A kognitív-tapasztalati self-elmélet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
A harmadik erő elméletei
A pánikbetegség kezelése
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Szűk tartományú elméletek
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Kognitív megközelítések
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
Ferenczi Sándor.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
MOTIVÁCIÓ.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A lehetséges énképek.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Gondolkodás, intelligencia
A konstruktivista pedagógia alapjai
A pánikbetegség kezelése
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Skizofrénia.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A pszichikumról általában
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Kapcsolat önmagammal vágyak, célok és a hit aspektusában Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral-pszichológus Budapest
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Az értékek Rapos Nóra.
2. Döntéselméleti irányzatok
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Megküzdési stratégiák a szegénység mint krízis estén
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A harmadik erő elméletei
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A BKF tudástranszfer modellje a
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Módszertani alapismeretek
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Előadás másolata:

A kognitív-tapasztalati self-elmélet Seymour Epstein modellje

A CEST elemei Négy alapvető igény Négy alapvető hiedelem Az információfeldolgozás 3 szintje A realitás implicit elméletei

Négy alapvető igény Maximálni az örömöt, minimalizálni a fájdalmat A kapcsolódás igénye Az önértékelés igénye Az adatokat egy stabil, koherens fogalmi rendszerbe illeszteni

A viselkedés a négy alapvető szükséglet kompromisszumának a terméke Az egészséges és hatékony funkcionálás a négy alapvető szükséglet egyenrangú kielégítettségének függvénye

Négy alapvető hiedelem Mennyire jóindulatú vagy rosszindulatú a világ Mennyire megbízhatóak vagy veszélyesek az emberek Mennyire értékes vagy értéktelen az én Mennyire értelmes vagy érthetetlen a világ

Az információfeldolgozás 3 szintje Analitikus, racionális Automatikus, tapasztalati Asszociációs

A tapasztalati és a racionális rendszer összehasonlítása Tapasztalati Racionális Holisztikus Analitikus Emocionális Logikus Asszociációs ok-okozati kapcsolatok A múlt emlékeinek Az események tudatos rezdülése közvetít értékelése mediálja a viselkedést Konkrét képekben, Absztrakt szimbólumokban hasonlatokban, szavakban, számokban narratívákban kódol kódolja a világot

6. Gyors feldolgozás: az Lassabb feldolgozás: a azonnali tevékenységre késleltetett tevékenységre irányul irányul 7. Kevésbé változik: csak Gyorsabban változik: a ismétlődő vagy erős gondolkodás sebességével tapasztalattal változik változik 8. Durvábban differenciált, Jobban differenciált: kategorikus dimenzionális gondolkodás gondolkodás 9. Durvábban integrált Jobban integrált (kognitív-affektív modulok)

előttesen éljük meg: éljük meg: kontrolláljuk 10. Passzívan és tudat- Aktívan és tudatosan előttesen éljük meg: éljük meg: kontrolláljuk érzelmeink elragadnak gondolatainkat 11. Önigazolóan érvényes: Logika és bizonyíték kell a tapasztalás a hit az igazolásához

Az önálló tapasztalati rendszerre utaló bizonyítékok „Nem volt kedvem tanulni, de meggyőztem magam” Irracionális félelmek, reklámok Piaget kísérlete: a gyerek nem tud beszámolni nonverbális tudásáról

A különálló tapasztalati rendszer felismerésével szembeni ellenállás A tapasztalat a háttér, előtérben a gondolkodás van A cselekvés valódi okától függetlenül mindig tudunk magyarázatokat adni Jobban szeretjük az „érzelmei áldozata” szerepet Nem szívesen térünk át új paradigmára

A tapasztalati sémák Az érzelmek adják hozzájuk a „királyi utat” A tudatelőttes kogníciók módosításával változtathatjuk meg az érzelmeket Kognitív terápia

A maladaptív sémák fenntartása Elfojtással ill. más elhárításokkal A magasabbrendű sémákat elszigeteljük az aktuális élménytől A fogalmi rendszer fenntartása: elszigeteléssel, szelektív észleléssel, az események szelektív keresésével Érzékeny pont és kényszer

Érzékeny pont és kényszer Érzékeny pont: olyan tapasztalati általánosítások, amelyek bizonyos helyzetek veszélyes voltára utalnak. Bizonyos helyzetek az idegeinkre mennek. Kényszer: olyan általánosítás, amely arra vonatkozik, hogy bizonyos viselkedésmódok alkalmasak a félelem csökkentésére. Mereven viselkedünk bizonyos helyzetekben, kényelmetlen, ha nem viselkedünk a kényszernek megfelelően, és a fenyegetettség állapotában a kényszer még kifejezettebb .

A konstruktív gondolkodás A tapasztalati rendszer intelligenciája Az automatikus gondolkodás tartalmára és folyamataira vonatkozó tételek A személy saját elméletének hiedelmei Túláltalánosítás, kategorikus gondolkodás, mágikus gondolkodás stb Feltételezhetően a koragyermekkori élményeknek van a legnagyobb szerepe

Konstruktív gondolkodás Olyan automatikus kognitív folyamat, amely úgy serkenti az élet problémáival való megküzdést, hogy a hatékony megoldás valószínűségét maximalizálja, az egyénnek önmagának ill. másoknak okozott stressz mértékét pedig minimalizálja

A konstruktív gondolkodás jellemzői A konstruktív gondolkodás a problémák minimális stressz-költséggel történő megoldásának képessége A konstruktív gondolkodás az eredményes alkalmazkodás alapja: kognitív finom-elemzés a valóság szem előtt tartásával A konstruktív gondolkodás mozgatója a változás iránti érzék, ilyen értelemben az ember legjellegzetesebb jegyét, a változásra való képességet, mint az eredményes alkalmazkodás lényegét reprezentálja

A konstruktív gondolkodás kérdőív faktorai Érzelmi megküzdés Kategorikus gondolkodás Naív optimizmus Viselkedéses megküzdés Babonás gondolkodás Negatív gondolkodás

Vizsgálatok a Konstruktív Gondolkodás Skálával