Ókori irodalom II. Homéros és az eposz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A görög epika.
Advertisements

A történelmi idő.
Történelem háziverseny
Arany János Ősszel.
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Az ókori görög művészet
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Az ókori görögország művészete Pukkai Judit. Építészet Knosszosz, Mükéné, Athén Knosszosz, Mükéné, Athén Paloták pl. knosszoszi Paloták pl. knosszoszi.
Jónás alakja mint önarckép
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az antikvitás akropolisz.
Az ókori görög gyógyítás,
William Wordsworth Zene: O Mio Babbino Caro From „Gianni Schicchi” igyósi Moni.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
A görög és római líra.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
Ókori irodalom III. Eposz, kiseposz, tanköltemény.
Az ógörög líra születése
Jung Károly: Dal a hazáról
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
A mítoszok.
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
Homérosz és művei 3/A.
A műeposz útja a római irodalomtól a barokkig
Antigoné és társai: nők az irodalomban
Márciusi jeles napok.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Pedagógiai antropológia és etika
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
Istenünk, sok-sok feszültség,
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Úton böjtben.
A Z ANTIKVITÁS IRODALMA
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A görög és római kultúra
A római irodalom.
Ókori görög kultúra.
Ujjongjatok az Úrban, igazak, a hívőkhöz illik a dicséret!
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Mi a fizika?. Fizikai ismeretek a görögség előtt 1 1/2 millió évtűz1 1/2 millió évtűz i.e íj (lant)i.e íj (lant) i.e. 7000tűzgyújtási.e. 7000tűzgyújtás.
Akhilleusz 4/A.
Jn 14,26 A Vigasztaló pedig, a Szentlélek, akit az Atya küld az én nevemben, megtanít majd titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam.
Milétoszi filozófusok
Jöjj tárjunk ajtót még ma mind! A legnagyobb Király van itt, Kit Úrnak vall a föld s az ég, De mint Megváltó jő közénk, Hogy hozzon békét, életet, Jöjj,
Babits Mihály ( ).
A görög mitológia Az istenek születése.
Dicsér az ég, nap, hold és csillagok,
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Ilyenek voltunk vadak és jók bűnösök közt is ártatlanok….
Filozófiatörténet előadások 1I.
MÍTOSZ Párisz és Oiné története
Trójai háború KÉSZÍTETTE: Pergel Blanka 5.m.
Készítette: Hatvani Ferenc Bence
Őskori és ókori történelem A görög történelem forrásai
55.
THEOGONIA Az istenek születése.
5. évfolyam – 3. téma Ókori Görögország.
Vergilius (Kr. e. 70—Kr. e. 19) Teljes neve: Publius Vergilius Maro
Előadás másolata:

Ókori irodalom II. Homéros és az eposz

a görög irodalom meghatározása oralitás: - mykénéi kor - homérosi kor - szónoklat írásbeliség: - mykénéi kor - irodalmi szövegek átmenetek: oralitásból írásbeliség írásbeliségből oralitás

A görög irodalom kronológiája Kr. e. II. évezred: mykénéi kor Kr. e. 800 k. Homéros Kr. e. VII. sz. archaikus kor Kr. e. V-IV. sz. klasszikus kor Kr. e. 323 után hellénisztikus kor Kr. u. IV. sz-tól bizánci kor

a Homéros előtti görög költészet a hétköznapok és ünnepnapok költészete munka, szórakozás, az élet eseményei: gyász, születés, harc, kultikus események lírai költészet elbeszélő költészet: aoidosok arisztokratikus társadalom polgári társadalom

Költők a homéroszi eposzokban És ki Pülosz mezejét mívelte… s Dóríont, ott, hol a Múzsák thrák Thamüriszt dühösen megfosztották a daloktól, (Eurütosz Oikhalieusztól jött épp Oikhaliából és dicsekedve fogadta, hogy ő lesz, bárha a Múzsák zengenek is, pajzsos Zeusz lányai, dallal a győztes; megharagudva, szemét és isteni daltudományát elvették azok, és lantját pengetni feledte): Nesztór vitte, Gerénia bajnoka, őket a harcba…(Il. 2, 591skk.) (Egyéb Homéros előtti költők: Charops, Oeagrus, Orpheus, Musaeus, Eumolpus, Philammon)

költészet az Iliásban és az Odysseiában Ilias, 9, 182skk. Mentek előre a sokzsivajú tenger vize mellett s földövező Földrázóhoz hosszan könyörögtek, hogy könnyen győzzék meg nagy lelkét Akhileusznak. Sátraihoz s bárkáihoz értek a mürmidonoknak: ott lelték: lelkét csengő lanttal viditotta, szép díszes lanttal, melynek húrlába ezüst volt: Éetión várát feldúlva szerezte magának: épp ezzel mulatott, hősöknek zengte a hírét. Patroklosz pedig egymaga ült szemben vele, némán, várva, hogy Aiakidész mikor ér végére a dalnak.

költészet az Iliásban és az Odysseiában Od. 8, 72skk. Majd miután elverték végül az éhet, a szomjat, hősök híréről késztette dalolni a Múzsa Démodokoszt. Dala híre a tágterü égbe hatott el: mert a viszályt, Odüszeusz meg a Péleidész Akhileusz közt zengte, miként civakodtak a dús isten-lakománál szörnyü szavakkal; örült neki titkon a nép fejedelme, Átreidész, amiért civakodtak a legjelesebbek. Mert erről jósolt egykor neki Phoibosz Apollón, isteni Pűthóban, hogy elért oda, kőküszöbére Jósszóért: mivel akkor zúdult rájuk a romlás trósz- s danaoszra először, a nagy Zeusz rendeletéből.

Homéros Ki volt Homéros? mikor élt: Kratés szerint 60 évvel a trójai háború után Philochoros: 180 évvel a trójai háború után Eratosthenés: 240 évvel a trójai háború után mások: Archilochos vagy Lykurgos korában (szoláris kombináció: Lykurgos a hetedik, Archilochos a nyolcadik szoláris ciklus Hérodotos szerint Homéros 400 évvel élt őelőtte Születési helye: a hagyomány különböző helyekre tette a szülővárosát a költők sokszor szülőhelyüktől távol mutatták be művészetüket pl. Midás (Phrygia) vagy Gygés (Lydia királya) befogadta a görög rhapsodosokat

Mit tudtak a görög költők Homérosról? az egész görög irodalomban meghatározó a Homéroshoz való viszony Hésiodos ismerte az Iliást, s hasonló ismereteket találhatunk a többi archaikus görög költőnél is: Archilochos, Alkman, Stésichoros… a keosi Simonidés az első, aki a költeményeitől függetlenül említi Homérost és ismeri a thébai ciklust; Bacchylidés Iosra teszi a születési helyét, Pindaros hol Chiosról származónak, hol smyrnainak nevezi, és fölhasználják a tragédiaszerzők is Gyakran idézik Homérost vagy dolgoznak föl homérosi témát a logographusok, történetírók, filozófusok, szofisták (pl. Helené enkómiuma), szónokok Sokszor a filozófiai iskolák is belőle indultak ki: Seneca szerint egyesek sztoikust, mások peripatetikust, voltak, akik epikureust csináltak belőle, s akadtak, akik a szkeptikusok atyjának tartották.

Homéros-kritika Ellenséges kritika már Platón korától: Hérakleitos, Xenophanés, különösen Zoilos (Sokratés tanítványa és Démosthenés mestere) kritizálta esztétikai, grammatikai és morális szempontból Kilenc könyvet írt ellene

A homérosi kérdés F. A. Wolf : Prolegomena (1795) nincs arra adatunk, hogy Peisistratos előtt lejegyezték volna a lejegyzés feltételezi, hogy volt olvasó közönség, ami nem jellemezte a korai görögséget a nép költészete a rhapsodosok költészete volt (rövid, alkalmi költemények) szerinte a rhapsodosok nem pusztán ismételték vagy továbbörökítették a homérosi eposzokat, hanem valódi költői egyéniségek voltak a sok rhapsodos magyarázza a különbséget az eposzok közt Végkövetkeztetés: nem egy költő művei, hanem generációkon át formálódott Peisistratos kiegészíttette írott anyaggal + a szóbeli előadások szövegével Homéros = az iónok hosszú, titkos, nemzeti működésének a szimbóluma, nem valóságos genius

A homérosi kérdés Wolf: a fejlődés elején egy Homéros Tanára, Heyne: a végső szerkesztő Homéros Hermann véleménye: egy nagy és eredeti szellem terméke, amelyet kiegészítettek és interpoláltak, a kiindulópont: Achilleis és Nostos; Lachmann a Niebelung-énekkel hasonlította össze, és elvetette az Iliás egységét, 16 önálló egységet határozott meg Kirchhoff: Odysseia több kisebb eposz kompilációja Schadewaldt: Ilias 11. éneke: annyi előre és hátrautalás, hogy az csak egységes, művészi építkezés feltételezésével magyarázható XX. sz. összehasonlító eposzkutatás

A homérosi kérdés A különféle iskolák chórizontes (elválasztók) az ókorban (a két eposz nem egy szerző műve) unitáriusok analitikusok Milman Parry

Vergilius Élete: 70-19 Művei: Eclogae, Georgica, Aeneis Főhős: Aeneas 12 ének küldetéses hős

A kiseposz nem homéroszi nem hősi tárgy Kallimachos: Hekalé Catullus: 64. carmen, Péleus és Tethis lakodalma

Köszönöm a figyelmet!