DANTE Isteni színjáték.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A görög epika.
Advertisements

Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
A rossz titka.
A reneszánsz.
Az Erzsébet kor színháza
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Arany János: Epilogus.
Jónás alakja mint önarckép
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Albert Einstein élete.
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Módszertani segédlet - középhaladóknak
Klasszicizálás - az évszázadok fényében. Antikvitás.
A reneszánsz.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
A szabadság kérdése a filozófiában
A középkori filozófia főbb kérdései
Ápolásetika.
A vallás, mint világnézet
A ROMANTIKA.
DANTE.
Aranymetszés, avagy az isteni arány.
Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.
Dante Alighieri: Isteni színjáték
A ballada 31/A.
Odüsszeusz utolsó útja
A 2. ZH eredményei.
SANTA CROCE.
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
Az Isten országában Annyi-annyi hely van, Mind befér, kit fed a vér. Én is bent vagyok már Krisztus vére árán, Elkísér utamon a fény. Az Isten országában.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Arany János Mindvégig.
Jézus, tiszta lényed nézve,
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Európa városi történelme
FRANCESKO PETRARCA Petrarca 1304-ben született fehér guelf családban.
Az Élet Igéje február.
Kész az én szívem, Istenem, vedd Uram áldó énekem
Ádám & Éva... Néhány Évával töltött nap után Ádám Istennel sétál a paradicsomban. Ádám elmondja az Istennek mennyire boldog, hogy Éva itt van vele, milyen.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
A BŰNESET.
Miért viselkedjünk jól a Földön? Mert így jegyet válthatunk a Paradicsomba. Különben a Pokol vár!!! De a mindennapi életben a Paradicsom és a Pokol ugyan.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Madách Imre Érettségi tételminta.
18. óra Világvallások.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Összehasonlítás Mozart:Varázsfuvola (Die Zauberflöte)
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A 18. századi orosz irodalom
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Középkori műveltség.
Jegyezd meg jól, nem te döntöttél, hogy megszüless vagy sem
Velünk élő középkor Forrás:
BABITS MIHÁLY KÉSZÍTETTE: BODOR BETTI 8.C. BABITS MIHÁLY Teljes nevén: Babits Mihály László Ákos nov. 26. született Szekszárdon Költő, író, irodalomtörténész,
Útravaló verseimmel Versterv.
Előadás másolata:

DANTE Isteni színjáték

Isteni színjáték (1307–1320) Eredeti cím: Commedia.

A cím kérdése Dante a középkori poétika alapján nevezte el művét, mely szerint minden mű, mely viszontagsággal kezdődik, de szerencsés véget ér és kevert hangnemű: komédia. A ‘divina’ (=isteni) jelző az utókor elragadtatását jelzi (=csodálatos mű), és Boccaccio használta, aki egyben a mű első magyarázója és Dante életrajzírója volt.

A műfaj kérdése poétikai szempontból: Epikus keretbe foglalt lírai filozófiai alkotás, melyben a sok párbeszéd, a kiélezett szituációk drámai jelleget is adnak. eszmei szempontból: Enciklopédikus alkotás. Magába foglalja a kor lexikális tudásanyagát, természettudományos ismereteit: csillagászat, jelen van az antik filozófia ismerete és korának teológiai összegzése.

A mű nyelve „Firenzei” nyelven íródott, vagyis toscanai nyelvjárásban.

A mű szerkezete Pokol + 1 bevezető ének 33 ének 9 kör Purgatórium (=tisztítótűz) 9 gyűrű Paradicsom (=éden) 9 ég

Verselése: tercina: rímképlete: ‘a b a b c b c d c’ A strófaszerkezet: 3 sorból áll, 10–11 szótagos jambikus lejtésű sorok. A számmisztika feloldása: 1 – unus es deus (=egy az Isten) 3 – Szentháromság jelképe 33 – Jézus életkora halálakor 9 – a tökéletesség, Beatrice jelképe

Epikus váz: A 35 éves Dante eltéved az élet erdejében, nem találja a további útját, mert elfeledkezett Beatricéről, a tökéletességtől. Útját 3 allegorikus állat állja: párduc (=kéjvágy), oroszlán (=erőszak), nőstényfarkas (=kapzsiság). E 3 állat jelképezi Dante korának erkölcseit és az emberben magában meglévő hajlamokat.

Epikus váz: Beatrice Vergiliust küldi segítségére, ő vezeti Dantét al- és túlvilági útján a Purgatórium 30. énekéig.

Epikus váz: Miért Vergilius? – A középkor erős Vergilius-kultuszt ápolt – Vergilius, mint író eszménykép, a tökéletes műalkotás szerzőjeként tartják számon. Az epika időpontja: a lírai hős 1300 Nagycsütörtökén indul el, és mindenhol 3 napot tölt

Pokol: A szenvedések alapja, hogy a bűnösök be vannak zárva személyiségük börtönébe, és képtelenek megszabadulni a bűntől. Dante elismeri a büntetés jogosságát, de viszonya a különböző bűnösökhöz (Pokolbeliekhez) más és más: - büszkeség tölti el az antik szerzők körében, - de politikai ellenfeleivel szemben kíméletlenül gúnyos. A Pokol beosztása megfelel a keresztény etikának, de az egymásutániság Dante leleménye, saját felfogását, megcsalattatását, fájdalmát tükrözi.

Az Isteni színjáték két korszak határán álló mű: Mai felfogás szerint Dante műve a középkor nagy összefoglalója, de egyúttal a reneszánsz és a humanizmus felé is nyit: 1.) Az antikvitás tisztelete 2.) Az anyanyelvűség 3.) Erős érzelmi viszony tárgyához

Köszönöm a figyelmet!