Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Termékpolitika II lecke
Előnyei: A fogyasztó számára: –Segíti a tájékozódást –Csökkenti az érzékelt kockázatot –Rövidíti a vásárlási folyamatot A vállalat számára: –Egyszerűsíti az adminisztrációt –Lehetővé teszi a POZÍCIONÁLÁST!!! Hátrányai: A vállalat számára: –Költség!!! A fogyasztó számára: –Magasabb ár!!! A márka: A vállalat vagy termék azonosítására szolgáló jelzés. (Név, logo, dallam, szín…) Márkázás
A márka imázsa és értéke Arculat: –Amit cég közvetít és láttatni szeretne (pozitív) Imázs: –A tényleges és lehetséges fogyasztókban kialakult kép: Eltérhet az arculattól! (negatív és pozitív is lehet) Érték –Az a hozzáadott érték, amellyel a márka felruház egy terméket –A márkára költött költségekből épül fel –Befektetés jellegű –A márkázott és a márkázatlan termékek közötti árkülönbség alapján kalkulálható –Pl. Coca-Cola: 69,6 Mrd USD
Egyedi termékmárkák –Procter&Gamble: Ariel Pampers Old Spice Head&Shoulders Dreft Duracell Braun Hugo Camay Always Termelői márka VS Kereskedelmi márka Vállalati márkák –Heinz –McDonald’s –Intel –Acer –Stb… Fedőmárka –Toyota Yaris –Microsoft Office A márkák típusai
Védjegy Jogi védelmet biztosító megkülönböztető jelzés. © = Copyright ® = Registered Trade Mark TM = Trade Mark
Márkakiterjesztés Az ismert márkanevet új termékcsaládoknál alkalmazzák. –Marlboro: cigaretta -> Adventures (túrák) –CAT: nehézgép -> Ruházati termékek
Szolgáltatás Szükségletet kielégítő, új terméket létre nem hozó termék. Jellemzői: –Elválaszthatatlanság –Romlékonyság –Nem fizikai jelleg –Változékonyság
Elválaszthatatlanság Az előállítás és a fogyasztás egyidejű „Nyitott” rendszer –> nyitva tartás! A szolgáltatás ELVÁLASZTHATATLAN a fogyasztótól A selejt nyilvános, nem titkolható Frontoffice - Backoffice
Romlékonyság A szolgáltatás nem tárolható Üres hely -> Kapacitáskihasználtság romlik! Ingadozás a keresletben Csúcsidőszak -> Extra felár Keresleti mélypont ->Veszteséges értékesítés
Nem fizikai jelleg Megfoghatatlan Láthatatlan Nem kipróbálható Az érzékelt kockázat nagy Megoldás: –Fizikai környezet + JELEK! –Tárgyiasítás –Vírusmarketing (BUZZ)
Változékonyság Ingadozó kereslet Változó minőség Személyi tényező (kétoldalú) Tolerancia-zóna
Termék-kannibalizmus Termék-kannibalizmuson egy terméknek más saját termék értékesítésének rovására elért forgalomnövekedését értjük. Pl.: high-tech termékek, új ízesítésű üdítők
A termékfejlesztés folyamata Új ötletek kutatása Az ötletek szelekciója A termék fejlesztése A termékek tesztelése Piaci bevezetés
Piac Termék RégiÚj Régi 1. Piackiaknázás3. Termékfejlesztés Új 2. Piacfejlesztés4. Diverzifikáció Ansoff-mátrix
A p i a c n ö v. ü t e m e Sztárok (Stars) Kérdőjelek (?) 20% ? 18% 16% 14% 12% 10% Fejőstehenek (Cash Cow) Kutyaütők (MAD DOG) 8% 6% 4% 2% 0% 10x4x2x1x 0, 5 x 0, 3 x 0, 2 x 0, 1 x Relatív piacrészesedés Termékportfólió mátrix (BCG)
Köszönöm a figyelmet!