Dr. Bazsa György, az FTT elnöke:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Egy sokkarú mérleg Bazsa György a MAB elnöke Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai szakosztály Budapest, március 18.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Előadó: Dr. Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
A MAB szerepe a Bologna- folyamatban. Hogy fed át két piramis? Bazsa György, a MAB elnöke Kecskemét, május 28.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Mesterképzés az EKF-en
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
A megújuló tanárképzés
Képzések a pécsi bölcsészkaron
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke Eötvös József Főiskola, Baja, szeptember 16.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
Felvételi eljárás 2015.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A felsőoktatási felvételi eljárás
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Merre tovább a középiskola után?
Előadás másolata:

Dr. Bazsa György, az FTT elnöke: The implementation of the Bologna-process in Hungary A Bolognai képzési rendszer helyzete Magyarországon Dr. Bazsa György, az FTT elnöke: Bologna Hungaricum in Collegium Hungaricum Bécs, 2005. dec. 19. Bp. Műszaki Főiskola 2006. január 10. 11:25 Bécsi út, Budapest

Gyarmati Csaba: Hungaricum, Természet Világa, 2005/11.

Az európai felsőoktatási tájkép: Bologna Nyilatkozat (EFT 2010-re, FG) nyilatkozatok: Prága, Berlin, Bergen a két, illetve három ciklusú képzési rend a diplomák és a félévek kölcsönös elismerése diploma kiegészítés (DS) az európai kreditrendszer (ECTS) minőségbiztosítás (ENQUA) diák és oktatói mobilitás (TEMPUS) felsőoktatás és kutatás (EFT) európai dimenziók (ED) tanulás egy életen át (LLL) társadalmi kapcsolatok (SC)

Magyar felsőoktatási tájkép A felsőoktatási intézmények száma A hallgatók aránya (%) Egyetem Főiskola Együtt Állami 18 59% 13 26% 31 85% Magán 2 1% 12 8% 14 9% Egyházi 5 3% 22 3% 27 6% Együtt 25 63% 47 37% 72 100%

A jelen (ki)futó duális rendszer: Egyetemi képzés / oklevél / végzettség elmélet orientáltak – 5-6 év Főiskolai képzés / oklevél / végzettség gyakorlat orientáltak – 3-4 év PhD (doktori) képzés / tudományos fokozat kutatás-centrikus – 3 év (meg több) Felsőfokú szakképzés – gyakorlat-centrikus nem ad felsőfokú végzettséget – 2 év

Finanszírozási és tanulmányi formák A tanulmányok finanszírozása: az állam: ma a képzési idő + 2 félévet fizet. Az új törvényben 12 félévet fog. Egy diploma ingyen. Bárkinek! (Már akinek.) a hallgató: a térítéses képzésben változó összeget – állami és magánintézményekben is elterjedt gyakorlat. Nagyon igazságtalan! Tanulmányi formák: nappali tagozat (a többség első diplomáért) levelező (+ esti) tagozat – az utóbbiak főleg második diplomáért.

„Bologna Hungaricum” – a kezdetek 1999 – 2002: „aláírás, majd meditáció” [2002 B. Gy.: „Tennünk is kell valamit!” ÉS] 2002: az MRK és az FFK megmozdulnak Keretek: MRK és FFK bizottságok és albizottságok később: Magyar Nemzeti Bologna Bizottság Időrend: 2004: 4 kísérleti Bologna-képzés indul 2005: alapképzésbe iratkozók ~1/3-a ilyen 2006: csak alapképzési programok indulnak

„Bologna Hungaricum” – a törvényi háttér [1993: első felsőokt. törvény [jelentős változtatásai 1996- és 1999-ben → kis intézmények integrációja] 2005. dec. 13.: új törvény (osztrák mintára) - Bolognai képzési szerkezet megnövelt intézményi autonómia (Rektor + Szenátus + Gazdasági Tanács csökkentett állami befolyás (erős MRK jogok) nagyfokú gazdálkodási szabadság értékálló normatív finanszírozás (50% képzésre, 25% kutatásra, 25% működésre) 2005. dec. 16.: Végre kormányrendelet a Bologna képzési szerkezetről! (lényegében csak az alapszakokról)

„Bologna Hungaricum” – a rendszer A szakok rendszere: 14 képzési terület (agár, bölcsészet, társ. tud-ok, informatika, jog, nemzetvédelem, gazdaság, műszaki, orvostud., tanárképzés, sport, term. tud-ok, művészet, műv-átadás). ~ 50 képzési ág (pl. a bölcsészeten belül: magyar, történelem, modern és antik filológia, pszichológia, szabad bölcsészet). A felvétel képzési ágra történik! 107 alapszak (néhány szakon még további szakirányok, specializációk jelennek meg.)

„Bologna Hungaricum” – a képzési szerkezet Alap (B): főleg 180 vagy 180+30* (gyakorlati) – ritkán 210 vagy 240 kredit Mester (M): főleg 120, ritkán 90, néhány manager szakon csak 60 kredit. B+M: minimum 300 (nincs kivétel!) Osztatlan M: orvosok (360), fogász, gyógy- szerész, állatorvos, építész (300) PhD fokozat: formálisan 180 kredit (oktatásra és kutatásra (3 éves állami ösztöndíjjal) + disszertáció és védés (1993 óta így megy)

„Bologna Hungaricum” – specialitások Felsőfokú szakképzés (hasonló az amerikai community college-hoz): 120 kredit. Ebből egy alapszak 30 vagy 60 kreditet elismer. Nem ad felsőfokú végzettséget! +30* kredit: gyakorlati félév több Bachelor alapszak és az M tanárképzés végén. Tanárképzés: ált. iskola alsó tagozat: alapk. (B), 240 kredit ált. isk. felső tagozat és középiskola: csak mesterfokozattal, 300 + 30* kredit. 2 szak!

Mesterképzés (2-5 félév) „Bologna Hungaricum” – a piramis Alapképzés (6-8 félév) Osztataln M képzés (jog, orvos stb.) 10-12 félév B. szak Felsőfokú szakképzés M pr. Mesterképzés (2-5 félév) Doktori képzés 6 félév MUNKAERŐPIAC Főiskolát végzettek

„Bologna Hungaricum” – az arányok M.p. PhD: 3% M.p. M: 35% Munkaerő- piac ~65% M.p Bachelor: 100% ~ 50.000 állami [~60-70.000 önkölts.] Főiskolát végzettek ? % F.f.szk. ~10.000

„Bologna Hungaricum” – finanszírozás A rendszer: hallgatók száma × normatíva A normatív az országos átlagkeresetet követi) Finansz. csoport Alap-képzés Mester-képzés PhD képzés Felsőf. szakk-. 1. 100% 175% 250% 2. 150% 262% 375% 3. 225% 400% --- + kutatás + működés. Épülhet-e erre intézményi stratégia?

„Bologna Hungaricum” → a bemenet Az alapképzésekre: Érettségi (8+4 év tanulás után) min 72, 2006-tól 78 pont a 120+24 pontos skálán [2005 előtt: rangsorolás a középiskolából hozott és a a felvételi vizsgán szerzett pontszámok alapján] 2005-től: az egységes (közép- és emelt szintű), standardizált érettségin szerzett max. 120 pont (és max. 24 pluszpont) alapján rangsoroják a jelentkezőket. A felsőoktatási intézmények így nem vesznek részt a felvételi szelekcióban. Az M és a PhD felvételi intézményi jog. Hogyan?

„Bologna Hungaricum” ® mi fő az üstben? Minden szaknak van egy Képzési és kimeneti követelmények c. dokumentuma, amit - az intézmény(ek) készít(enek) el, majd - a MAB akkreditálja (vagy nem), és - a miniszter adja ki rendeletben. A jelenlegi, főleg kutatásorientált egyetemi és gyakorlat-orientált főiskolai programok ötvözése egy egységes Bologna-programba nehezen megy: a tradíciók, az intézményi sajátosságok és érdekek nagyon erősek. (Pl. a főiskolák akarnak +*30 kredites gyakorlati félévet, az egyetemek nem nagyon vállalják.)

„Bologna Hungaricum” – félúton 107 alapképzési (Bachelor) programalapítást akkreditált a MAB, ezekről jelent meg a kormányrendelet 2006 itt van: 2005. dec. 15-én megjelent a „Felvételi tájékoztató” – ezer oldalon! Mester programok előkészületben (így késés- ben) vannak. Máig ~30-at akkreditáltak. A rendelet kb. 200 tervezett M programot említ. A törvény minden alapprogramhoz megkövetel legalább egy mesterprogramot ( = szakot).

„Bologna Hungaricum” – a kimenet → Bologna kívánalom: a diplomákat fogadja el a munkaerőpiac és a következő felsőoktatási fokozat is! (Nálunk nincsenek külön academic és professional irányultságú szakok. – Vagy burkoltan mégis lesznek? A sok M-ek indulásakor kiderül?!) Ideális eset: a képzési és kimeneti köv-ek közül - a képzésit a felsőoktatás, - a kimenetit a munkaerőpiac határozza meg. Németországban a gazdaság (40 nagy cég) kiadott egy „Bachelor welcome!” nyilatkozatot. Ezt várjuk és készítjük elő Magyarországon is!

„Bologna Hungaricum” – problémák 1 A mesterképzés rendszere és tartalma még nincs kidolgozva: a beiratkozók nem ismerik a „végét”, a lehetséges mester-kimeneteket. Sok kétely van a tanárképzés Bologna- rendszerének sikerét és hasznát illetően. A munkaerőpiac nem vesz részt aktívan a kimeneti követelmények megfogalmazásában. A kutatás- és gyakorlatorientáltság lassan ötvöződik, ha ötvöződik. Az egyetemek a jelenlegi 5 év anyagát akarják bezsúfolni az alapképzés 3 évébe.

„Bologna Hungaricum” – problémák 2 Az intézmények, a Magyar Akkreditációs Biz. és a miniszter ítélete nem mindig egyezik.(42?) Nincsenek meg a mesterfokozat bemeneti (felvételi) kritériumai és az M keretek elosztá- sának rendszere sem alakult még ki. A felsőoktatás egy jelentős része (és a jelenlegi politikai ellenzék) választhatóságot akar a jelenlegi és az új rendszer között, nem értenek egyet a kötelező Bologna-rendszerrel. A felsőoktatás finanszírozása nem elégséges, emiatt nincs igazi reform-légkör.

„Bologna Hungaricum” – kihívások 1 Szükséges a Bologna-folyamat ismertetése - a felvételizők (és szüleik) körében, - a felsőoktatásban (road show fut) és - a munkaerőpiacon egyaránt. Kell egy jó mesterszak-rendszer: - vertikális és keresztező B → M utak, - a munkaerőpiac megkövetelte flexibilitás. Hogy élünk az AB-adta nagy autonómiával? Élni tudunk-e a jelentősen megnőtt intézményi gazdálkodási szabadsággal? Mennyire stabil az állami támogatás?

„Bologna Hungaricum” – kihívások 2 Felnő-e az új törvény szerinti Magyar Rektori Konferencia feladataihoz és lehetőségeihez? Tudják-e kezelni az intézmények az élesedő versenyhelyzeteket – hazai és külföldi hallga- tókért, oktatókért, hazai és EU forrásokért? Az intézmények saját értékeire koncent- rálnak, vagy mások babérjaira törnek? A Bolognai Nyilatkozat teljes spektrumának hazai menedzselése révén legyen 2010-ben itt is Európai Felsőoktatási Térség, azaz mi is ott legyünk az Európai Felsőoktatási Térben!

Európában (a felsőoktatásban) minden út Bolognába vezet. Quo vadis magyar felsőoktatás? Itt és most (is) elismerésre méltó: a budai Bécsi út is Bolognába vezet! Köszönöm figyelmüket!