Identitás – csomópontok Domonkos István: YU-HU-RAP c. szövegében, különös tekintettel a Kormányeltörésben identitására Szerző: Roginer Oszkár Mentor: Dr. Hózsa Éva VMTDK Újvidék
KormányeltörésbenYU-HU-RAP 1971 a mottókban felvetődő identitásprobléma a szöveg mentén alakuló identitás az azonosulási csomópontok szükségessége a nemzeti identitás kategóriájának feladása 2008 az Előszóban nyugtázott identitásprobléma a szöveg, az identitás létjogosultságának argumentációja az azonosulási csomópontok átruházása
KormányeltörésbenYU-HU-RAP Ground Zero “Mint vasmacska nélkül gálya az tengerben, Kormányeltörésben” a Közgazdasági kislexikonból idéz társadalmi kontextualizáció Kivel tudnék azonosulni? a paratextusok előrevetítik a szöveg mentén kialakuló identitást Ground Zero “A tengelytöréses jármű újbóli beindításáért” saját emlékekre alapoz személyes kontextualizáció Miért, vagyok az – aki? Íme, ez voltam – ezek voltunk – ez vagyok a paratextusok előrevetítik egy kész identitás hipotézisét, és annak argumentációját
Kormányeltörésben YU-HU-RAP Mindkét szövegben azonosulási csomópontokat határolnak el egymástól al-előszóként vagy pszeudo- kolofónként jelennek meg új identitás-csomópontot (szemiotizált múltat) jelöl meg „én lenni” új identitás-csomópontot (szerepet) jelöl meg
Refrének „mindentől távolodik a zászlótlan bárka a közömbös láthatár lassan felzabálja futna szélnek ki a télbe mind ki úgy tesz mintha élne“ Egy látszat-létet (mintha-élet) élő, lecsupaszított szubjektum szélnek engedné önmagát, a télbe futna – az abszolút kilátástalanságba, a bármerre-fagyhalálba. Valami viszont visszatartja. gálya zászlót lan bárka A társadalmi azonosulási csomópontok nélküli ember jelenik meg, és azért jelenik meg feltételes módban, mert: egyrészt amennyiben ezt is feladja, életkedvét – önmagát adja fel másrészt viszont az tartja vissza, ami őt puszta emberi mivoltával azonosulni látja
Identitásválság – a gender identitás feladása A férfi identitás konstituálódása Identitásformálás a nemzeti identitás kategóriájának feladásával Identitásválság – a nemzeti identifikáció hiánya Az emlékeiben feloldódó narratív- emberi identitás konstituálódása Identitásformálás a néhai identitások elemeire való emlékezéssel
„A költő eredeti tiszte a csoportemlékezet őrzése.“ rapszódosz identitás befogadó identitás Nem keres azonosulási csomópontot, hanem előfeltételez egyet Emlékező, emlékezet és emlékezés tárgya egyé válnak A kommunikatív emlékezet kommunikálhatatlansága (tabu) A jelen és az abszolút múlt egybeolvad (jelen és múlt bizonyítékai nem különböznek) – a lírai-én mítoszává lesz A lírai-én kapcsolatba lép a múlttal, felidézi azt – szemiotizálja. Önnön jelentésével ruházza azt fel A befogadónak fel is kínálja