Előadó: Komjáthy Zoltán Oktatási Hivatal Az IKT fejlesztések a XXI. század iskolájában Előadó: Komjáthy Zoltán Oktatási Hivatal
Helyzetelemzés EU-s célkitűzés: 8 tanuló/ PC Source: OECD PISA 2003 database, Table D5.1. EU-s célkitűzés: 8 tanuló/ PC OM-es statisztika: 2003 - 19,5 tanuló/ PC 2006 - 10,8 tanuló/ PC Valós helyzet: 26 tanuló/ PC
Helyzetelemzés II. PC az oktatásban (ált. isk.): 68% >< EU: 97% PC a tanteremben: 18 % >< EU: 68 % Külön számítástechnika óra: 96% >< EU: 54% IKT a képességek fejlesztésére: 38% >< EU: 76% PC használat (12 hó) – tanár: 42%>< EU: 75% PC használat (12 hó) – diák: 35% >< EU: 66% Benchmarking Access and Use of ICT in European Schools 2006
Helyzetelemzés III. 0 IKT tapasztalat: 14% >< EU: 6% Internet kollaboratív munkára: 57 % >< EU: 80% Installálás mint kompetencia: 58% >< EU: 35%!!!
Az IKT alapú pedagógia pillérei konstruktív pedagógia IV. Digitális tartalomszolgáltatás III. Pedagógus továbbképzés II. IKT infrastruktúra I. Internet hozzáférés
Szélessávú Internet hozzáférés Az IKT alapú pedagógia Szélessávú Internet hozzáférés Kiépített végpont minden osztályteremben Wifi hozzáférés a közösségi tereken és a könyvtárban Iskolai honlap, webes tartalomszolgáltatás IKT infrastruktúra Interaktív tábla és projektor a termek 2/3-ában Számítógépes labor (tanórai kereteken kívül is) Közösségi számítógépek Nyomtatási és fénymásolási lehetőség Tanári és adminisztratív munkaállomások Kiszolgáló infrastruktúra
Az IKT alapú pedagógia II. Pedagógus továbbképzés IKT eszközök gyakorlott használata Egyénileg összeállított digitális tartalmak (tananyagok, tesztek, feladatsorok) Tanórák elektronikus adminisztrálása Online segítségnyújtás, korrepetálás, fejlődéskövetés Tartalomszolgáltatás Tudástárak, tesztek, gyűjtemények Tanulásmenedzsment rendszerek Elektronikus adminisztráció Mérés-értékelés
Intelligens Iskola Program Célkitűzés: „Egységes, országos infokommunikációs szolgáltatási színvonal megteremtése a pedagógiai, módszertani váltás támogatására”
Intelligens Iskola Program Egyenlő hozzáférést biztosító infrastruktúra Kompetencia fejlesztést támogató IKT eszközök Közösségi, szolgáltatási infrastruktúra Elektronikus mérés-értékelés Elektronikus adminisztráció Pedagógiai munkát támogató eszközrendszer
Eszközcsomagok: Multimédiás munkaállomások Digitális tartalmak óraközi használata Csoportos vagy egyéni feladatmegoldás Elektronikus számonkérés és vizsgáztatás Szaktantárgyi oktatás
Eszközcsomagok: Tantermi csomag Digitális tartalmak óraközi használata Digitális tartalmak egyéni fejlesztése Csoportmunka Frontális oktatási módszertanok bevezetése Elektronikus mérés-értékelés használata (óraközi feleltetés, dolgozat írás, stb) Kapcsolódás (és adatgyűjtés) az elektronikus adminisztrációs rendszerekhez (E-napló)
Eszközcsomagok: Szavazó csomag Óraközi elektronikus mérés és étékelés az elhangzottak érthetőségével kapcsolatban Csoportmunka IKT eszközökkel támogatott óraközi feladatmegoldás, számonkérés
Eszközcsomagok: Alkalmazás szerver csomag Intézményi online tartalom- és adminisztrációs szolgáltatás fejlesztése (iskolai weboldal) Kapcsolódás (és adatgyűjtés) az elektronikus adminisztrációs rendszerek központi alkalmazásaihoz Intézmények közötti kapcsolattartás
Eszközcsomagok: Kiegészítő SNI IKT csomag Vakok Gyengénlátók Siketek Hallássérültek Mozgássérültek Enyhén és középsúlyosan értelmi fogyatékosok
Eszközcsomagok: Digitális palatábla csomag Kollaboratív munka támogatása Digitális tartalmak óraközi használata IKT eszközökkel támogatott óraközi feladatmegoldás, számonkérés Tiop 1.1.1 – 2. szakasz (2009)
Digitális palatábla Kicsi, hordozható kivitel Diákokra szabott billentyűzet Specifikus digitális tartalmak (USB-n) Wifi-s kommunikáció Tanár-diák összekapcsolás Speciális funkciók: Beépített szavazó modul Íráskép digitális rögzítése Központi felügyelet (tanár – diák) Központi védelem (felügyeleti szerver)
Pilot projekt Két intézmény: Herman Ottó Általános Iskola (XXII. kerület) Deák Diák Általános Iskola (VIII. kerület) 25 db CMPC, 1 szerver, 2 WIFI AP Sávszélesség növelés Iskolánként két szakmai támogató Időtartam: 2007 – 2008-as tanév Célok: Eszközök specifikálása (hazai viszonyokhoz igazítva) Módszertani támogató anyagok kidolgozása Szükséges sávszélesség meghatározása Ajánlás a működtető környezet kialakítására
A jövő osztályterme a jelen eszközeivel Kiegészítő eszközök
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! E-mail: info@oh.gov.hu