Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1
Érzelmek megjelenítése virtuális eszköz segítségével ◦ Absztrakt virtuális lény (univerzális) ◦ 3D vizualizáció Az érzelmi-viselkedési modell és egyéb kutatási területek számára tanulmányozási felület ◦ Kutatási hátterek bemutatása ◦ Kutatási, kísérleti és alkalmazási felület fejlesztése Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 2
Virtuális környezetek ◦ 3D programozási technikák, valós 3D Intelligens terek ◦ A tér rendelkezik a tudással ◦ Szenzor fúzió, szenzorálás szenzor nélkül, térmemória Kiterjesztett kollaboráció (VirCA) ◦ Keretrendszer: 3d virtuális intelligens tér + internetes kollaborációs hálózat ◦ RTM, Ogre3D, ICE Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 3
4 Kognitív tudományok és info-kommunikáció területeit fogja össze ◦ Konvergencia-elv Típus: kognitív szint Mód: szenzoros azonosság CogInfoCom példák ◦ Videotelefon (IAK-ÉM) ◦ Erővisszacsatolás (IRK-ÉM) ◦ Videotelefon+pulzus vizualizáció (IAK-ÉÁ) ◦ Tolatásjelzés és egyéb szenzoros kicserélések ember-gép interfészben (IRK-ÉÁ) (!) Kognitív infokommunikáció Kommunikáció módja Intra- kognitív (IAK) Inter- kognitív (IRK) Kommunikáció típusa Érzet- megosztó (ÉM) Érzet- átjátszó (ÉÁ)
Cél: személyes informatikai eszközök mesterséges etológiájának megalkotása ◦ Minta: ember és élőlények viszonya (természetes etológia) Érzelmi-viselkedési modell ◦ Trend: érző, szociális robotok (A) ◦ Absztrakt matematikai modell (univerzális - B) ◦ BE: események, KI: érzelmi állapot ◦ Ember-kutya kísérletek eredményét reprodukálja Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 5
ETOCOM és CogInfoCom kutatások segédeszköze Virtuális eszköz ◦ Személyes informatikai eszközök korlátai nélkül Absztrakt kinézet ◦ Nincs prekoncepció ◦ Absztrakt érzelmi-viselkedési modell univerzalitásának megtartása Egyszerű szabadsági fokok ◦ Reprodukálható Kompatibilitás ◦ Virtuális környezetbe illesztés Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 6
Érzelmi-viselkedési modell Matlab-ban Ogre3D+CEGUI alkalmazás, UDP szerver Etológusokkal együttműködés Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 7
Érzelmi-viselkedési modell RTM komponens VirCA rendszerhez kapcsolható RTM modul Módosítható működés és megjelenítés ◦ VirCA ◦ Érzelmi megjelenítő ◦ EtoMotor ◦ Érzelem fordító ◦ Kézi vezérlő (Qt) Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 8
EtoPhone projekt ◦ EtoMotor felhasználása Érzelem mintázatok ◦ Felismerhetők Használhatósági teszt ◦ Érzelmi megjelenítő feladatmegoldás közben Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 9 harag szomorúság félelem boldogság meglepődés
Összefoglalás ◦ Kitűzött feladatok teljesítése két szoftverrel ◦ Felhasználás több projektben Bírálói kérdések ◦ A koncepcionális leírásnál egy sémaként használható érzelmi megjelenítő alkalmazást ír körül. Készült-e a bemutatott séma alapján egyéb érzelmi megjelenítő? Milyen módszerrel készült/készülhetne? ◦ A keretrendszerrel szerzett tapasztalatai alapján hogyan tudná leírni a kognitív infokommunikáció és az etológia alapú kommunikáció kapcsolatát? Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar Bionikus Számítástechnika szakirányú továbbkézés 10