A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Értékelés a pedagógiában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az intézményes nevelés stratégiái
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális kompetencia
Anyanyelvi nevelés tematika
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciák funkciója és tartalma  március 9.  Falus Iván.
A szociális készségek fejlesztése gyermekkorban
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az országos mérések megújult rendszere
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
A konfliktusok és a szociális kompetencia fejlettségének/fejlesztésének összefüggései Podráczky Judit (ELTE TÓK)
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Szent László Középiskola Szekszárd
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Bolyai Farkas Szakképző Iskola
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE Zsolnai Anikó Szegedi Tudományegyetem, Szociális Kompetencia Kutatócsoport www.edu.u-szeged.hu/nt Diagnosztikus mérések fejlesztése Oktatáselméleti Kutatócsoport

A szociális kompetencia fogalma Topping és munkatársai (2000): „A szociális kompetenciát azon képességek meglétével és használatával definiálhatjuk, amely révén a személy integrálja gondolatait, érzéseit és viselkedését, annak érdekében, hogy elvégezzen olyan társas teendőket, elérjen olyan szociális kimeneteleket, amelyeket az adott kontextusban és kultúrában értékelnek.”

A szociális kompetencia fogalma Nagy József (2000, 2007): „A szociális kompetencia szociális ismeretek, motívumok, képességek és készségek rendszere, amely elősegíti a szociális viselkedést.”

A szociális készségek jellemzői A szociális készségeket tanulás útján sajátítjuk el. A szociális készségek speciális verbális és nem verbális viselkedési formákat tartalmaznak. A szociális készségek szituáció függőek, s hatással vannak rájuk a körülményekből fakadó elvárások és követelmények.

Hazai kutatási eredmények óvodások: megküzdési stratégiák, minták (agresszivitás, proszocialitás), szociális készségek (Zsolnai, 2007; Zsolnai, Lesznyák és Kasik, 2011), kisiskolások: szociális készségek (Zsolnai és Józsa, 2002; Zsolnai és Kasik, 2010; 2011; Kasik, 2010), serdülők: szociális készségek és képességek, személyiségvonások (Zsolnai, 1999; Kasik, 2007), a vizsgálatok alapján alig van, illetve nincs spontán fejlődés → tudatos fejlesztés szükségessége

A szociális készségek és képességek fejlesztésének főbb koncepciói A megfigyelhető viselkedést hangsúlyozó (1970-es évek; pl. Spivack és Shure,1976) a gondolkodási folyamatokat hangsúlyozó (1980-as évektől; pl. Shure, 1999), az érzelmek viselkedésszabályozó szerepét hangsúlyozó (az 1980-as évek végétől; pl. Dowling, 2000), az integratív megközelítésű (az 1990-es évektől; pl. Bremer és Topping, 2000) fejlesztési koncepciók

A direkt és indirekt fejlesztés közvetlen (direkt) fejlesztés: egy adott szociális készség/készségcsoport, képesség nem tantárgyi tartalmakba ágyazott fejlődésének segítése (pl. Sütőné, 2005) közvetett (indirekt) fejlesztés: egyes tantárgyakhoz és tananyagokhoz kapcsolódik (pl. Chen, 2006)

A szociális készségek fejlesztésének módszerei A leggyakrabban használt szociáliskészség-fejlesztő technikák: modellnyújtás, problémamegoldás, megerősítés, szerepjáték, történetek megbeszélése.

Óvodai és iskolai fejlesztő- programok Magyarországon Csendes Éva (1997): Életvezetési ismeretek és készségek fejlesztése: óvodai és I-IV. osztályos program, Konta Ildikó és Zsolnai Anikó (2002): program kisiskolás korú gyerekek számára, Sütőné Koczka Ágota (2005): Serdülő korú gyerekek fejlesztésére szolgáló program, Gádor Anna (szerk., 2008): Tanári kézikönyv a szoc. komp. fejlesztésére 1-12. évfolyam, Zsolnai Anikó (2006): A szocialitás fejlesztése 4-8 éves korban.

A szociális készségek fejlesztése kisiskolás korban kétéves program másodikos tanulók számára minta: kísérleti csoport.:42 fő, kontroll csoport: 51 fő; A fejlesztésbe bevont készség- csoportok: személyközi,önmaga,feladatvégzés, környezeti viselkedést működtető sz. készségek köre

A szociális készségek fejlesztése kisiskolás korban A két éves kísérletben részt vett 8-9 éves gyerekek vizsgált szociális készségeiben átlagosan 52% fejlődés mutatható ki. A fejlődés mértéke nem függött a nemtől és a tanulmányi előmeneteltől. A kontroll csoportba tartozó gyerekeknél 5% spontán fejlődés mutatható ki. (Zsolnai és Józsa, 2002, 2003)

A pedagógusok szerepe a szociális készségek fejlesztésében Csak fejlett szociális kompetenciával rendelkező pedagógus tud szociális készségeket fejleszteni.

A pedagógusok szerepe a szociális készségek fejlesztésében (2) Empátia: az emberi kapcsolatokban megnyilvánuló beleérző képesség, amely a másik fél érzéseinek a megértése és a lehető legpontosabb visszajelzése.

A pedagógusok szerepe a szociális készségek fejlesztésében (3) kongruencia: az ön azonosság, amelyben az önelfogadás és az értékeinkben való bizonyosság fejeződik ki. Az a pedagógus hiteles, akinek a verbális és nem-verbális kommunikációja összhangban van. kommunikáció: A kommunikációs ügyesség azt jelenti, hogy a „pedagógus a kommunikációs modell mindkét szerepében (üzenő, befogadó) hatékony tud lenni”

A pedagógusok szerepe a szociális készségek fejlesztésében (4) együttműködés képessége: Ennek fontos összetevője a mások véleményének az elfogadása, a kompromisszumra való hajlandóság. pedagógiai helyzetek, jelenségek elemzésének képessége: Ennek a képességnek a megléte feltétlenül szükséges a kellő korrekciók megtételéhez, valamint a pedagógus önfejlődéséhez.