Az Európai Uniós közvetlen támogatások várható alakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
2013. évi betakarítási adatok (2013. november 25.)
európai parlamenti képviselő
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
A Nemzeti Iskolagyümölcs-program jelentősége – hazai gyakorlatok, értékelés Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Budapest,
A KAP reformja és a évi átmeneti év
KAP Összeállította: Németh Tamás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Salmonellosis elleni védekezés baromfiállományokban
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Közös Agrárpolitika reformja
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kis és középvállalkozások helyzete és kilátásai Békéscsaba, május 16. Varga Gyula vezető-főtanácsos Nemzetgazdasági Minisztérium.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A különleges tejtámogatás
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA ,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93%
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Mi vár a magyar mezőgazdaságra a következő 10 évben
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Közvetlen támogatási lehetőségek között
Magyar Szója Nonprofit Kft.
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Vendégh Edit A KAP reform legtöbbet emlegetett eleme: a zöldítés
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az agrárágazat aktualitásai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az agrártámogatások új rendszere
A közös agrárpolitika első éve, az agrártámogatások új rendszere
A magyar mezőgazdaság szerkezete
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Félig sincs tele a pohár – lehetőségek a magyar agrárgazdaságban Agrár Szakmai Nap Előadó: Fórián Zoltán, vezető agrárszakértő Takarék Agrár Központ Pannon.
Vidékfejlesztési Program Pályázati lehetőségek a vidéknek Dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Teljeskörű Pénzügyi Szolgáltatások a Pannon Takarék Banknál
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Előadás másolata:

Az Európai Uniós közvetlen támogatások várható alakulása Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár Vidékfejlesztési Minisztérium 2014. január 29. Egerszalók

Helyzetkép – Általános információk A nemzetgazdaság tartós növekedési pályára állt, GDP 2013 I-III. negyedévében összesen 0,6%-kal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva. A mezőgazdaság a GDP hajtómotorja volt, teljesítménye 2013 I-III. negyedévében összesen 21,7%-kal növekedett. A mezőgazdaság részesedése a bruttó hozzáadott értékből az I-III. negyedéves adatok alapján 2010 és 2013 között 3,5 százalékról 4,8 százalékra emelkedett.

Helyzetkép – Általános információk Az infláció 1,7% volt 2013-ban, szemben a 2010. évi 4,9%-kal. Az élelmiszer árak növekedési üteme 2013. decemberben 0,1%, 2013-ban 2,8% volt, míg 2010 novemberében 6,7%-ot, 2010 egészében 3,2%-ot tett ki. Az alacsony infláció is hozzájárul ahhoz, hogy a reálkeresetek 2013. január-októberben 3,2%-kal nőttek, míg 2010-ben 1,8% volt a növekedés. A gazdasági növekedés kiegyensúlyozottabb lett, beindult a belső felhasználás bővülése, 2013 I-III. negyedévében a végső fogyasztás 0,2%-kal, a bruttó állóeszköz felhalmozás pedig 3,5%-kal nőtt.

Helyzetkép – Általános információk A beruházások élénkülnek, 2013. I-III. negyedévében a nemzetgazdasági beruházások volumene 3,1%-kal, a mezőgazdaságé 15,3%-kal bővült, folyó áron a beruházások növekedésének 24%-át a mezőgazdaság adta. A foglalkoztatottak száma 2013. szeptember-novemberben 4 millió 12 ezer fő volt, szemben a 2010 szeptember-novemberi 3 millió 828 ezer fővel (+184 ezer fő, +4,8%). A mezőgazdasági foglalkoztatottak száma 2013. július-szeptemberben 195,7 ezer fő, 2010 azonos időszakában 178,3 ezer fő volt (+17,4 ezer fő, +9,8%). A munkanélküliségi ráta 2013. szeptember-novemberben 9,3%, 2010 szeptember-novemberben 10,7% volt.

Helyzetkép – a mezőgazdaság teljesítménye 2013-ban az MSZR első előzetese szerint a mezőgazdaság kibocsátása folyó áron 2265 Mrd Ft volt, 2012-höz viszonyítva +4% 2010-hez képest még nagyobb mértékű a növekedés Kibocsátás folyó áron +34%, változatlan áron +12% A növényi termékek kibocsátása folyó áron +39% Az élő állatok és állati termékeké pedig +28% Nettó vállalkozói jövedelem +73%

A mezőgazdasági termelés szerkezete 2013-ban Forrás: AKI, előzetes adat

Agrár-külkereskedelem alakulása Becslések szerint 2013-ban az export meghaladja a 8 milliárd eurót és várhatóan megközelíti a 2012. évi rekordértéket (8,1 milliárd euró). 2010. évi időarányos exporthoz képest 43%-os növekedés. A gabona, és olajnövények kivitele szeptembertől növekedésnek indult, köszönhetően az újévi árualapnak. Ez évben jelentős mértékben bővült több árucsoport, így többek között a tej és tejtermékek, a malomipari termékek, a növényi olajok, a húskészítmények, a feldolgozott zöldség, gyümölcs, a takarmányok, és az italok kivitele.

Agrár-külkereskedelem alakulása Forrás: AKI, KSH, *AKI becslés

A legfontosabb exportcikkek részesedése az agrárexportból 2013-ban   2010. év 2013.1-10 hó Exportból nyersanyag 38% 31% Exportból elsődlegesen feldolgozott termék 30% 33% Exportból másodlagosan feldolgozott termék 32% 36% Forrás: KSH

A legfontosabb importcikkek részesedése az agrárimportból 2013-ban   2010. év 2013.1-10 hó Importból nyersanyag 21% 23% Importból félkész termék 35% 34% Importból feldolgozott termék 44% Forrás: KSH

Állatállomány Állatállomány (1000 db) Megnevezés 2010* 2011* 2012* 2013 június Szarvasmarha 681 698 753 758 Ebből: tehén 309 328 336 335 Sertés 3 168 3 032 2 956 2 892 Ebből: anyakoca 219 210 198 194 Ló 65 74 76 62 Juh 1 181 1 095 1 147 1 164 Ebből: anyajuh 844 833 836 810 Tyúkféle 31 710 33 006 30 075 33 577 Lúd 3 028,2 3 537,1 3 337,5 3 963 Kacsa 513 4 436 4 242 4 630,1 Pulyka 2 999 2 799 2 236,4 Forrás: KSH *: az éves állományadatokat tartalmazza

Támogatások 2014

Az előirányzat megnevezése 2013. évi tényleges előirányzat 2014. évi tervezett előirányzat Nemzeti támogatás EU forrás/ Bevétel Összesen Nemzeti támogatások 51 946,0 4 000,0 55 946,0 56 396,0 4 920,0 61 316,0 Nemzeti erdőprogram 312,7   Vadgazdálkodás 76,2 Állattenyésztési feladatok 815,7 A sertéságazat helyzetét javító stratégiai intézkedések támogatása 1 600,0 Fejlesztési típusú támogatások 21,4 Folyó kiadások és jövedelem támogatások 45 095,0 49 245,0 Állami halgazdálkodási feladatok támogatása 620,0 Nemzeti agrár kárenyhítés 8 000,0 4 300,0 8 600,0 Erdei kisvasutak üzemeltetése 25,0 Tanyafejlesztési Program 1 415,0 415,0 1 665,0 Osztatlan földtulajdon kimérésének költségei 1 200,0 2 000,0 Állat és növénykártalanítás 1 000,0 Árfolyamkockázat és egyéb EU által nem térített kiadások 1 300,0 EU társfinanszírozással működő támogatások 70 463,7 157 908,7 228 372,4 77 502,8 183 250,0 260 752,8 Méhészeti Nemzeti Program 601,8 682,5 Igyál tejet program 1 500,0 1 700,0 Iskolagyümölcs program 1 211,0 Egyes speciális szövetkezések (TÉSZ, BÉSZ) támogatása 2 200,0 2 562,8 Egyes állatbetegségek ellenőrzése, felszámolása 1 180,0 536,5 Uniós programok áfa fedezete 1 560,0 2 060,0 Új Magyarország Vidékfejlesztési program 61 582,7 156 024,1 217 606,8 60 621,8 163 865,4 224 487,2 Új Vidékfejlesztési program 7 500,0 17 500,0 25 000,0 Halászati Operetív Program 628,2 1 884,6 2 512,8 EU által közvetlenül térített támogatások 411 666,7 397 791,1 Piaci támogatások 18 414,3 18 310,0 Közvetlen támogatások 393 252,4 379 481,1 127 324,7 573 575,4 700 900,1 139 863,8 585 961,1 725 824,9

I. pilléres támogatások 1. SAPS területalapú támogatás 2014: 227 euró/hektár (kb. 68 000 Ft/hektár) Termeléshez kötött különleges rizs támogatás: kerete 1,26 millió euró, fajlagos összege közel 400 euró/hektár lesz Termeléshez kötött különleges tej támogatás 2014. évi kerete 43,3 millió euró, a fajlagos támogatás árfolyamtól függően 9 Ft/kg körül alakul A SAPS és a különleges tej támogatás esetében október 16- tól 50% előleg kifizetését tervezzük 2014-ben is mintegy 157 milliárd forint értékben

I. pilléres támogatások 2. Termeléstől elválasztott kérődző szerkezetátalakítási program 2014. évi kerete 43 millió euró Várható fajlagos értékek anyatehén szerkezetátalakítási jogosultság 170 euró hízottbika szerkezetátalakítási jogosultság 75 euró szarvasmarha extenzifikációs többletjogosultság 60 euró anyajuh szerkezetátalakítási jogosultság 11 euró anyajuh kiegészítő többletjogosultság 7 euró

I. pilléres támogatások 3. Termeléstől elválasztott zöldség, gyümölcs szerkezetátalakítási program 2014. évi kerete 8,65 millió euró dohány szerkezetátalakítási program 2014. évi kerete 23,3 millió euró Biztosítási díjtámogatás 2014. évi kerete 7,76 millió euró

I. pilléres támogatások 4. Elkülönített támogatások cukor 41 010 000 euró zöldség-gyümölcs 4 756 000 euró bogyós gyümölcs 391 000 euró

Nemzeti agrártámogatások A főbb jogcímek keretösszegekkel az alábbiak: kiegészítő nemzeti támogatás 18,9 milliárd forint sertés állatjóléti támogatások 7,2 milliárd forint baromfi állatjóléti támogatások 4,8 milliárd forint állati hulla ártalmatlanításának támogatása 2,9 milliárd forint állatbetegségek megelőzése 7,8 milliárd forint cukorrépa termelők nemzeti támogatása 1,98 milliárd forint agrárfinanszírozás, mezőgazdasági hitelek kamattámogatása 2,4 milliárd forint

Kiegészítő nemzeti támogatások Jogcímek: hízott bika anyatehén extenzifikációs szarvasmarha anyajuh anyajuh kiegészítő tej anyajuh de minimis anyakecske de minimis A támogatási összegek a 2015. évi költségvetés függvényében alakulnak. Várhatóan a fajlagos támogatás mértéke a 2013. évi szint körül fog alakulni.

Nemzeti támogatások – a „de minimis” támogatások változásai 2014-től MEZŐGAZDASÁGI DE MINIMIS RENDELET 1535/2007/EK bizottsági rendeletet 1408/2013/EU bizottsági rendelet (mezőgazdasági de minimis rendelet) Egyéni keretösszeg: 15 000 euró/3 év (megduplázódott, hiszen eddig csak 7500 €/termelő/3 év volt ) Változás: Az egy tulajdonosi körhöz tartozó üzemek esetében a de minimis összegeket össze kell vezetni, tehát már nem csak regisztrációs szám szerinti nyilvántartás kötelező. Hatály: mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozások ÁLTALÁNOS DE MINIMIS RENDELET 1998/2006/EK bizottsági rendeletet 1407/2013/EU bizottsági rendelet (általános de minimis rendelet) Egyéni keretösszeg: 200 000 euró /3 év (változatlan)

II. Pilléres támogatások 2014 II. Pilléres támogatások 2014.-ben folyamatos és megnyíló támogatási intézkedések Jogcím Szaktanácsadói szolgáltatások támogatása   Szakképzési támogatás Erdészeti támogatások Natura 2000 KAT AKG

A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA 2014 - 2020

KAP döntés: határidők - ütemezés Politikai megállapodás a KAP új rendeleteiről: végleges jogszabály 2013. december 17. Uniós végrehajtási rendeletek megalkotása 2014. első félév. Magyarországnak 2014. májusára kész modellel kell rendelkeznie, hogy a bejelentési határidőt betarthassa. Az alkalmazni kívánt konstrukció hivatalos bejelentésének határideje 2014. augusztus 1. Hazai jogszabályalkotás 2014. második félév.

A közvetlen támogatások új rendszere Degresszivitás A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása Minden tagállam számára kötelező elemek Tagállamok által választható önkéntes elemek Degresszivitás + Alaptámogatás (BPS/SAPS) „Zöld” komponens Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Nemzeti tartalék Termeléshez kötött támogatás Természeti hátrányokkal sújtott területek támogatása VAGY Tagállam számára önkéntes, a gazdák számára választható elem A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer Zöldítés követelménye alól mentesül Kölcsönös megfeleltetés be nem tartása esetén közvetlen támogatása nem szankcionálható

A közvetlen támogatások új rendszere SAPS Maradványelv érvényesülése: fajlagos értéke a tagállami pénzügyi boríték és az egyéb alkalmazott kötelező és önkéntes elemek függvénye  Megnevezés Tagállami nemzeti boríték (2015: 1,272 milliárd euró) - Zöldítés (30%) - Fiatal gazdák (0,62%) - Termeléshez kötött (13%)) - Termeléshez kötött fehérje (2%) - Kisgazdaságok (4,58%) - Redisztribúció (0%) Alaptámogatás (SAPS) (53,73%)

„Zöld” komponens Kötelező a tagállam és a gazdák számára is, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg 30%-a. Kisgazdaságoknak nem kell teljesíteniük. Feltételei: Tárgyévben termesztett növények diverzifikálása Állandó gyepek fenntartása Ökológiai célterület fenntartása (állandó kultúrával - ültetvény - fedett területen felüli jogosult területen -15 ha szántó fölött).

„Zöld” komponens I. - Terménydiverzifikáció Nem ugyanazt jelenti, mint a vetésváltás - a vetésváltás=időbeliség; termény diverzifikáció = térbeliség. Eredeti bizottsági javaslat 3 ha felett 3 különböző növény termesztése. Kompromisszumos feltétel: 10 ha alatt 1 növény, 10 ha szántó felett 2 növény, 30 ha szántó felett 3 növény termesztésének kötelezettsége. Mentesülő üzemtípusok: egy vagy több követelményt automatikusan teljesítők (pl. biogazdaságok, döntően gyepgazdálkodással foglalkozók, egyes tanúsítási rendszerekben - ekvivalens gyakorlat elismerése - résztvevő gazdaságok) valamint az állandó gyepterületek.

„Zöld” komponens II. – Állandó gyepterület Csak 5%-ban lehetne csökkenteni a nagyságát a 7 év alatt, Kompromisszum szerint: tagállami szintű monitoring is megfelelő, A jelenlegi gyakorlatnak megfelelőn: visszaállítási kötelezettség.

„Zöld” komponens III. – Ökológiai célterület Csak 15 ha szántó felett kötelező; konkrét lista, ami magyar szempontból több kedvező elemet tartalmaz (pl. lucerna, tájelemek, teraszok, kemikáliák használata nélkül termesztett energianövények, ugar). a bevezetés kétlépcsős: 2014-től 5%, majd egy 2017. évi felülvizsgálattól függően akár 7%. Egyenértékű gyakorlatok elismerhetőek akár a zöldítés mindhárom követelményére vonatkozóan, illetve többféle mentesülő gazdálkodási/területi típus (pl. egyes AKG programok, biológiai gazdálkodás).

Fiatal gazdálkodók támogatása Kötelező, a közvetlen kifizetési nemzeti keretösszeg legfeljebb 2%-a. Feltételei: 40 évnél fiatalabb termelő aki most kezd mezőgazdasági tevékenységbe, vagy gazdaságát az első támogatási kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül hozta létre. Legfeljebb 5 éven keresztül nyújtható. A támogatás felső területi korlátja 25 és 90 hektár között tagállami hatáskörben állapítható meg. Tagállami átlagtámogatás 25%-a adható a támogatható hektárszámig Magyarországon 90 hektárig kb. 34 €/ha.(Mintegy 9000 fiatal gazdával számolhatunk.)

A közvetlen támogatások új rendszere Termeléshez kötött támogatás: önkéntes, legfeljebb az éves pénzügyi keret 13%-a (pl. rizs, vetőmag, tej és tejtermékek, juh és kecskehús, marha- és borjúhús, cukorrépa, zöldség, gyümölcs ) plusz 2% kizárólag fehérjenövények támogatására Magyarország célja e keret teljes felhasználása A termeléshez/teljesítményhez kötött támogatások társadalmi elfogadottsága hazánkban kedvezőbb és foglalkoztatást megőrző szerepe is van

A közvetlen támogatások új rendszere Kisgazdaságok egyszerűsített támogatása: önkéntes, a közvetlen támogatási keretösszeg maximum 10%-a fordítható a jogcímre Minden közvetlen kifizetést helyettesít Egyösszegű támogatás, melynek mértéke minimum 500 € maximum 1250 €/év/gazda. Legalább 1 hektáros területtel kell rendelkezni, aki nem érné el a normál rendszerben az 500 eurót, annál felkerekítik az átalány támogatást. 500 és 1250 euró között a normál rendszerben járó támogatásnak megfelelő összeget kap a termelő. Mintegy 88 ezer termelővel vagyis a közvetlen támogatásokban részesülő összes termelő csaknem 50%-a kaphat egyszerűsített kisgazda támogatást.

A közvetlen támogatások új rendszere Közvetlen kifizetések csökkentése (degresszivitás): kötelező, az alaptámogatások (BPS/SAPS) 150 ezer euró feletti összegére legalább 5%-os elvonást kell alkalmazni Figyelembe vehető a kifizetett munkabér és annak járulékai (gazdaságfehérítő és foglalkoztatás ösztönző hatású) Az elvont összegek az adott tagállamban vidékfejlesztés keretében innovációs célokra felhasználhatóak (100%-os EU finanszírozás) 5%-os degresszivitás esetén az alábbi hatások várhatóak A kötelező degresszivitás nincs hatással az alaptámogatás mértékére.   Munkabérek figyelembevétele nélkül Munkabérek figyelembevételével Az elvonás mértéke (1 000 euró) 3 100 275 Az érintettek száma (db) 453 49

A közvetlen támogatások várható értékeinek alakulása SAPS + zöldítés: 214 €/hektár (137+77 €) Fiatal gazdák kiegészítő támogatása: 34 €/hektár Termeléshez kötött támogatások: ágazattól/teljesítménytől függő (191 M €/év) Kisgazdaságok egyszerűsített egyösszegű támogatása: max. 1250 €/év/termelő (Kerekítés 500 €-ig, 500-1250 € között annyi támogatás, mint amennyi a normál rendszerben járna.)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!