ÁLLATORVOSI SZEMLÉLETŰ TAKARMÁNYOZÁS A GYAKORLATBAN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Erdővagyon-gazdálkodás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Alkalmazott informatika – gyakorló feladatok II.
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
A TAKARMÁNYOZÁSTAN ELŐADÁSOK TEMATIKÁJA a ménesgazda szak I
E85 Szűcs Dániel 11.A.
Csináljunk üzletet! Avagy,
Az állati termelés táplálóanyag szükséglete III.
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
A kérődző állatok emésztési sajátosságai
A parlagfű elleni védekezés új stratégiája Reális cél a pollen-koncentráció drasztikus csökkentése (30 db/m 3 ) Reisinger Péter és Kőmíves Tamás Nemzeti-Nemzetközi.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
GAZDA – ÁLLATTARTÁS I. 15. Jellemezze az ipari abrakkeverékeket és a takarmány kiegészítőket! - Premixek (vitamin, ásványi anyag) - Koncentrátumok - Tápok.
GAZDA – ÁLLATTARTÁS I. 14. Jellemezze az alább felsorolt melléktermékeket! - A melléktermékek jelentősége a takarmányozásban - Cukoripari melléktermékek.
A takarmány nyers táplálóanyagainak sorsa a szervezetben:
A takarmányok összetétele
Üzleti megoldás nemcsak üzletembereknek !. Mit kell tudnod és mit kell mondanod ? - Milyen érvek vannak az elkezdés mellett. - Hogy épül fel, az üzleti.
A táp önmagában etethető, teljes értékű koncentrált abraktakarmány
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Az életfenntartás táplálóanyag szükséglete
A kérődző állatok emésztési sajátosságai
A takarmányok összetétele
A takarmányok összetétele
A TAKARMÁNYOZÁSTANI ELŐADÁSOK TEMATIKÁJA a Gazdasági agrármérnöki szak III. és a Növényorvosi szak II. évfolyamán szeptember 15. – december 15. HétIdőpontTéma.
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Induktív típusú zárlati áramkorlátozók elmélete és alkalmazása
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Génmanipulált növények biztonsága Smeller Margit
Startolj Reggelivel! iskolareggeli program
MSD Animal Health Cattle Academy – II.modul MVDr. Zbyněk Dvořák Budapest.
„Story of PRDC” Pankota-Kórógy Kft.
ResPig módszer alkalmazása. A cég bemutatása -Teljes vertikumban m ű köd ő árutermel ő telep -Telepi rekonstrukció: ig -Fajta: TOPIGS, átkeresztezés.
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
ISMERTESSE A TEJTERMELŐ TEHENEK TAKARMÁNYOZÁSÁT ÉS TARTÁSÁT!
GAZDA – ÁLLATTARTÁA II. 14. Jellemezze a sertés hizlalását!
Palotabozsoki ZRT Brojler Integrációja 2009.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
7. Ismertesse a tápok főbb alapanyag-csoportjait!
AZ ÉLELMISZER MINŐSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK A TERMÉKELŐÁLLÍTÁS SORÁN
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Takarmányozástan.
 Környezetünkre legalább annyi figyelmet kell fordítanunk, mint bármi másra az életben. A mai emberek nagyon keveset törődnek környezetükkel és egészségükkel.
Az állatorvosok és a 148/2007. (XII. 8.) FVM rendelet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A Weende-i takarmányanalitikai rendszer
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
Az állati termelés táplálóanyag szükséglete a. Növekedés hústermelés A fejlődés, növekedés során eltérő az egyes szövetek aránya, az állati test kémiai.
Testtömeggyarapodás és fejlődés nem szükségszerűen egyidejű: Kompenzációs növekedés Szűkös takarmányozás: kompenzálja hosszú ideig szűkös tak.: csökött.
Szabályozási Rendszerek 2014/2015, őszi szemeszter Előadás Automatizálási tanszék.
Kén-dioxid indikátorok: a zuzmók
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Állattartás szabályai
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Erőforrás- és költséghatékonyabb termelés szelekciós tenyésztéssel Bjarne Gjerde Nofima, Norvégia.
Smart Farming dr. Szieberth Dénes Kőszárhegy Kazinczy Ferenc utca 12. mobil telefon: 36 (06)
Előzmények, jellemzők munkavállaló, 2500 cég vagy vállalkozó,
Klikk a folytatáshoz!. Az elmúlt évek során a cukorbetegség diétájának fogalma átértékelődött. A hangsúlyeltolódás lényege elsősorban az, hogy a II. típusú.
Ökológiai állattenyésztés
Műszaki Szolgáltató Manager (Technical Service Manager)
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

ÁLLATORVOSI SZEMLÉLETŰ TAKARMÁNYOZÁS A GYAKORLATBAN

TÉMA: A HASZONÁLLATOK TAKARMÁNYOZÁSA EGY KIS ETIMOLÓGIA:

TAKARMÁNY: HÁZIÁLLATOK SZÁMÁRA LEVÁGOTT, BEGYŰJTÖTT, VAGY FELDOLGOZOTT NÖVÉNYI ELEDEL. TAKAR = BETAKARÍT Magyar Értelmező Kéziszótár, 2003.

MI MOTIVÁLJON EGY KÁRPÁT- MEDENCEI ÁLLATORVOST?

A MI VIDÉKI KÖZÉPTÁVÚ REALITÁSUNK: KIS ÉS KÖZEPES ÜZEMEK MÉG JÓNÉHÁNY ÉVIG KÖZEPES / GYENGE SZAKMAI ISMERETŰ TULAJDONOSOKKAL

HA EZEK NEM TERMELNEK NYERESÉGESEN, A MI MUNKÁNK ÉS BEVÉTELÜNK IS CSÖKKEN!

TARTÁSI- TAKARMÁNYOZÁSI HIBÁK OKOZZÁK A TELEPI BETEGSÉGEK 80 %-ÁT

AZ ÁLLATORVOS KULCSFIGURA (+/-) EGYETLEN ISKOLA SEM AD OLYAN KOMPLEX ISMERETEKET, MINT AZ ÁLLATORVOSI EGYETEM!

AZ ÁLLATTARTÓ TELEP ELLÁTÁSA KOMPLEX ISMERETEKET KÍVÁN ÉS KÖVETEL MEG:

ÁLLOMÁNYEGÉSZSÉGÜGYI ADATOK AZ ÁLLAT KÖRNYEZETE: ISTÁLLÓ, LEGELŐ, A GONDOZÓK KULTÚRÁJA A TAKARMÁNYOK ELKÉSZÍTÉ- SÉNEK, TÁROLÁSÁNAK, BEKEVERÉSÉNEK, KIADAGOLÁSÁNAK MÓDJA

A TAKARMÁNYOZÁSI ISMERETEK FORRÁSAI RENDELKEZÉSÜNKRE ÁLLNAK? ÓRIÁSI VÁLASZTÉKBAN!

CSÚCSTECHNIKA? KÉSZ GYÁRI PROGRAMOK, ALIG NÉHÁNY ADATOT KELL BELEÍRNUNK ÉS SZÓRJÁK A KÉSZ RECEPTÚRÁT, CSAK ETETNI KELL! (HORRORDRÁGÁK, ÖRÖKKÉ FRISSÍTENI KELL ŐKET ÉS NEM ÉRDEKLI ŐKET, HOGY A TULAJNAK VAN-E PÉNZE PL. VÉDETT ZSÍRRA)

SZAKTANÁCSADÓ CÉGEK? EZEK ELŐLÜNK VESZIK EL A PÉNZT, DE A LEVEGŐT IS… (A SZAKTANÁCSADÓ AZ AZ EMBER, AKI ELKÉRI AZ ÓRÁDAT, HOGY MEGMONDJA, MENNYI A PONTOS IDŐ…)

???????????????

A REÁLIS IRÁNY (SZVSZ): 1. TANULÁS 2. ALKALMAZÁS 3. VISSZACSATOLÁS

A CÉL = TAKARMÁNYANALÍZIS ALAPJÁN TAKARMÁNYOZNI! A REALITÁS =A TÖMEG- TAKARMÁNYOK, DE LEGALÁBB A SZILÁZSOK, SZENÁZSOK VIZSGÁLATA (A SZÉNÁK, GABONÁK SZAKKÖNYVI BELTARTALMI ÉRTÉKEI NAGYJÁBÓL ELFOGADHATÓAK. AZ ERJESZTETT TAKARMÁNYOKÉ ERŐSEN ELTÉR!)

ALKALMAZÁS: ELKÉSZÍTED A RECEPTÚRÁT, MEGETETED ÉS IZGULSZ…

VISSZACSATOLÁS: NÉZD MEG, MIT CSINÁLTÁL

AZ ÁLLATTARTÁS 3 PILLÉRE: FAJTA 30 % TAKARMÁNY 30 % KÖRNYEZET 30 % EGYÉB: 10 %

MIBE VAN BELESZÓLÁSUNK? FAJTA / HIBRID?: VILÁGFAJTÁK: NINCS NAGY KÜLÖNBSÉG BROJLERNÉL 1 ÉV SERTÉSNÉL > 2 ÉV MARHÁNÁL > 3 ÉV

MIBE VAN BELESZÓLÁSUNK? KÖRNYEZET? EGY TELEP ÉV ALATT TÉRÜL MEG!

MIBE VAN BELESZÓLÁSUNK? TAKARMÁNY? IGEN!

ÜTŐKÁRTYÁNK:

A TAKARMÁNY MINT INPUT TÉNYEZŐ

ÁLLATFAJTÓL FÜGGŐEN AZ ÖNKÖLTSÉG %-a A TAKARMÁNYKÖLTSÉG

A TRANSZFORMÁCIÓ HATÁSFOKA = A TAKARMÁNYOZÁS SZAKSZERŰSÉGE = AZ ÁLLOMÁNY EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTA

EGY ÁLLOMÁNY AKKOR EGÉSZSÉGES, HA GENETIKAI KÉPESSÉGEINEK MEGFELELŐEN TERMEL (PROF. KOVÁCS FERENC) AXIÓMA:

MOTIVÁCIÓS SZEMPONTOK: 1. TULAJDONOS VAGY? AKKOR A JÓ ÉS A ROSSZ EGYARÁNT A TE ZSEBEDRE MEGY.

MOTIVÁCIÓS SZEMPONTOK: 2. SZOLGÁLTATÓ, VAGY ALKALMAZOTT VAGY? AZ ÉRTÉKEDET (AZ ELKÉRHETŐ SZOLGÁLTATÓI DÍJAT)NÖVELI A TULAJ ZSEBÉN KERESZTÜL

MOTIVÁCIÓS SZEMPONTOK: LÁTVÁNYELEM EL SEM HISZED, MENNYIRE FONTOS: A TULAJ DICSEKSZIK VELED

FELTÉTELEK: EGYETEMI SZINTŰ ELMÉLETI ISMERETEK, AZ ALAPVETŐ ÉRTÉKEK ÉS A MÉRTÉKEGYSÉGEK BIZTOS HASZNÁLATA

FELTÉTELEK: BIZTOS EXCELES ISMERETEK (A GYÁRI PROGRAMOK EURÓ-EZREKBE KERÜLNEK, KARBANTARTÁSUK SZINTÉN: GIGANTIKUS KEVERŐÜZEMEKNÉL PERSZE MEGTÉRÜLNEK,DE A GYAKORLÓ ÁLLATORVOS MÉRTÉKEGYSÉGEI MÁSOK.)

MI A FELADATUNK? ALKALMAZÓK VAGYUNK A TUDOMÁNY EREDMÉNYEIT KELL ALKALMAZNUNK AZ ADOTT FAJOK, FAJTÁK, HIBRIDEK IGÉNYEI, ILL. A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ALAPANYAG-LEHETŐSÉGEK FÜGGVÉNYÉBEN.

KIINDULÁSI ADATOK(PÉLDÁUL) -ORSZÁGOS TAKARMÁNYKÓDEXEK MINIMÁLIS ÉRTÉKEI - BEVÁLT GYÁRI ÖSSZETÉTELEK HASZNÁLATA - PROSPEKTUSOK TAPASZTALAT

MIKOR LÁTVÁNYOS A TEVÉKENYSÉGÜNK ? AMIKOR LENTRŐL KELL VISSZAKAPASZKODNI: KETOSISOS, KÖVÉR TEHENÉSZET, 10 % FELETTI ELHULLÁS, RENGETEG EREDMÉNYTELEN KEZELÉS

MIKOR LÁTVÁNYOS A TEVÉKENYSÉGÜNK ? AMIKOR LENTRŐL KELL VISSZAKAPASZKODNI: SERTÉSÁLLOMÁNY 3,5-4-ES FAJLAG, 600 g NAPI SÚLYGYARAPODÁS, 20 % KIESÉS.

MIKOR HATÉKONY? AMIKOR MÁR NEM LÁTVÁNYOS, MERT HOSSZÚ IDŐN ÁT STABIL A TERMELÉS, JÓK A FAJLAGOS HOZAMOK.

ALAPELVEK: EGYSÉGNYI VÉGTERMÉK ÖNKÖLTSÉGE

ALAPELVEK: NEM SZABAD ELEMEKET FAVORIZÁLNI: - NAPI TEJTERMELÉS - SERVICE PERIOD - ELHULLÁSI % - A TAKARMÁNY EGYSÉGÁRA

ALAPELVEK: A KOMPLEX FELFOGÁS SZERINT JOBBAN JÁR AZ ÜZEM, HA PL. 20 %-KAL KEVESEBBET TERMEL, DE 30 %-KAL OLCSÓBBAN 20 %-KAL DRÁGÁBB TAKARMÁNNYAL 30 %-KAL OLCSÓBB ÖNKÖLTSÉGET ÉR EL

NEHÉZSÉGI FOKOK MONOGASZTRIKUS FAJOK/AD LIB. ETETÉS: EGYSZERŰBB, MERT ZÖMMEL %- ÉRTÉKEKET KELL OPTIMALIZÁLNI

NEHÉZSÉGI FOKOK KÉRŐDZŐKNÉL NAPI ADAG, SOKFÉLE IGÉNYRE OPTIMALIZÁLNI: PL. 20 l 3,8 % ZSÍRTARTALMÚ TEJET TERMELŐ, 600 KG TESTTÖMEGŰ ÁLLOMÁNYNAK 200 kg TESTTÖMEGŰ NÖVENDÉKBIKÁKNAK NAPI 600, VAGY 800 g SÚLYGYARAPODÁSHOZ

NÉMI GYAKORLÁSSAL BÁRKINEK SIKERÜLHET ÉS AZ A SIKERÉLMÉNY SEMMIHEZ NEM HASONLÍTHATÓ! MEGTANULHATÓ?

EGY KIS HARDVER aki tudja, csinálja …

EGY KIS SZOFTVERVER: aki tudja, csinálja …

KAKUKKTOJÁS ? HUMÁN ANALÓGIA EGY KISFILMBŐL (SPEKTRUM TV)

A GYEREKEK ÁLLAPOTA 1. „WHISKAS-MACSKÁK” MONODIÉTA MŰANYAG ÉTELEKEN 2. ROSTHIÁNY: VOLT, AKINEK 6 HÉTIG NEM VOLT SZÉKLETE! 3. MAGYAR EMBER SZÁMÁRA ÉRTHETETLEN TÚLFŰTÖTT MAGATARTÁSFORMÁK 4. A NORMÁLIS ÉTELEKET NEM ISMERTÉK, ELUTASÍTOTTÁK

A NORMÁLIS ÉTKEZÉS ELKEZDÉSE UTÁN: 1. HIHETETLEN (NORMÁLIS!) ÉTVÁGY 2. NORMÁLIS MAGATARTÁS, MEGSZŰNT AZ ÉRTHETETLEN (?) TÚLFŰTÖTTSÉG AZ EGÉSZ CSOPORTBAN. 3. AZ EGÉSZ GYANÚSAN EGYEZETT AZ OPTIMALIZÁLT TÁPPAL ETETETT ÁLLATPOPULÁCIÓN ÉSZLELTEKKEL…

A CÉL: EGÉSZSÉGES, JÓL TERMELŐ ÁLLOMÁNY ELÉGEDETT TULAJDONOS ÉRTÉKÉN MEGFIZETETT ÁLLATORVOSI MUNKA !

Nem kell megijedni!

Köszönöm a figyelmet! Közösen könnyebb!

Köszönöm a figyelmet!