Szalma Botond Plimsoll Kft

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PBN Szombathely. 360 km 1280 km.
Advertisements

LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
A nemzetközi közúti árufuvarozás
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
A belvízi hajózás gazdaságossága az Európai Unióba újonnan belépő államok számára Szalma Botond Plimsoll Kft.
A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
A fuvarozási ágak díjazása
Dr. Tátrai Anna docens BGF Külkereskedelmi kar

Fuvarozási ágak szerepe
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Tengeri fuvarozás.
Tengeri árufuvarozás.
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
Az alapismeretek összefüggései
Szállítmányozás Készítette: K E K L.
Both Gyula
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
A hajózás jelenlegi helyzete Szalma Botond MAHOSZ.
Kikötő fejlesztési lehetőségek
A vízi szállítmányozás helyzete és jövője
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Kombinált fuvarozások
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
A dunai hajózás fellendítésének gazdasági és közlekedésföldrajzi feltételrendszere Tiner Tibor MTA CSFK Földrajztudományi Intézet „Közlekedés – mozgásban.
NELI-projekt bemutatása
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
A szállítmányozói gyűjtőforgalom (közúti)
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
megújuló hatósági felügyelete
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Lesku Miklós - polgármester Záhony város
A hajózás jelene és jövője Magyarországon. Szalma Botond MAHOSZ.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Vasúti fuvarozási okmányok
Logisztikai hálózat és folyosók
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Vízi fuvarozási okmányok
Szállítmányozás és fuvarozás
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Logisztikai ügyintéző
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Vízi fuvarozási okmányok
VASÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
VASÚTI FUVAROZÁS BELFÖLDI ÉS NEMZETKÖZI SZABÁLYOZÁSA
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Energia és (levegő)környezet
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
A DDSG és az al-dunai hajózás Osztrák-magyar hajózás balkáni kontextusban.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Hajózási útvonalak műszaki biztosítása
Veszélyes áruk vízi szállítása
7. Bajai Gabona Partnerség Baja, Június 04.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
ADR 2017.
A hajótervezés alapjai
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
COTIF 1999-es revíziója és a nemzetközi vasúti fuvarozás jogi környezetének változásai október március.
A belvízi hajózás és a hajózásban alkalmazott tarifák 2.rész
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Köteléki díjszabások október március.
Köteléki díjszabások március.
MÁV Cargo Árufuvarozási Üzletszabályzat módosítása, január 1.
Magyarország infrastruktúrája
A hajótervezés alapjai
Előadás másolata:

Szalma Botond Plimsoll Kft A folyamhajózás és a kikötõk szerepe a nemzetközi áruforgalomban, és a logisztikai folyamatokban. Szalma Botond Plimsoll Kft

A vas úszik a vízen ? Shipping is often sick but never dies Fatörzs Csónak (evező - úsztatás - vontatás) Vitorlás Gőzhajók (lapátkerék oldalt/hátul) Diesel (hajócsavar) Atom

Miért éppen a hajózás? Gazdaságosság 200KW közút 10-15 mto vasút 300-500 mto vízi út 600-800 mto Biztonság (ember, áru és eszköz) Balesetek Környezetkímélés Zajártalom Gyorsaság - vasút:20/50; közút 60/70 km/h belvíz: tolt/vontatott hegym:4/8 völgym:8/14 önjáró hegym:12/16; völgym:16/20 km/h

Az Európai víziuthálózat European Commission is keen to use of waterways! Marco Polo – transfer of freight or modal shift European transport policy - White Paper 2001 – Time to decide I can decide in due time, but we badly need money Trans(Pan)-European Transport network - TEN Nr. VII. corridor Danube June 1997 Helsinki Danube and the a/m waterways is the backbone of Europe Only 1/3 of this 29500 km waterway are able to accommodate vessels or barges exceeding 1000 mto deadweight cargo capacity Several hundred inland ports and landing stages Easy link to other modes – logistical support to the business needs

Duna –DM csatorna Duna: Sulina-Kelheim (2414 fkm) Felső / középső / alsó szakasz (Kelheim / Gönyü / Vaskapu / Sulina) Constanta - Cernavoda (299 fkm) ARAG - Budapest 1830 fkm Budapest – Fekete-tenger 1640 fkm (4 zsilip) DM Csatorna (1992 – 171fkm) A világ legújabb mesterséges csatornarendszere (a 16 zsilip összesen175 m vízszintkülönbséget hidal át) Rhein 100 kms - Danube 2411 kms Main 380 kms – DM canal 166 kms Cargo basis row materials (iron ore, coal, coke), agriproducts, oil ,chemical and gas, steel products, refrigerated ad high value consumer goods and containers. The potential capacity of the R – M- Danube waterway: 200/250 – 40/50 – 80/150 Rhein-M . Exeeds 250 M mtos Danube : 80 M Mtos Container! : 1,5 M TEU vs. 5000 ! Fleets: modern navigational and safety systems – highly strained stuff RIS (river information system) up to date information! Improves safety of navigation, traffic management, efficiency in transport operation – enabling new logistic services

DM csatornaszakasz - eredeti állapot

Fél év múlva

Zsilip felvízi szakasz - építéskor

Két év múlva

FELÜLJÁRÓ A simple flyover

Majna (387 fkm) duzzasztott víz (34 zsilip/Majna + 16/DMR + 16/Duna) MAJNA - RAJNA Majna (387 fkm) duzzasztott víz (34 zsilip/Majna + 16/DMR + 16/Duna) Rajna (1000 fkm) „kisebb” mint a Duna, de forgalmasabb „HIER VAART EENFILE VAN 70” „Varvoer over water de juiste weg”

Egyezmények, díjszabások I. 1616 – Belgrád Osztrák / Török egyezmény 1774 – Kücsük Kajnardzsi béke : orosz hajók 1838 – Angol / Osztrák egyezmény 1840 – Orosz / Osztrák egyezmény 1856 – Párizsi Szerződés: „Nemzetközi Duna Bizottság” 1921 – Barcelonai Egyezmény: szabad tengerre jutás

Egyezmények, díjszabások II. Mannheimi Akta (1868!) : Rajnai Bizottság Belgrádi egyezmény (1949) : Duna Bizottság Pozsonyi (Bratilsavai) megállapodás(1955) DAF Kétoldalú egyezmények osztrák - magyar 1954 német - magyar 1988 holland - magyar 1990 CMNI (2000 Budapest) R+D Bizottságok + ENSZ EGB Budapesti egyezmény a belvízi árufuvarozási szerződésről

Egyezmények, díjszabások III. Saját feltételek! IVTB – belvízi hajózás nemzetközi rakodási és fuvarozási feltételei (1999) Deutsch Gesetzlich ’94 Deutsch Gesetzlich ’99 Hollandisch Gesetzlich (1991) Belgisch Gesetzlich Verkürtzt (1985) Belgisch Gesetzlich (1999) Veszélyes áruk - ADN, ADNR

Egyezmények, díjszabások IV. Díjszabás = díjszámítás módja és díjtétel fuvarjog = fuvarozó és fuvaroztató jogai és kötelezettségei Ma – szerződés (egyszeri; keret; éves) Tartalom : minden amit a felek szükségesnek tartanak (alapdíj + pótlékok + „büntetés”) Másképp számol a megbízó és másképp a hajós

Egyezmények, díjszabások V. Megbízó: jót, olcsón, azonnal Alvállalkozó: fentiekből kettőt tessék választani! (bérlet, lízing, amortizáció, biztosítás, üa., személyzet, javítás, anyag költs., közvetlen, közvetett) (berak, menet, kirak, vár, eseti költségek, kikötő, csatorna, kisvíz, üa, révkalauz, stb.)

A törvényi szabályozás és környezet Magyar (szállítmányozás – fuvarozás) PTK vs. 1875.évi Magyar Kereskedelmi Törvénykönyv 384.§. Iparág – létezik ? Széchenyi és Baross (foci és mezőgazdaság)

EU Fehér Könyv (White Paper) 1992 – 2001 Marco Polo program - Intermodalítás TEN 2236/95 sz. EU szabályozás Törvényi háttér - kereskedelmi jogok a lobogótól váltak függővé az EU-ban Versenyszabályok egységesek a vasút, közút, vízi út és a kombinált fuvarozás esetén is NAIADES program (Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe)

Kapacitások - realitás

A verseny EU HU

felkészült gazdasági szakemberek olcsó, megfelelő, modern flották Mi (volt?) a különbség? Nyugat Európa politikai stabilitás felkészült gazdasági szakemberek olcsó, megfelelő, modern flották kikötők hálózata, infrastruktúrája pü-i stabilitás Közép-Kelet Európa „vörös” évek vak gazdaság forráshiány hatalmas flották (érősek vagyunk és legyőzhetetlenek) összeomlás (piac eltűnt)

Vontatóhajózás vontatóhajó + 1- 4 bárka/uszály vontatmányon személyzet 800-1.300 mto hordképesség/bárka-uszály átrakás Regensburg vagy Kelheim ma már kevés eszköz – főként az Al-Dunán várakozási idő minimális, könnyű manőver gyenge test-főgép, személyzetigény

1000 és 1300 hordképességű (DWCC) bárka és uszály típus

Tolóhajózás Tolóhajó 4-6-8-12 bárkával 1000-1800 mto hordképesség bárkánként Személyzet nem kell a bárkákra Nyitott és fedett eszközök Képzett személyzetet igényel Rajna és Közép és Al-Duna

DE II. típus - hordképesség 1800-1850 mto

Önjáró hajózás 350 mto „Peniche” 3000 mto szárazáruszállító vagy tanker JOWI class – 470 TEU Önjáró tolt barkával (orrsugárkormány) Vízszintingadozás komoly „veszélyforrás” Rakomány biztonságban

Folyam- tengerhajózás majdnem SSS (Short Sea Shipping) 60-as évek közepéig, utána csak mutatóban SSS felívelő ág – EU preferálja

Kikötők Természetes - nyílt - medencés Mesterséges Forgalom szerint – személy, áru, vegyes áruforgalmi központ logisztikai szolgáltató központ („logisztikusi” ÁFA!)

Kikötők Győr-Gönyü „Szabadkikötő” (Mahart+Petróleum öböl) Ferroport Csőgyár (Dunai Kikötő Kft) Százhalombatta Dunaújváros Baja Mohács

Port-Grain Kft – Glencore B.V. CENTROPORT KFT Dunaújváros Port-Grain Kft – Glencore B.V.

Okmányok Fuvarlevél (fuv. szerződés) szükséges adatok: feladás, rendeltetés, feladó, címzett, áru leírás és adatok, jármű alapadatai Bill of Lading (B/L v. Konossement) értékpapír – megtestesíti az áru értékét Rakjegyzék (rakodási jegyzék) – hajózás képviselője állítja ki Rakodási rajz (cargo plan) Merülésfelvételi jkv. – saját vagy közös Kirakási bizonylat Belső felmérési jkv. – tankhajózás – szondázás (fajsúly!)

Közös hajókár rendkívüli kiadás, melyet szándékosan, de ésszerűen okoznak a hajó és/vagy áru vészhelyzettől való megóvása/mentése érdekében árú és hajó között osztják meg Kárbecslő – felosztás – per?

Árualap Ömlesztett és tömegáruk Darabáru Folyékony + gáz Terjedelmes-speciális (ro-ro, lash) Konténer

Logisztika megfelelő árút megfelelő mennyiségben Megfelelő állapotban Megfelelő helyre megfelelő időben juttassa el megfelelő eszközzel megfelelő minőségben megfelelő útvonalon megfelelő költséggel megfelelő szakemberek igénybevételével

A legjobb és egyedüli esély Logisztikai szolgáltatóvá válás Kiterjesztett szolgáltatás – hozzáadott érték nyújtása - az első lehetséges átvételi ponttól bármely rakomány esetén, egészen a végleges rendeltetési helyig.(logisztikai lánc - multimodalitás) Becsületes verseny (nem háború) fitten tartja a résztvevőket Amit kínálunk egy speciális szakma! Legyünk erre büszkék. EMBER alapú társadalom!

Ignoranti quem portum petat, nullus suus ventus est (Seneca)