Alváz- és karosszériaszerkezetek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

A tehetetlenség törvénye
Másodfokú egyenlőtlenségek
Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
Súroló H 402 Kézi használat. ERGONOMIKUS PROFESSZIONÁLIS SÚROLÓ SZÁRÍTÓGÉP.
MOZGÁSÁLLAPOT-VÁLTOZÁS TEHETETLENSÉG,
Készítette: Bátori Béla 12.k
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Gazdaság informatikai alkalmazások I. Házi dolgozat
Kitiltották a Renault autóit
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
A Német autogyártás csucsteljesitménye. A osztály A  Az A kategóriáju autok a mercedes-nel városi kisfogyasztásu autok, a leheto.
Hidegalakítás.
kW-tól 640 kW-ig HI-DELTA ACE SOROZAT BELTÉRI GÁZKAZÁN USZODAVÍZ MELEGÍTŐ IPARI VÍZMELEGÍTŐKÜLTÉRI GÁZKAZÁNEGY GÁZKÉSZÜLÉKNÉGY FELADAT.
Munkahelyi egészség és biztonság
Készítette: Kapuy Ádám YNQDCY
IV. fejezet Összefoglalás
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Értékesítési csatornák
Járművek és mobil gépek II. Építőipari szállítójárművek
Járművek és mobil gépek II. Szállítóberendezések
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Az ALCUFER Kft. hulladékkezelési fejlesztései
Járműfenntartás I. I. előadás
A kompozitok szerkezet-képzése (a teríték kialakítása) Mi történik? A gyantával ellátott alkotóelemek xy síkban egymáshoz képest a végleges helyükre kerülnek.
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
Műszaki és környezeti áramlástan I.
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Fülemüle informatika verseny
Tárolási módok, az áruk tárolására szolgáló berendezések, eszközök
Válaszfalak.
Fm, vekt, int, der Kr, mozg, seb, gyors Ütközések vizsgálata, tömeg, imp. imp. megm vált ok másik test, kh Erő F=ma erő, ellenerő erőtörvények több kh:
ismétlődő (azonos vagy hasonló) tevékenységek megvalósítására szolgál
Fékberendezések II Tárcsafékek
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
3.3 Forgatónyomaték.
TENGELYEK.
T4. FA OSZLOP MÉRETEZÉSE (központos nyomás)
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Magyar Autóbuszgyártó Kft.
1 GEZE Hungary Kft., TSA 160 NT típusok: 3.1. TSA 160 NT, pánt elleni oldalra, tolókarral ( mint az irodában ): * Termékjellemzők: -elektrohidraulikus.
Vicc 8 legjobb mondat a vezetésoktatóktól Avagy, amit ha hallunk akkor baj van…
A tehetetlenségi nyomaték
BALESETI MECHANIZMUSOK
Notebook Csapattagok: Koska Anna Király Vivi Koska Balázs Terék Máté Fegyveres Máté Tóth Bence Győrik Viktor.
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
Menetdiagram.
Lábprotézis Koncz Gergő E4GCJ8.
Hegesztő robotok.
HŐTAN 7. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
1 Kémia Atomi halmazok Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Korszerű jármű szerkezeti anyagok vizsgálati igényei Dr. Czinege Imre Széchenyi István Egyetem Anyagtudományi és Technológiai Tanszék 8. Anyagvizsgálat.
Volt egyszer teherautó gyártás is Magyarországon…!
Lifestyle Hotel Mátra Superior,
Keretek modellezése, osztályozása és számítása
Szakítóvizsgálatok Speciális rész-szakképesítés HEMI Villamos - műszaki munkaközösség Dombóvár, 2016.
Járműfenntartás I. I. előadás
A tehetetlenségi nyomaték
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
TENGELYEK.
A tervezés, anyag választás és a gyártás kapcsolata
Hulladéktároló konténerek és kukák törésének lehetséges okai
Alváz- és karosszériaszerkezetek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Alváz- és karosszériaszerkezetek Bégányi Levente J5RNFG Nagy Dávid GLGKCX 2009.03.06.

A kocsiszekrény Maga a kocsiszekrény lehet önhordó vagy nem önhordó. Önhordó kocsiszekrényről beszélünk, ha a gépkocsi mozgásából és a motor működéséből származó összes erőket és terheléseket a kocsiszekrény veszi át. Az alváz alkatrészeit a (motor, differenciálmű, stb.) a kocsiszekrény tartja össze. Nem önhordó a kocsiszekrény, ha merev alvázkeretre szerelik és a terheléseket, valamint az erőket az alvázkeret fogja fel, a kocsiszekrényt az alvázkeretre rugalmasan is felszerelhetik.

Létra alváz Különböző keresztmetszetű tartók (U vagy L profil) A hossztartókat a kereszttartókkal össze-hegesztik, (szegecselik, vagy csavarozzák) Nem önhordó Nagy szilárdság Merev (ez különösen) Nehéz Ma alkalmazzák: teherautók, buszok, egyes terepjárók

Önhordó felépítmény Nem igazi alváz Egyes felépítmény részek acél idomokból és sajtolt acél lemezekből készülnek Nagy szilárdság Minimálisan kisebb tömeg, mint létraalváznál Önhordó Drága Ma alkalmazzák: buggy (homokfutó), esetleg busz

Csővázas kivitel (padlólemezzel) Egy csőből álló főtartó a gépkocsi tengelyvonalában, erre felerősítve a keresztmerevítők A kardán-tengely keresztül megy a csövön Viszonylag nagy szilárdság Viszonylag nehéz Nem önhordó Padlólemezzel

Önhordó karosszéria Nem alváz A kocsiszekrényt úgy képezik ki, hogy az alváz szerepét is betölti Önhordó Könnyű Egyszerűbb gyártás Rugalmas Duplarétegű padlólemez lehetséges hangszigetelés, merevítés céljából Azonos típusokra nem lehet különböző felépítményeket ráépíteni Ma többnyire ezt alkalmazzák

Az alváz megszűnésének okai Nehéz, ebből kifolyólag az autó többet fogyaszt, jobban kopnak a gumik, a gépjármű egyéb részei nagyobb terhelés alatt vannak Az alváz plusz költség gyártáskor, ezért drágább lesz az autó Az alváztól merevebb az egész karosszéria, ezért az ütközési energia nagy részét elnyelő gyűrődőzónák kevésbé hatékonyak Oldalütközésnél az alváz nem ad plusz védelmet Borulásnál a nehéz alváztól könnyebben összelapul a tető

Ma még használnak alvázt vagy hasonló szerkezetet a következőknél

Cabrióknál Alváz szerkezethez hasonló ( de mégsem alváz) merevítések vannak a küszöböknél, a padlólemeznél a tető és annak merevítési hiánya miatt. Ezért van az, hogy egy cabrio közel azonos tömegű szokott lenni a vele azonos típusú nem cabrioval.

Teherautóknál Az alváz önsúlya elhanyagolható a rakomány tömegéhez képest, nagyobb terhelést bír így el (hosszútávon is). Azonos típusokra különböző felépítményeket lehet ráépíteni. A tehergépkocsik felépítménye nem alkalmas az önhordó szerkezet kialakítására.

Terepjáróknál Nagyobb terhelést bír el alvázzal az autó. Nagyobb terepszög Magasabb hasmagasság

Pro és kontra az (alvázas) SUV-okról Pro: a nagyobb tömeg nagyobb biztonságot jelent ütközésnél. Kontra: a nagyobb tömegű jármű fékútja hosszabb, irányítása nehezebb, ezért bonyolultabb vele elkerülni a bajt. Pro: a magas üléspozíció jobb kilátást biztosít a kocsiból és baleset esetén védelmet nyújt (főleg oldalütközéskor). Kontra: a terepjárók magasabb súlypontjuk miatt sokkal könnyebben borulnak fel, mint a személyautók. Márpedig ha borulnak, nagyobb a baj. Pro: a masszívabb karosszéria jobb védelmet biztosít ütközéskor. Kontra: a merevebb karosszéria egyben azt is jelenti, hogy az ütközési energia nagy részét elnyelő, kiszámítottan deformálódó gyűrődőzónák is merevebbek, tehát kevésbé hatékonyak. Ezt személykocsikkal való ütközésekkor ellensúlyozza a nagyobb tömegük, de egyéb tárgynak csapódva súlyosabban sérülnek, mint a kisebb kocsik. Pro: a SUV-ok tágasabbak, kényelmesebbek, mint a személyautók. Kontra: a SUV-ok rugózása olykor feszesebb, mint a személykocsiké, ezért utazási komfort terén kevesebbet nyújthatnak, mint azok. Pro: a SUV városban és terepen is megállja a helyét. Kontra: sok mai SUV elakadna nehéz terepen, aszfalton pedig rosszabbul irányítható, mint a személyautó. Az autóipar egyöntetű véleménye szerint az (igazi) terepjárók a terepre valók.

Karosszériaszerkezetek Sedan: Zárt személygépkocsi Önhordó 4 ajtó általában 4 vagy 5 szállítható fő Viszonylag nagy csomagtartó Kombi: 5 ajtó általában Nagy csomagtartó, melyet a hátsó ülések lehajtásával tovább lehet növelni

Coupé: Zárt személygépkocsi Önhordó 2 ajtó 2, 4 vagy 5 szállítható fő (hátul általában kényelmetlen felnőtt számára) Viszonylag kis csomagtartó Cabrio: Nyitottan vagy zártan használható személygépkocsi Erősített karosszéria

Lépcsőshátú (liftback): Zárt személygépkocsi Önhordó 4 vagy 5 ajtó 4 vagy 5 szállítható fő Közepes csomagtartó Ferdehátú (hatchback): 3 vagy 5 ajtó Kis csomagtartó

Terepjáró: Zárt jármű Általában alvázas, de lehet önhordó is 5 vagy 6 ajtó 5 vagy 7 szállítható fő Nagy csomagtartó Pick-up: Alvázas 2 vagy 4 ajtó 2-6 szállítható fő Nagy platós csomagtartó

Kisbusz: Zárt jármű Általában alvázas, de lehet önhordó is 3-5 ajtó 5-9 szállítható fő Nagy csomagtér Egyterű: Önhordó 4 vagy 5 ajtó 5-7 szállítható fő Nagy csomagtartó

Limuzin: Zárt jármű Lehet alvázas és önhordó is 4-6 ajtó 6 vagy több szállítható fő Nagy csomagtartó Allroad: A személygépkocsi és a terepjáró kombinációja Önhordó 4 vagy 5 ajtó 5-7 szállítható fő

Mini: Zárt személygépkocsi Önhordó 2 vagy 3 ajtó 2 szállítható fő Kicsi csomagtartó