkiadó
Az egyedi esemény információja (információmennyisége) Függvény: I(x) = f (p(x)) 1. monoton fogyó (nagyobb p kisebb I ) 2. független eseményekre: I(X·Y) = I(X) + I(Y) Mértékegység logaritmus alapszáma (!) Legyen I(x) = 1 ha p = 0,5 Ekkor Nemzeti Tankönyvkiadó
Példák az információra „6-ost dobtam a dobókockával” I = log2 6 = 2,585 bit (nem egész szám!) „nem 6-ost dobtam a dobókockával” I = log2 6/5 = 0,263 bit (kisebb, mint 1!) Féreg: „A bit az információ egysége, tovább már nem bontható, azaz nincs értelme például fél bit információról beszélni.” ! Ez nem igaz! p = 0-ra nincs értelmezve (tekinthetjük -nek) I = log2 1 = 0 (a biztos eseményinformációja) Nemzeti Tankönyvkiadó
Információmennyiség a jelhalmaz entrópiája Jelek: jel1, jel2, jel3 … jeln Valószínűségük: p1, p2, p3 … pn I = pi × log (1/pi) Ilyen alakú a fizikai entrópia kifejezése is!!! Szilárd Leó (magyar) már 1928-ban bebizonyította az információ és a (fizikai) entrópia ekvivalenciáját. Információfizika kezdete. Nemzeti Tankönyvkiadó
Információk Informatika 9. Raktári szám: 16172 Informatika 9. munkafüzet + témazáró Raktári szám: 16172/ M Informatika 10. Informatika 10. munkafüzet + témazáró Szóbeli tételjavaslatok – informatika érettségi Raktári szám: 81492 Nemzeti Tankönyvkiadó
Köszönöm a figyelmüket! Végh András vegha@fovpi.hu Nemzeti Tankönyvkiadó