A líra átalakulása a 19. század második felében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

A realizmus XIX. század második fele
Művészet By: Turi Krisztina.
Realista építészet EKLEKTIKA
A szimbolizmus 29/C.
(XIX. század második fele – )
Rodostói kakukkok.
A romantika Magyarországon
Jónás alakja mint önarckép
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Az antikvitás akropolisz.
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Népszerű kultúra és magaskultúra
REALIZMUS.
HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Gondolatok a művészet rendszeréről
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
Szövetség A B A R O K K.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Expresszionizmus 31/A.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
Arab, iszlám kultúra,művészet
A romantika.
A rokokó.
Az impresszionizmus Európában
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A romantika.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Posztimpresszionizmus
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Romantika.
Posztimpresszionizmus
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Petőcz András: Könyörgés 30/B. Hogyan elemezhetünk egy ilyen rövid művet? Életrajzi háttér: 1959-ben született, a nyolcvanas évek egyik formabontó irodalmi.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Impresszionizmus.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Babits Mihály / /.
A romantika.
Arany János Vojtina Ars poetikája
A 19. század második felének orosz irodalma
Marx a versben – vers az órán
A SZIMBOLIZMUS Készítette: Berényi Nóra Szeptember
Előadás másolata:

A líra átalakulása a 19. század második felében

Előzmény Romantika (18. sz. vége, 19. sz. eleje) Realizmus ( 19. század első harmada) Színtér: Franciaország Oroszország Műfajok: Többszólamú regény Drámaiatlan dráma Analitikus dráma

19. század második fele / modernizmus Háttér: Ipari forradalom második hulláma Gépiesített munka (egyhangúság) Polgári társadalom ↓

A kor jellemzői Szenvtelenség, illúzióvesztés Pesszimizmus Tagadták a művészet társadalmi szerepét – a világ nem „mutatható be” hitelesen Keserű, ellenséges szembefordulás társadalommal, közélettel, politikával Az írók magukra maradtak: magányosak, elszigeteltek Egyetlen érték: művészet Vissza kell vonulni a „tiszta művészet” elefántcsont-tornyába: művészet a művészetért: L’art pour l’art FORMAI TÖKÉLETESSÉG

Líra témája: „lelki táj” (nem a tárgyról szól, tárgyát kívánja megszólítani) cél: lényeg megragadása, felszínre hozatala a versek titokzatossá, sejtelmessé váltak, sugalmazó szerep → megértés bonyolult az érzelmekre, képzeletre hatnak metaforikus, jelképes nyelvi kifejezésmód

Líra Stabilitás helyett → változás (akár meghökkentés is)

Szakaszai 1910-es évekig: KLASSZIKUS MODERNSÉG (naturalizmus, szimbolizmus, impresszionizmus, szecesszió) 1920-30-as évek – 1960-70-es évek: KÉSŐ MODERNSÉG 1960-70-es évektől: POSZTMODERN

Claude Monet: Impresszió, a felkelő nap

Impresszionizmus szakít az akademizmus formai merevségével, kimódolt kompozíciójával, természetellenes színvilágával pillanat megragadása gyors ecsetkezelés, a kontúrok elmosása, a szabadtérben történő festészet Monet, Manet, Renoir, Pissarro, Degas

Gauguin: Tahiti nők

Posztimpresszionizmus szakít a természetelvű festészettel, bölcseleti tartalommal gazdagítja a piktúrát Van Gogh, Cezanne, Gauguin Irodalomban: állóképszerűség nominalitás pillanat megragadása

Naturalizmus irodalmi, képzőművészeti és színházi irányzat valósághű, aprólékos részletekre kiterjedő ábrázolás bemutatja a szokványosnak, hétköznap-inak nem mondható, riasztó, taszító elemeket Próza Maupassant, Bródy Sándor, Móricz Zs.

Szimbolizmus görög szün + ballo = együttlátni szóból törekvése, hogy a jelenségek mögött meghúzódó lényeget jelképek segítségével érzékeltesse a jelkép egyértelműen föl nem fejthető, inkább jelentéseket, képzeteket sugall Rimbaud, Verlaine, Mallarmé, Baudelaire

L’art pour l’art = művészet a művészetért a világ haszonelvű → a költő nem lehet vátesz, próféta; nem állhat helyt a polgári világért, csak önmagáért a művészet öncélúságát vallja, a létét önnön szépsége indokolja, nem kell semmilyen társadalmi, politikai, vallási, erkölcsi vagy gazdasági célt szolgálnia, az igazi művész feladata az örök szépség ábrázolása Mallarmé, Csók István, Renoir

Kund Abigél ledöbben (Tetemrehívás)

Historizmus elmúlt korok emlékének felidézése történelmi, mitológiai témák (festészet) Munkácsy Mihály, Zichy Mihály

Gaudí Sagrada Família Güell park

Szecesszió latin ‘kivonulni’ szóból *díszítőművészet latin ‘kivonulni’ szóból háttere: polgári lét unalmából, egyhangúságából való elvágyódás erős díszítettség, a növényi és állati ornamentika*, a keleti és folklórelemek használata, a motívumok indázó gyűrűzése, az erőteljes színek (arany, vörös, méregzöld, fekete) építészet, iparművészet