1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban járt az Ősz. /Bölöni/ 1907 Vér és arany c. kötet Írd le az első öt szót, ami eszedbe jut Párizsról Írd le az első öt szót, ami eszedbe jut az Őszről Vesd össze a következő két képpel a szavaidat! Milyen a korabeli Párizs hangulata? Milyen az ősz hangulata? Miért írta Ady nagybetűvel? Magyarázd meg a vers címét!
Párizs 1906
Az Ősz
„Párisba tegnap beszökött az Ősz „Párisba tegnap beszökött az Ősz. Szent Mihály útján suhant nesztelen, Kánikulában, halk lombok alatt S találkozott velem.” Mi a kezdő versszakban leírt helyszín, idő? Milyen találkozást említ az első versszak? Valóságos személyek találkozásáról van szó? (költői eszköz?) Hogyan érkezik az Ősz? Miért? Kik szoktak így érkezni?
Szent Mihály útja?
Lelkemben égő kis rőzse-dalok ? Mi marad az elégett rőzse után? „Ballagtam éppen a Szajna felé S égtek lelkemben kis rőzse-dalok füstösek, furcsák, búsak, bíborak, Arról, hogy meghalok.” Lelkemben égő kis rőzse-dalok ? Mi marad az elégett rőzse után? Milyen alakzat teszi a költői jelzőket hangsúlyossá?
Mi lehetett az Ősz üzenete? „Elért az Ősz és súgott valamit, Szent Mihály útja beleremegett, Züm, züm: röpködtek végig az uton Tréfás falevelek.” Mi lehetett az Ősz üzenete? Miért Szent Mihály útja „remegett belé” és nem Ady? „Züm,züm” „tréfás falevelek”
Mennyi az átélt élmény időtartama? Hogyan hat az Ősz a környezetére? „Egy perc: a Nyár meg sem hőkölt belé S Párisból az Ősz kacagva szaladt. Itt járt s hogy itt járt, én tudom csupán Nyögő lombok alatt.” Mennyi az átélt élmény időtartama? Hogyan hat az Ősz a környezetére? Hogyan hat az Ősz a lírai énre? Gyűjtsd ki a versből azokat az igéket, amelyek az Őszre vonatkoznak? Milyennek látod ezek alapján? Gyűjtsd ki a versből azokat az igéket, amelyek a lírai énre vonatkoznak! Milyennek látod?
Mondj véleményt a versről! A vers melyik sorát vagy kifejezését írnád az alábbi képek alá?
Vázlat A vers keletkezése: A címről: Vershelyzet: Műfaj: Téma: Költői eszközök: jelzők, alliteráció, megszemélyesítés