Ipari tevékenység fenntartható módon:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
2. Nemzetközi Környezetipari, Energiahatékonysági és Megújuló Energiaforrások Szakkiállítás Budapest november
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Szelektív hulladékgyűjtés
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az Öko-metanol technológia megvalósítása ipari méretek között KNOWBRIDGE REGIONÁLIS MEGBESZÉLÉS Miskolc, október 24. Váradi Bence projekt koordinátor.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Együttműködők vagy véleményvezérek, avagy hogyan vonhatják be a civil szervezetek a lakosokat a környezetvédelmi akciókba.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
A hulladék szerepe az ember életében
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
End of Waste Criteria Final Report
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Természeti erőforrások védelme
Előnyök és alkalmazási területek
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A szemét útja Diák:Ricz Emese Tanár: Csekéné Molnár Erika
A SZEMÉT ÚTJA Készítette:Kicsák Zoltán
Dr. Farkas Hilda Főtanácsos KvVM
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK BIOMASSZA
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Újrahasznosítás: meddig éri meg?
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Erőforrás hatékonyság és Körkörös gazdaság tettek és tervek a kormány asztalán V. Németh Zsolt Környezetügyért, Agrárfejlesztésért és Hungarikumokért felelős.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Ipari ökológia 3 Dr. Bezegh András. Ipari ökológia őszi f.é. BME … a probléma … Hulladék képződés Profit Víz felhasználás Energia.
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
TERMOLÍZIS SZAKMAI KONFERENCIA TÁMOP A-11/1/KONV SZEPTEMBER 26.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Gumiipari technikus.
Műszaki Anyagtudományi Kar, Kerámia- és Polimermérnöki Intézet
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

Ipari tevékenység fenntartható módon: Melléktermék, EoW kritérium rendszer Farkas Hilda PhD helyettes ügyvezető Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége

A keretirányelv fő célja Az EU hosszú távú célja, hogy olyan újrahasznosító társadalommá váljon, amely a hulladékkeletkezés elkerülésére törekszik, a hulladékot erőforrásként használja. Ennek eléréséhez olyan szabályozási környezetet kíván teremteni, amely magas színvonalú környezetvédelmi referenciaszabványok révén biztosítja, hogy a belső piac képes legyen elősegíteni az újrafeldolgozási és hulladékhasznosítási tevékenységeket. Hulladék tematikus stratégia 2005.

Üzenetek Megvalósuljon a hulladék, mint erőforrás széleskörű alkalmazása; A megelőzés és hasznosítás társadalmi viselkedésformává váljon; Magas színvonalú környezetvédelmi referencia-szabványok kerüljenek bevezetésre; A belső piac igényei ösztönözzék és működtessék a folyamatokat; Mindez az emberi egészség és a környezetvédelem szempontjainak legteljesebb érvényre juttatása mellett történjen.

Hulladék definíció Az alap definíció lényegében változatlan, de az eddigi pozitív lista helyett „negatív” lehatárolás; Hulladék státus vége Melléktermék Ezzel anyagok, tárgyak kerülnek ki a hulladékos szabályozás alól; Ezzel kötelezettek kerülnek ki a hulladékos szabályozás alól; Adminisztráció csökkenés.

A melléktermék Valamely anyagot vagy tárgyat, amely olyan előállítási folyamat során keletkezik, amelynek elsődleges célja nem ezen termék előállítása, akkor lehet mellékterméknek tekinteni, ha az anyagot vagy tárgyat valamely előállítási folyamat szerves részeként állítják elő; az anyag vagy a tárgy további, a szokásos ipari gyakorlattól eltérő feldolgozás nélkül, közvetlenül felhasználható; az anyag vagy a tárgy további felhasználása biztosított; a további használat jogszerű, azaz a konkrét használat tekintetében az anyag vagy a tárgy megfelel a termék adott használatára, valamint a környezet- és az egészségvédelemre vonatkozó összes követelménynek, és nincsenek a környezetet és az emberi egészséget általánosan károsító hatásai.

Következmények Közvetlen fölhasználás Csökken a kezelendő hulladék mennyisége Csökken a környezet terhelése Gazdaságosabb

EoW definíció Egy adott hulladék megszűnik hulladék lenni, amennyiben hasznosítási műveleten esett át, és megfelel az alábbi feltételekkel összhangban kidolgozandó konkrét kritériumoknak: az anyagot vagy tárgyat általánosan használják, adott rendeltetéssel; az anyagnak vagy tárgynak van piaca, vagy van rá kereslet; az anyag vagy tárgy megfelel az adott rendeltetések műszaki követelményeinek és a termékekre vonatkozó hatályos jogszabályoknak és előírásoknak; az anyag vagy tárgy felhasználása nem idéz elő általános káros környezeti vagy egészségügyi hatásokat.

EoW kritériumok kidolgozása Egyes, tömegük vagy hasznosíthatóságuk szempont-jából kiemelkedő hulladékáramok esetén a Bizottság kidolgozza ezeket a kritériumokat, amelyeket rendeletben hirdet ki, és ettől kezdve alkalmazása kötelezővé válik. Jelenleg kidolgozás alatt lévő kritériumok: Vas, alumínium és réz fémek Papír Üveg Tervezett Műanyag Gumi Textil Építési-bontási hulladék Nemzeti EoW kritérumok Notifikálni kell

A kidolgozás és elfogadás menete A kritériumok meghatározásának általános módszertana Joint Research Centre Institute for Prospective Technological Studies – az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontjának technológiai intézete Egyes javaslatok kidolgozói JRC Nemzeti szakértők (hazai munkacsoport) Véleményezők Szakmai szervezetek Nemzeti képviselők (TAC) Előterjesztő Bizottság Elfogadás TAC bizottságban ??? Coreper (a) the COM shall submit a new proposal (b) the Council adopts the proposal by QMV within two months (c) if within two months, the Council opposes the proposal by QMV, the COM may submit an amended proposal or present a legislative proposal on the basis of the Treaty (d) if the Council envisages adopting the proposal it shall submit it without delay to the EP; if the Council does not act within two months, the COM shall submit it without delay to the EP (e) the EP may oppose with a majority of its component members within four months from the forwarding of the proposal (f) if the EP opposes the proposal within that period, the latter shall not be adopted. The COM may submit an amended draft to the TAC or present a legislative proposal on the basis of the Treaty (g) if the EP has not opposed the proposal, the latter shall be adopted by the Council or by the COM, as the case may be.

EoW kritériumok A kiindulási anyagokra vonatkozó kritériumok eredetre vonatkozó pozitív vagy negatív lista egyéb elvárt tulajdonságok A kezelésre vonatkozó kritériumok elengedhetetlen kezelési eljárások kezelésre vonatkozó műszaki elvárások A termékre vonatkozó kritériumok szabványok fizikai, kémiai jellemzők A felhasználásra vonatkozó kritériumok jelölés

Adminisztrációs terhek csökkenése = olcsóbb termékek Gazdasági jelentőség Alapanyag minőséget garantál Nem kell a felhasználónak a hulladékos szabályozás szerint működni engedély szállítás nyilvántartás adatszolgáltatás ellenőrzés tervezés Olcsóbb Adminisztrációs terhek csökkenése = olcsóbb termékek Nem éppen!!! REACH! Lerakási tilalom Lerakási adó Energia kedvezmény

Környezetvédelmi előnyök A primer nyersanyag szükséglet csökkentése Táj-esztétikai előnyök is! Kitermelőipar kibocsátásának csökkentése energia felhasználás csökkenése por, zaj kibocsátás csökkenés szállításból eredő terhelés csökkenés előkészítő műveletek kibocsátásának csökkenése Jelentős energia megtakarítás alumínium műanyag papír építési-bontási hulladékok

A hasznosítás kritériumai Újrafeldolgozottnak kell tekinteni, ha azt termelési folyamatban való földolgozás céljából állították elő; Újrahasználtnak kell tekinteni, ha a tárgy vagy alkatrész alkalmas az eredeti funkciójának betöltésére; Hasznosítottnak kell tekinteni, ha azt energiatermelési célra állították elő. A hulladék hasznosítójának biztosítania kell, hogy a hasznosítással előállított termék az elsődleges alapanyagból előállított terméknél ne okozzon nagyobb környezetterhelést. R R

A környezetipar fejlődése 2008-ban a környezetiparban a foglalkoztatás az EU-27 átlagában csaknem 7%-kal növekedett; A szektor dinamikus fejlődését mutatja, hogy mára már minden 6. új munkahely itt létesül; Az ökotechnológiák világpiacának nagysága 2005-ben 1000 milliárd euró volt.

Kihívások A hazai környezetipar nettó árbevétele 2008-ban 406 Mrd forint volt, ebből az export bevétel mintegy 92 Mrd forintot tett ki. A 2008 évi környezetipari beruházások értéke meghaladta a 136 Mrd forintot. A szektorban foglalkoztatottak száma 24.000 fő. A hazai környezetipar legnagyobb volumenét a hulladékgazdálkodás adja, amelyen belül a hasznosító tevékenységek fejlődését tovább kell dinamizálni, ha el kívánjuk érni az új hulladék keretirányelvben kitűzött ambiciózus hasznosítási célokat.

ÖKOINDUSTRIA II. Nemzetközi Környezetipari, Energia-hatékonysági és Megújuló Energia Szakkiállítás 2011. november 16-18. Budapest http://www.okoindustria.hu/ megújuló energia, energiahatékonyság, öko-építészet, klímavédelem, hulladék, másodnyersanyagok, hulladékból készült termékek, vízvédelem,  talajvédelem, biotechnológiák, levegővédelem, zaj és rezgésvédelem

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!