Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
EU és az örökségvédelem – tévhitek és lehetőségek Dr. Váczi Piroska.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Az Európai Unió agrárfejlesztési politikája (CAPCARPE)
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az új Vidékfejlesztési Program
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Közösségi politikák – Közös Agrárpolitika (CAP), Európai Közös Agrár- és Vidékfejlesztési Politika (CARPE) 144. lecke

A közös agrárpolitika (CAP) lényege CAP: Common Agricultural Policy Olyan agrárpolitikai, agrárstratégiai rendszer, amely segíti az európai gazdákat abban, hogy versenyképesek legyenek a nemzetközi piacon, illetve fontos célja a vidékfejlesztés, főként a szegényebb térségekben, ahol a GDP nem éri el az EU átlagának 75%-át. Ezzel egyidejűleg szem előtt tartja a környezeti terhelés csökkentését.

A CAP létrejöttének indokai Az európai mezőgazdaság jellegzetességei - EU területének 90%-a vidéki térség, ennek több, mint fele művelés alatt - A 27 tagállam népességének csaknem 60%-a ebben a 90%-ot kitevő vidéki térségben él - Itt a mezőgazdasági és erdészeti tevékenységek képezik a földhasznosítás legfőbb formái A mezőgazdaság jelentős mértékben hozzájárul e területek fenntartható gazdasági fejlődéséhez. A gazdálkodók feladatköre igen sokrétű: - élelmiszerek és egyéb, mezőgazdasági termékek előállítása - tájgazdálkodás - természetmegőrzés - idegenforgalmi szolgáltatások A gazdálkodás ezért egy többcélú tevékenységként jellemezhető.

Európa jelentős élelmiszer-exportőr és egyben a világ legnagyobb élelmiszer-importőre. Az európai mezőgazdasági szektor biztonságos, tiszta és környezetbarát termelési módszereket alkalmaz, amelyek minőségi termékeket biztosítanak a fogyasztói igények kielégítése érdekében. Ám ezek költségei sokszor igen jelentősek. Az EU mezőgazdasági szektora a vidéki közösségek szolgálatában áll. Szerepe nem csupán az élelmiszer-termelés, hanem annak biztosítása is, hogy a vidék fennmaradjon mint élettér, munka-, és pihenőhely.

A CAP működése, célkitűzései Uniós szinten határozzák meg a tagállamok kormányai, és a tagállamok működtetik. Célok: - Biztos megélhetést hivatott nyújtani a gazdálkodók számára, egyben a versenyképességük fenntartása az Unión kívül is. - A keresletet maradéktalanul kielégítő, kiváló minőségű termékek előállítása. - Környezetbarát, megújuló erőforrásokon alapuló, új technológiák alkalmazása.

A CAP fejlődésének története Az alapötlet: A közös agrárpolitika az 1950-es évek végén és a 1960-as évek elején született meg. A közös piac építésének részeként a belső mezőgazdasági vámokat el kellett törölni. A Római szerződés meghatározta a közös agrárpolitika céljait. Az 1958-as Stresa konferencián meghatározták az alapelveket. - egységes piac elve: közösségen belül a mg-i termékek szabadon áramolhatnak, nincsenek vámok - közösségi preferencia elve: közösségen belül megtermelt árukat részesítsük előnyben - pénzügyi szolidaritás elve: az agrártámogatások közösségi szinten működjenek 1960-ban az alapító államok elfogadták ezeket, majd két év múlva 1962-ben életbe lépett a CAP.

1992 előtt Az első reformkísérletek, mint a Mansholt-terv, kudarcra voltak ítélve. A Mansholt- terv abban állt, hogy a kisgazdaságokat megszüntetik és nagyobb, hatékonyabb gazdálkodási egységek jönnek létre. Ebben az időszakban az óriási túltermelés miatt a CAP pazarlóvá és drágává kezdett válni ben a MacSharry-reform (Ray MacSharry - mezőgazdasági biztos) határt szabott a növekvő termelésnek. 29 %-kal csökkentette a gabona, 15 %-kal a marhahús támogatását. Termőföld erdősítésének és a termelésből egyéb módszerekkel történő kivonásának támogatása. DE: a közös agrárpolitika bonyolult adminisztrációja kimaradt a reformokból. A reformok fő katalizátora az urugay-i GATT-forduló volt, ahol az EU külkereskedelmi partnerei vetették fel az agrártámogatások ügyét. GATT (General Agreement of Tariffs and Trade) Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény: a világkereskedelem liberalizálására létrejött szervezet, melynek célja a vámok csökkentése és a vámon kívüli kereskedelempolitikai akadályok felszámolása.

június 26-án az unió agrárminiszterei elfogadták a közös agrárpolitika fundamentális reformját, mely majdnem teljesen elválasztja a támogatást a termelt áruk mennyiségétől. („Kvalitatív reform”) Az új kifizetések a környezet figyelembevételéhez, az élelmiszerbiztonsághoz és az állati-, állatjóléti jogokhoz kapcsolódnak. A program 2005 májusában kezdődött és az átállás 2012-ig tart fokozatosan, ez alatt az idő alatt részben már az új feltételek mellett, részben még a korábbi feltételek mellett folyik a kifizetés. Az új rendszer sokkal szélesebb körű lehetőségeket nyújt a nem termelő, ám támogatásban részesülő földhasználatnak.

A 2004-es bővítés hatása A bővítés eredményeképpen a gazdálkodók száma 7-ről 13 millióra, a megművelt terület 30%-kal (130 millió ha-ról 185 millió ha-ra), a termelés 10-20%-kal nőtt. A 2004-es belépők egyből jogosultak voltak az ártámogatási rendszerekre (export visszatérítés, intervenció), de a közvetlen kifizetések egy 10 éves átmenet ( ) alatt lépnek életbe. Az új csatlakozók részére létrehoztak egy 5 milliárd eurós vidékfejlesztési alapot is. A jelenlegi reformfolyamat irányai: az árak csökkentése, az élelmiszerbiztosítás és minőség és a gazdák jövedelmének a stabilitásának a biztosítása. Egyéb témák még a környezetszennyezés és alternatív jövedelemszerzési metódusok biztosítása a gazdálkodók számára.

CARPE A 2003-as reform után a CAP nevét megváltoztatták. A Közös Agrárpolitika (Common Agricultural Policy) helyett Európai Közös Agrár és Vidékfejlesztési Politika (Common Agricultural and Rural Policy for Europe, CARPE) A CARPE lényege, hogy a mezőgazdasági politika ne csak szektorális politika legyen, amely a gazdálkodókat segíti a termékpiacokon, hanem egy területileg meghatározott, sokkal inkább integrált politikává váljon, amely az állami politika más elemeivel együtt hozzájárul a vidéki térségek fejlődéséhez. Ehhez a CAP-ot úgy kellett átalakítani, hogy a piaci ártámogatások helyett több közvetlen kifizetést adjon a kulturális, környezeti és területi feladatokért. A CARPE célja hogy lehetővé tegye a gazdaságilag hatékony, ugyanakkor környezeti szempontból fenntartható mezőgazdaságot, miközben serkenti az Unió vidéki területeinek integrált fejlődését.

A CARPE négy fő elemből áll: - piacstabilizáció - környezeti és kulturális (elsősorban tájra vonatkozó) kifizetések - vidékfejlesztési kezdeményezések - átmenethez szükséges átalakulás segítése A CARPE életbe lépésével a kompenzációs kifizetések és a piaci támogatások, amelyek most a CAP költségeinek több mint 80 %-át teszik ki, nagyrészt megszűnnek, és részben az átalakulást segítő támogatásokra, de főleg a környezeti és vidékfejlesztési feladatokra kerülnek átcsoportosításra, közvetlen kifizetések formájában. A jelenlegi strukturális politikai és agrár-környezetvédelmi intézkedések helyét az egyre bővülő vidékfejlesztési kifizetések vennék át.

Vidékfejlesztési intézkedések A vidékfejlesztésre vonatkozó európai stratégiai iránymutatásokat 2006 februárjában határozták meg. - Megerősítették a vidékfejlesztési szakpolitikát - Az új jogszabályi keret és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap a fenntartható fejlődés érdekében nagy hangsúlyt fektet a növekedés ösztönzésére és a munkahelyteremtésre a vidéki térségekben A 2007–2013 közötti vidékfejlesztési politika négy fő tengelyre épül: - a mezőgazdaság versenyképességének javítása - a környezet állapotának javítása és a területgazdálkodás támogatása - az életminőség javítása és a gazdasági tevékenységek körének bővítése a vidéki térségekben - LEADER-közösség - program

Igényelhető vidékfejlesztési támogatások: - szakképzéshez illetve továbbképzéshez (pl. új gazdasági technológiák miatt) - a fiatal gazdálkodóknak tevékenységük megkezdéséhez - épületek és gépek modernizálásához - a szigorú uniós előírásoknak szabályoknak (pl. környezetvédelmi, állatjólléti, közegészségügyi) való megfelelés megkönnyítésére - a termékminőség javításához és ezen minőségi termékek értékesítéséhez - hátrányos helyzetű területeken folytatott gazdálkodáshoz (pl. hegyvidék) - falvak és vidéki létesítmények megújításához - az idegenforgalom fellendítéséhez - a vidéki örökség védelméhez és megőrzéséhez - a környezet állapotának javítását szolgáló agrár-környezetvédelmi intézkedésekhez - a helyi akciócsoportok által kidolgozott fejlesztési stratégiákhoz

Agrár-környezetvédelmi intézkedések Az EU az 1992-es CAP-reform során végrehajtott bevezetésüktől kezdve támogatja az agrár-környezetvédelmi programokat. E programok arra ösztönzik a gazdálkodókat, hogy a helyes mezőgazdasági gyakorlat követésén túlmenő környezetvédelmi szolgáltatásokat nyújtsanak. Megtörtént az alapvető jogi normák egységes szerkezetbe foglalása; e normák alkotják a 2007–2013 közötti időszakra meghatározott vidékfejlesztési politika egyik tengelyét. Azok a gazdálkodók, akik önként agrár-környezetvédelmi kötelezettségeket vállalnak legalább öt évre, támogatást kaphatnak. A kötelezettségvállalások bizonyos típusaira vonatkozóan (környezeti hatásaiktól függően) hosszabb időtartamot is elő lehet írni. A tagállamok kötelesek agrár-környezetvédelmi programokat biztosítani a gazdálkodók számára. Ez jól mutatja az ilyen programok iránti politikai elkötelezettséget.

A tisztább környezetért - Pénzügyi támogatás, amennyiben a gazdálkodók változtatnak mezőgazdasági gyakorlatukon, különösen a termeléshez használt anyagok számának vagy a hektáronkénti állatszámnak a csökkentésével, a szántóföldek határainak műveletlenül hagyásával, mesterséges tavak vagy más tájelemek kialakításával, illetve fák és sövények telepítésével. - Hozzájárulás a természetvédelmi költségek fedezéséhez. - A környezetvédelmi törvények (élelmiszer-biztonsági, köz-, állat- és növény-egészségügyi törvények) betartatása a gazdálkodókkal, a közvetlen jövedelemtámogatás feltételeként megkövetelve földtulajdonuk megfelelő gondozását

A géntechnológiával módosított szervezetek és az uniós mezőgazdaság A géntechnológiával módosított szervezetekre (GMO) vonatkozóan az 1990-es évektől léteznek uniós jogszabályok. Az EU különleges jogszabályokat vezetett be a polgárok egészségének és a környezet védelmének érdekében (DE: eközben megteremtette az egységes biotechnológiai piacot is!). Valamennyi GMO és GMO-ból készült vagy azt tartalmazó termék (például kukorica, olajrepce vagy mikroorganizmusok) környezetbe történő kibocsátását vagy forgalomba hozatalát jóváhagyási eljárás előzi meg, amely az emberi egészséget és a környezetet fenyegető kockázatok eseti alapon végrehajtott értékelésére épül.

Élelmiszerbiztonság Az élelmiszer-biztonság és a magas állategészségügyi és állatjóléti szint biztosítása nemcsak szabályok kérdése. A CARPE a gazdálkodókat teljesítményük javítására ösztönzi ezeken a területeken. Jóllehet a vonatkozó előírások betartása és a feltételességi elvek alkalmazása a társadalom egészének érdekeit szolgálja, a gazdálkodókra jelentős terheket róhat, ezért e területek fejlesztéséhez pénzügyi támogatást vehetnek igénybe a vidékfejlesztési intézkedések keretében.

Költségvetési háttér A közös agrárpolitikát az Európai Mezőgazdasági Vezetés és Garancia Alap finanszírozza. Korábban ezt a szerepet az EMOGA töltötte be, ehelyett jött létre az EMVA (Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap) és az EMGA (Európai Mezőgazdasági Garancia Alap) A CAP reformja következtében fokozatosan csökken a mezőgazdaság részesedése az EU költségvetéséből, de még mindig a közös kiadások majdnem felét teszi ki. Évente kb. 55 milliárd euróba kerül a CAP finanszírozása (teljes uniós költségvetés 40%-a, illetve az EU átlagos GDP-értékének kevesebb mint 0,5%-a) Az EU minden egyes polgára hetente átlagosan 2 euróval járul hozzá a KAP finanszírozásához Többéves időszakokra előre meghatározott költségvetési korlátok (jelenlegi: )

A CAP reformja 10 pontban 1. Elővigyázatossági elv és fogyasztóvédelem (inkább a minőségen, mint a mennyiségen alapuló versengés elősegítése) 2. Közpénzek szociális- és környezetminőségi kereteken belül történő felhasználása 3. Elsőbbséget biztosítani a régió minőségi termékeinek, és az élelmiszerpiaci monopóliumokat korlátozni 4. Fenntartható vidékfejlesztés és agrár- környezetvédelmi intézkedések 5. Agenda 2000 és a források elosztásának újraértékelése

6. Hagyományos gazdálkodás és a biotermelés elősegítése 7. A többlet-termelés és a proteinhiány ellenőrzése 8. Nemzetközi kereskedelmi- és WTO-s szerződések felülvizsgálata, újraértékelése 9. Mezőgazdasági politika demokratikus elszámoltathatóságának erősítése 10. Kutatás, oktatás és képzés →"agrár- kulturális" párbeszéd a vidéki és városi lakosság között

Kritikák, negatívumok Azzal, hogy az EU támogatja a mezőgazdaságát, az európai termelők versenyelőnyre tesznek szert a harmadik világ gazdáival szemben (akik agrártámogatások nélkül egyébként olcsóbban termelnek). Ezzel összefüggésben sokan úgy gondolják, hogy az élelmiszerárakat is mesterségesen magasra viszi a közös agrárpolitika. (((A CAP a családi gazdaságokat szeretné támogatni inkább, valójában a kifizetések nagy része a nagyüzemi mezőgazdasághoz kerül. A 2003-as reformok óta azonban ez a kritika már kevésbé helytálló.)))

(((Szintén a 2003-as reformok óta nem igaz a kritika, mely szerint a CAP a mezőgazdasági termelés kiterjesztésére ösztönöz és ezzel a környezetet károsítja.))) Franciaországgal szembeni kritikák: A közös agrárpolitika fő haszonélvezője, DE: ha a teljes EU-költségvetést nézzük, akkor valójában nettó befizető az EU-ban. Figyelembe véve, hogy az EU gazdaságán belül mekkora szerepet tölt be a mezőgazdaság, sokak szerint aránytalan a közös agrárpolitika részesedése a költségvetésből.

A közös agrárpolitika jelenlegi stratégiai célkitűzései Legyen élő szakpolitika, mely tükrözi az európai társadalom igényeit és elvárásait Segítse elő a biztonságos, jó minőségű termékeket kínáló, ugyanakkor a környezet védelmét és az állatjóllétet is biztosító, fenntartható mezőgazdálkodást Nyújtson támogatást a társadalmat közjavakkal ellátó gazdálkodóknak összetett feladatuk teljesítéséhez

Mozdítsa elő a növekedést és a munkahelyteremtést a vidéki térségekben (vidékfejlesztés) Járuljon hozzá ahhoz, hogy a mezőgazdasági szektor versenyképesebbé és innovatívabbá váljon, és képes legyen reagálni a világpiaci kihívásokra Egyszerű és átlátható szabályok alapján működjön, világos támogatási rendszerrel rendelkezzen és ésszerű költségvetéssel dolgozzon

Normatív jogi rendeletek Példák: A Tanács 1698/2005/EK rendelete (2005. szeptember 20.) az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról A Bizottság 1848/2006/EK rendelete ( december 14. ) a közös agrárpolitika finanszírozása keretében történt szabálytalanságokról és tévesen kifizetett összegek behajtásáról, továbbá egy információs rendszer e téren történő létrehozásáról A Tanács 1234/2007/EK rendelete ( október 22. ) a mezőgazdasági piacok közös szervezésének létrehozásáról, valamint egyes mezőgazdasági termékekre vonatkozó egyedi rendelkezésekről ( az egységes közös piacszervezésről szóló rendelet ) A Tanács 78/2008/EK rendelete ( január 21. ) a közös agrárpolitika keretében kidolgozott távérzékelési alkalmazások segítségével a Bizottság által a 2008–2013 közötti időszakban meghozandó intézkedésekről

Köszönöm a figyelmet!