Szalma Botond Plimsoll Kft A folyamhajózás és a kikötõk szerepe a nemzetközi áruforgalomban, és a logisztikai folyamatokban. Szalma Botond Plimsoll Kft
A vas úszik a vízen ? Shipping is often sick but never dies Fatörzs Csónak (evező - úsztatás - vontatás) Vitorlás Gőzhajók (lapátkerék oldalt/hátul) Diesel (hajócsavar) Atom
Miért éppen a hajózás? Gazdaságosság 200KW közút 10-15 mto vasút 300-500 mto vízi út 600-800 mto Biztonság (ember, áru és eszköz) Balesetek Környezetkímélés Zajártalom Gyorsaság - vasút:20/50; közút 60/70 km/h belvíz: tolt/vontatott hegym:4/8 völgym:8/14 önjáró hegym:12/16; völgym:16/20 km/h
Az Európai víziuthálózat European Commission is keen to use of waterways! Marco Polo – transfer of freight or modal shift European transport policy - White Paper 2001 – Time to decide I can decide in due time, but we badly need money Trans(Pan)-European Transport network - TEN Nr. VII. corridor Danube June 1997 Helsinki Danube and the a/m waterways is the backbone of Europe Only 1/3 of this 29500 km waterway are able to accommodate vessels or barges exceeding 1000 mto deadweight cargo capacity Several hundred inland ports and landing stages Easy link to other modes – logistical support to the business needs
Duna –DM csatorna Duna: Sulina-Kelheim (2414 fkm) Felső / középső / alsó szakasz (Kelheim / Gönyü / Vaskapu / Sulina) Constanta - Cernavoda (299 fkm) ARAG - Budapest 1830 fkm Budapest – Fekete-tenger 1640 fkm (4 zsilip) DM Csatorna (1992 – 171fkm) A világ legújabb mesterséges csatornarendszere (a 16 zsilip összesen175 m vízszintkülönbséget hidal át) Rhein 100 kms - Danube 2411 kms Main 380 kms – DM canal 166 kms Cargo basis row materials (iron ore, coal, coke), agriproducts, oil ,chemical and gas, steel products, refrigerated ad high value consumer goods and containers. The potential capacity of the R – M- Danube waterway: 200/250 – 40/50 – 80/150 Rhein-M . Exeeds 250 M mtos Danube : 80 M Mtos Container! : 1,5 M TEU vs. 5000 ! Fleets: modern navigational and safety systems – highly strained stuff RIS (river information system) up to date information! Improves safety of navigation, traffic management, efficiency in transport operation – enabling new logistic services
DM csatornaszakasz - eredeti állapot
Fél év múlva
Zsilip felvízi szakasz - építéskor
Két év múlva
FELÜLJÁRÓ A simple flyover
Majna (387 fkm) duzzasztott víz (34 zsilip/Majna + 16/DMR + 16/Duna) MAJNA - RAJNA Majna (387 fkm) duzzasztott víz (34 zsilip/Majna + 16/DMR + 16/Duna) Rajna (1000 fkm) „kisebb” mint a Duna, de forgalmasabb „HIER VAART EENFILE VAN 70” „Varvoer over water de juiste weg”
Egyezmények, díjszabások I. 1616 – Belgrád Osztrák / Török egyezmény 1774 – Kücsük Kajnardzsi béke : orosz hajók 1838 – Angol / Osztrák egyezmény 1840 – Orosz / Osztrák egyezmény 1856 – Párizsi Szerződés: „Nemzetközi Duna Bizottság” 1921 – Barcelonai Egyezmény: szabad tengerre jutás
Egyezmények, díjszabások II. Mannheimi Akta (1868!) : Rajnai Bizottság Belgrádi egyezmény (1949) : Duna Bizottság Pozsonyi (Bratilsavai) megállapodás(1955) DAF Kétoldalú egyezmények osztrák - magyar 1954 német - magyar 1988 holland - magyar 1990 CMNI (2000 Budapest) R+D Bizottságok + ENSZ EGB Budapesti egyezmény a belvízi árufuvarozási szerződésről
Egyezmények, díjszabások III. Saját feltételek! IVTB – belvízi hajózás nemzetközi rakodási és fuvarozási feltételei (1999) Deutsch Gesetzlich ’94 Deutsch Gesetzlich ’99 Hollandisch Gesetzlich (1991) Belgisch Gesetzlich Verkürtzt (1985) Belgisch Gesetzlich (1999) Veszélyes áruk - ADN, ADNR
Egyezmények, díjszabások IV. Díjszabás = díjszámítás módja és díjtétel fuvarjog = fuvarozó és fuvaroztató jogai és kötelezettségei Ma – szerződés (egyszeri; keret; éves) Tartalom : minden amit a felek szükségesnek tartanak (alapdíj + pótlékok + „büntetés”) Másképp számol a megbízó és másképp a hajós
Egyezmények, díjszabások V. Megbízó: jót, olcsón, azonnal Alvállalkozó: fentiekből kettőt tessék választani! (bérlet, lízing, amortizáció, biztosítás, üa., személyzet, javítás, anyag költs., közvetlen, közvetett) (berak, menet, kirak, vár, eseti költségek, kikötő, csatorna, kisvíz, üa, révkalauz, stb.)
A törvényi szabályozás és környezet Magyar (szállítmányozás – fuvarozás) PTK vs. 1875.évi Magyar Kereskedelmi Törvénykönyv 384.§. Iparág – létezik ? Széchenyi és Baross (foci és mezőgazdaság)
EU Fehér Könyv (White Paper) 1992 – 2001 Marco Polo program - Intermodalítás TEN 2236/95 sz. EU szabályozás Törvényi háttér - kereskedelmi jogok a lobogótól váltak függővé az EU-ban Versenyszabályok egységesek a vasút, közút, vízi út és a kombinált fuvarozás esetén is NAIADES program (Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe)
Kapacitások - realitás
A verseny EU HU
felkészült gazdasági szakemberek olcsó, megfelelő, modern flották Mi (volt?) a különbség? Nyugat Európa politikai stabilitás felkészült gazdasági szakemberek olcsó, megfelelő, modern flották kikötők hálózata, infrastruktúrája pü-i stabilitás Közép-Kelet Európa „vörös” évek vak gazdaság forráshiány hatalmas flották (érősek vagyunk és legyőzhetetlenek) összeomlás (piac eltűnt)
Vontatóhajózás vontatóhajó + 1- 4 bárka/uszály vontatmányon személyzet 800-1.300 mto hordképesség/bárka-uszály átrakás Regensburg vagy Kelheim ma már kevés eszköz – főként az Al-Dunán várakozási idő minimális, könnyű manőver gyenge test-főgép, személyzetigény
1000 és 1300 hordképességű (DWCC) bárka és uszály típus
Tolóhajózás Tolóhajó 4-6-8-12 bárkával 1000-1800 mto hordképesség bárkánként Személyzet nem kell a bárkákra Nyitott és fedett eszközök Képzett személyzetet igényel Rajna és Közép és Al-Duna
DE II. típus - hordképesség 1800-1850 mto
Önjáró hajózás 350 mto „Peniche” 3000 mto szárazáruszállító vagy tanker JOWI class – 470 TEU Önjáró tolt barkával (orrsugárkormány) Vízszintingadozás komoly „veszélyforrás” Rakomány biztonságban
Folyam- tengerhajózás majdnem SSS (Short Sea Shipping) 60-as évek közepéig, utána csak mutatóban SSS felívelő ág – EU preferálja
Kikötők Természetes - nyílt - medencés Mesterséges Forgalom szerint – személy, áru, vegyes áruforgalmi központ logisztikai szolgáltató központ („logisztikusi” ÁFA!)
Kikötők Győr-Gönyü „Szabadkikötő” (Mahart+Petróleum öböl) Ferroport Csőgyár (Dunai Kikötő Kft) Százhalombatta Dunaújváros Baja Mohács
Port-Grain Kft – Glencore B.V. CENTROPORT KFT Dunaújváros Port-Grain Kft – Glencore B.V.
Okmányok Fuvarlevél (fuv. szerződés) szükséges adatok: feladás, rendeltetés, feladó, címzett, áru leírás és adatok, jármű alapadatai Bill of Lading (B/L v. Konossement) értékpapír – megtestesíti az áru értékét Rakjegyzék (rakodási jegyzék) – hajózás képviselője állítja ki Rakodási rajz (cargo plan) Merülésfelvételi jkv. – saját vagy közös Kirakási bizonylat Belső felmérési jkv. – tankhajózás – szondázás (fajsúly!)
Közös hajókár rendkívüli kiadás, melyet szándékosan, de ésszerűen okoznak a hajó és/vagy áru vészhelyzettől való megóvása/mentése érdekében árú és hajó között osztják meg Kárbecslő – felosztás – per?
Árualap Ömlesztett és tömegáruk Darabáru Folyékony + gáz Terjedelmes-speciális (ro-ro, lash) Konténer
Logisztika megfelelő árút megfelelő mennyiségben Megfelelő állapotban Megfelelő helyre megfelelő időben juttassa el megfelelő eszközzel megfelelő minőségben megfelelő útvonalon megfelelő költséggel megfelelő szakemberek igénybevételével
A legjobb és egyedüli esély Logisztikai szolgáltatóvá válás Kiterjesztett szolgáltatás – hozzáadott érték nyújtása - az első lehetséges átvételi ponttól bármely rakomány esetén, egészen a végleges rendeltetési helyig.(logisztikai lánc - multimodalitás) Becsületes verseny (nem háború) fitten tartja a résztvevőket Amit kínálunk egy speciális szakma! Legyünk erre büszkék. EMBER alapú társadalom!
Ignoranti quem portum petat, nullus suus ventus est (Seneca)