Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékesítési politika I lecke
Értékesítési rendszer Alapkonfliktus: –A gyártó kevés helyen, kevés termékváltozatot nagy mennyiségben gyárt –A fogyasztók sok helyen, változatos termékeket, kis mennyiségekben igényelnek A terméket a gyártótól a vevőig eljuttató rendszer kiküszöböli a termelés és a fogyasztás közötti –Térbeni –Időbeni –Mennyiségi különbségeket Az értékesítési út részei: –Mindazok a szervezetek és funkciók, melyek eljuttatják a terméket a fogyasztóig
Értékesítési csatorna fogalma Önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeként a termék vagy a szolgáltatás használatra vagy fogyasztásra rendelkezésre áll.
A termékek áramlásának klasszikus útja Termelő Nagykereskedő Kiskereskedő Végső fogyasztó
Értékesítési út Szűkebb értelemben azt az utat érjük, amelyet egy-egy termék megtesz a termeléstől a végső fogyasztásig.
A közvetítők típusai Kereskedők *(Nem a méret a lényeg!) –Nagykereskedők: többségében viszonteladóknak értékesítő kereskedői forma –Kiskereskedők: főként a végső fogyasztóknak értékesítő kereskedelmi forma Ügynökök (nem kerül a tulajdonába áru) –Bizományos: Szerződést köthet –Bróker: Tárgyal, közvetít Közreműködők –Fuvarozók –Szállítmányozók –Bankok (finanszírozók)
Csatornaszintek I. Minden közvetítő, aki részt vesz a munkában a csatorna egy-egy szintjét alkotja. Zérószintű csatorna: gyártó közvetlenül a végső fogyasztónak értékesít pl.: Tupperware, AVON, Sunrider, stb.
Csatornaszintek II. Egyszintű csatorna: egyetlen közvetítőt tartalmaz Kétszintű csatorna: két közvetítő tevékenykedik Háromszintű csatorna: három közvetítőből áll (nagykereskedő-közvetítő-kiskereskedő)
Csatorna által a végső fogyasztóknak nyújtott szolgáltatások Megfelelő tételnagyság Kényelmes térbeli elhelyezkedés Termékválaszték Vevőszolgálat
A közvetítők száma szerint: 1. Exkluzív elosztás korlátozott számú közvetítő erőteljes ellenőrzés exkluzív forgalmazási megállapodás (pl.: az eladó versenytárs termékeket nem forgalmaz) Termék imázsát javítja Pl.: autókereskedések
2. Szelektív elosztás Se túlságosan sok, se túlságosan kevés forgalmazót nem veszünk igénybe Jó munkakapcsolat a kiválasztott közvetítőkkel, átlagosnál magasabb forgalom elérése Pl.: bútorboltok
3. Intenzív elosztás Vállalat annyi üzletben forgalmazza termékeit és szolgáltatásait, amennyiben csak lehetséges Általában: napi tömegcikkek esetében Rövid távon hasznos Hosszú távon is!
Köszönöm a figyelmet!