A történetek „pszichoterápiás szerepe”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Képességszintek.
Megértési értelmezési folyamatok
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A személyiség.
A képzőművészet-terápia
A pánikbetegség kezelése
Önismeret Horváth Renáta.
Bulémia Rövid leírás : A bulímia falási rohamokkal járó kényszerbetegség, melynek során a beteg rövid idő alatt igen nagy mennyiségű étel - jellemzően.
Motivációs kérdezés technikája
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kognitív megközelítések
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A gondozás,nevelés egysége
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A kulturális intelligencia
A pánikbetegség kezelése
Konfliktuskezelés - mediációval
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
A skizofrénia.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Kommunikáció a szervezetben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Éntudat – identitástudat - énkép
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az emberi agresszió.
A kriminálpszichológia
Mindennapi veszteségeink
VII. Szervezeti kultúra
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Speciális gyermekvédelem
Szembesít a drámatréning. A csapat 2-nél több fő A csapat nem fogja a jótékony hatásait magától, automatikusan kifejteni. Kellenek struktúrák, normák,
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Személyiségfejlődési zavarok
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
Személyközpontú gondozás
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A láthatatlant megadni
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A képzőművészet-terápia
Kultúra és kommunikáció
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Kommunikáció típusai.
A diszfunkcionálisan működő család
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

A történetek „pszichoterápiás szerepe” Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár című műve alapján Készítette: Bárány Nikoletta SZTE, pszichológia szak

Történetek használata nevelés során: értékképzeteket, erkölcsi személeletet és viselkedésmintákat adnak tovább és rögzítenek szórakozás lelki támasz – a népi lélekorvoslás része: a történetek tartalmának befogadása, tanulságainak leszűrése és elraktározása a gondolataikba Lehet-e alkalmazni tudatosan és célirányosan a konfliktusok pszichoterápiai feldolgozásában és az öngyógyításban? - érthető; megoldási lehetőséget kínál; nem kötődik a páciens közvetlen élményeihez – kisebb ellenállás , hozzásegíti a pácienst, hogy megváltoztassa a saját konfliktusaihoz való viszonyát

Pozitív pszichoterápia Pozitív kiindulás: pozitív= ténylegesen meglévő, adott; az egyénben adottak azok a képességek és lehetőségek, amelyek hozzásegítik egy új, más megoldáshoz – a terapeuta segít, hogy megtalálja Pl. hűtlenség – megoldási módok – új értelmezés 2. Tartalmi elemzés: többnyire ismétlődő lelki sérülések nyomán keletkeznek azok a pontok, amelyek konfliktusforrásokká válnak. A szocializáció során alakulnak ki, mintákként beépülnek énképünkbe – az aktuális képességek listája segít a probléma feltárásában. Előfordulása: 90-95 % nő, 14-18 éves kor között jelentkezik Központi tünetei: félelem az elhízástól és a kontrollvesztéstől testének mérete és alakja fölött – központi célja a soványság elérése ételekkel kapcsolatos megszállottság – a koplalás következménye kognitív zavarok: - testkép zavar : nagyobb méreteket tulajdonítanak maguknak - hiedelmek: „Az önkorlátozástól jobb emberré válok.” „A koplalás megszabadít a bűntudattól.”

Az aktuális képességek tartalmi összetevői Csoportjai: Teljesítményorientált képességek: pontosság, rend, tisztaság, engedelmesség, udvariasság, becsületesség, hűség, igazságosság, szorgalom/teljesítmény, takarékosság, megbízhatóság és alaposság Érzelemorientált képességek: szeretet, türelem, idő, példakép, bizalom, kapcsolat, szexualitás, remény, hit, egység Pl. „Gyűjtsd a pénzt, hogy legyen”- takarékosság, szorgalom és teljesítmény – befolyásolja a viszonyát saját testéhez, étkezéshez, örömszerzéshez, foglalkozáshoz stb.

A képességek hatása 4 közegen keresztül érvényesül: érzékek – kapcsolatunk saját testünkkel értelem hagyomány intuíció, képzelet Az aktuális képességek listája segít a probléma feltárásában: mikor lép fel konfliktusszerű reakció, milyen helyzetben, milyen partnerrel, milyen tartalmakkal kapcsolatban pl. partner későn ér haza – kapcsolat és pontosság

3. Ötlépcsős pozitív pszichoterápia lépcső: megfigyelés, leírás: a páciens írásban számol be arról mi, ki és mikor okozott bosszúságot lépcső: leltárba vétel: az aktuális képességek alapján megállapítjuk, hogy a beteg és partner milyen pozitív tulajdonságokkal rendelkezik a kifogásoltak mellett – cél: az általánosítás elkerülése lépcső: a bizalmas viszony kiépítése érdekében megerősítjük azokat a tulajdonságokat, amelyek ellensúlyozzák a negatívakat lépcső: verbalizáció – hozzásegítjük a kommunikációs zárlat feloldásához – pozitív és negatív tulajdonságok és élmények megbeszélése

5. lépcső: célkibővítés – a konfliktust ne terjessze ki más viselkedésmódokra, hanem új és addig át nem élt célokat fedezzen fel; pszichoterápia és öngyógyítás; Partnerkapcsolati, nevelési problémák, neurotikus és pszichoszomatikus zavarok stb. 6-10 ülés után már csökkentek a zavarok Adott kultúrára adott minták, normák, értékképzetek, viselkedésstílusok tartoznak. Más kultúra – más nevelés

A történetek funkciói Nevelő és gyógyító szerep - minták kialakítása és megváltoztatása A történettel való szembesülés során az emberek egymás közötti viszonyában, élményeikben és ezek lelki feldolgozásában különböző folyamatok játszódnak le – álláspont-változtatás Tükörfunkció: én-közelibbé válik a történet által, megkönnyíti az azonosulást, mégsem a saját problémájáról van szó ; a történet asszociációkat vált ki belőle, magáról, konfliktusairól, vágyairól vall Modellfunkció: konfliktushelyzet és megoldási lehetőség rugalmas – sokféleképpen értelmezhető lehetőség próbacselekvésre gondolatainkban, érzelmeinkben

Közvetítő funkció: Az eredeti mechanizmusokat, alapmintákat nehéz feladni _ ellenállás (hallgat a páciens, késés, elmaradozás, a pszichoterápia megkérdőjelezése) csökkentése; Frontális támadás – frontális védekezés, helyette egy történet: védelem a betegnek, hogy megszabaduljon védekező mechanizmusaitól információkat közöl magáról a történetet kommentálva, magyarázva Raktár – hatás: - a képszerű történetek könnyen megjegyezhetők és felidézhetők tartósak - függetlenedés a terapeutától Hagyományközvetítő funkció: túlmutat az egyénen továbbadja amit mások már elgondoltak, de az egyén számára új

Transzkultúrális közvetítő funkció: az adott kultúra érvényes viselkedési normáit tartalmazza – biztonságot ad más kultúra történetei – új gondolkozási modelleket mutatnak be előítéletek csökkentése gondolkodásra ösztönöz, kiszélesíti a látókörünket Regresszív funkció: oldott partneri, baráti légkört teremt Az intuíció, képzelet közegét szólítja meg teljesítménycentrikus társadalomban a képzelethez való visszatérés regresszió – a felnőtt jellem visszatérhet az örömcentrikus viselkedésmódhoz, szemlélethez

Ellenminta- funkció: a páciens elfogadhatja, de el is utasíthatja a történetben kínált megoldást - többértelmű információkat tartalmazó történet – mit lehet elfogadni belőle, mit nem pszichoterápiában fel lehet iratni az ellenpéldákat, hogy gondolkozzon rajta a páciens Álláspont-változtatás: fordulat a történetben - meglepetés ereje – aha élmény

A történetek olyanok, mint a gyógyszerek. Megfelelő időpontban és formában alkalmazva döntő fordulatot hozhatnak és képesek megváltoztatni a beteg hozzáállásának és viselkedésének megváltoztatását. Azonban, ha rosszul adagoljuk, akkor veszélyessé is válhat az alkalmazásuk.

Irodalom Peseschkian, N. (1991): A tudós meg a tevehajcsár. Budapest, Helikon Kiadó.

Köszönöm a figyelmet! Bárány Nikoletta