Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer Diák megtekinthetők:
Tartalom A probléma leírása State-of-the-Art A project célja EU dimenzió A rendszer architektúrája Kutatás, fejlesztés Együttműködő partnerek Társadalmi célok Gazdasági célok Munkaterv Pénzügyi terv 2
A probléma leírása Közúti közlekedés vezérlése és szabályozása Passzív vezérlés (MI hiánya) Időintervallumos váltás (Nem forgalom függő) Tömegközlekedés és a városi forgalom összehangolatlansága Fogyatékkal élők nem megfelelő „integrálása” a közlekedésbe Stressz-hatások (forgalmi dugók és telített parkolók) Megkülönböztető jelzést használó járművek problémája Környezet szennyezés 3
State-of-the-Art 4 Az intelligens forgalom irányító rendszerek igen elterjedtek napjainkban, több cég is forgalmaz és üzemeltet ilyen rendszereket Tyco – világszerte ELTODO – Cseh ország Ezen rendszerek működése mutatja, hogy az ilyen hálózatok életképesek, de az is látható, hogy ezen megoldások igen specifikusak és csak szűk területre koncentrálnak. A legelterjedtebbek a nagyvárosok belvárosát felügyelő rendszerek, amelyek nem veszik figyelembe a külső területek és alvóvárosok forgalmát, ami azt is jelenti, hogy nem tudja igazán hatékonyan segíteni az embereket a döntéshozásban. Az is látható, hogy a használatban lévő irányító hálózatok, nem fektetnek kellő hangsúlyt az emberek tájékoztatására és a megkülönböztetett járművek segítésére.
A projekt célja Közlekedési problémák megoldása Utasok jobb tájékoztatása Életminőség javítása Kevesebb stressz Fogyatékkal élők támogatása Levegő szennyezettségének a csökkentése Elégedett emberek 5
EU dimenzió Eltérő közlekedési szabályok (Angol) Eltérő közlekedési morál (Olasz – Angol) Eltérő társadalmi helyzet (idősödő társadalom) Eltérő szerkezetű és méretű városok Eltérő minőségű infrastruktúra Utak minősége (Magyarország Németország) Eltérő járműpark (fejlettség, összetétel) Életkor Eszközök arány (bicikli, motor, autó, stb.) Eltérő közlekedési megoldások Ezeket csak EU-s összefogással lehet feltérképezni, kutatni és megoldani, egy rendszerbe szervezni. 6
7 A rendszer architektúrája Adatbázis Menetrendek Térképek Forgalmi statisztikák Mesterséges intelligencia Neurális hálózatok Fuzzyrendszerek Heurisztikák Terminálok Megfelelő utas tájékoztatás Forgalmi csomópontok Lámpák Érzékelők Tájékozató panelek Magasa prioritású járművek Mentő Tűzoltó Rendőrség Tömegközlekedési vállalatok
K+F elemek A adatbázisok létrehozása és az adatok feltöltése, frissítése Speciális mesterséges intelligenciát használó szoftverek fejlesztése (alakfelismerő, klasszifikáló stb. eljárások) A megfigyelt adatok elemzése és új összefüggések feltérképezés, ezek publikációja A szoftver több eszközre való kiterjesztése (tájékoztató panelek, mobiltelefon, kézi számítógép) A program több nyelven való implementálása 8
Együttműködő partnerek ELTE Informatika Kar Budapest BMGE Közlekedésmérnöki Kar Budapest BKV Európai Közlekedési Főfelügyelet University of Cambridge – Engineering Department Siemens – SiemensTraffic 9
Társadalmi célok Levegő szennyezettségének csökkenése Közlekedést dinamikusabbá és folyamatosabbá téve mindenki gyorsabban célba ér A közlekedésben résztvevők stresszhelyzeteinek csökkenése Sürgősségi esetekhez hívott megkülönböztetett jelzést használó járművek megsegítése Fogyatékkal élők életminőségének javulása A dinamikusabb haladás kisebb üzemanyag fogyasztást eredményez 10
Gazdasági célok Kevesebb úthiba kevesebb javítást igényel Régi eszközök integrálása a rendszerbe -> kevesebb pénzt igényel A jobb közlekedés hatására: Kevesebb baleset -> kevesebb pénzt igényel Kevesebb forgalmi dugó -> kevesebb beavatkozás -> kevesebb pénz Optimális energia használat az állami járműpark gépeinél Több munkahely -> több munkavállaló Kevesebb szmog -> kevesebb környezetvédelmi ráfordítást igényel Szebb és tisztább város -> idegenforgalmi vonzó erővel bír 11
Köszönjük a figyelmet. A diák megtekinthetők: 12