A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
M ISKOLCI E GYETEM A T UDOMÁNY Ü NNEPE A JELNYELVI ÉS A HANGZÓ NYELVI KOMMUNIKÁCIÓ PERSPEKTÍVÁI Miskolc, November 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Mutációk.
Csomópontok és főbb áramlási vonalak Magyarországon
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A diákat jészítette: Matthew Will
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Szociális tanulás formái
Tanuláselméleti megközelítés
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Szakdolgozat címe Készítette: X.Y Miskolci Egyetem
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk 2.1. Koordináta-rendszerek 2.2. Az egyenes és a sík egyenlete 2.3. Affin transzformációk 2.4. Projektív transzformációk.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Instrukciók a készítéshez Az irodalomkutatás eredményeit kell hangsúlyozni. (Mi történt eddig, s abból mi állapítható meg.) Az irodalomkutatás eredményeit.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
szakmérnök hallgatók számára
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A 6-10 évesek rajzfejlődése
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
VARIÁCIÓK ISMÉTLÉS NÉLKÜLI ESET DEFINÍCIÓ
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Korai tehetségnevelés
A „diszes” problémák korai jelei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Az elektromos áram.
MUNKA- ÉS TŰZVÉDELEMI JELEK ÉS JELZÉSEK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Gyermek újraélesztése
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
1 Miben segít az ultrahang a vállsebésznek ? Tatabánya.
A termelés költségei.
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
A termelés költségei.
AZ EGYSÉGESÍTETT ANYAKÖNYVEZÉS KIALAKÍTÁSÁNAK ÚTJÁN 1. rész 1. dia.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Hallatlan Alapítvány Összefoglaló az Alapítvány tevékenységéről és kiadványairól Országos Idegennyelvű Könyvtár Budapest, november 26. Könyvtár,
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Légutak Szerzők: Marsi Zoltán, Dr. Mártai István
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Esély a szülőknek, lehetőség
Előadás másolata:

A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél A jelnyelvi és a hangzó nyelvi kommunikáció perspektívái Miskolci Egyetem BTK Modern Filológiai Intézet Kozma Krisztina ELTE-BTK

A jelnyelv elsajátításának vizsgált típusai Siket szülő siket gyermeke Magyar jelnyelvi input Legkönnyebben elsajátítható nyelv Kiépül egy biztos nyelvi rendszer Siket szülő halló gyermeke A magyar jelnyelv jelelt változata vagy egy kevert változat használata

A jelnyelv elsajátításának vizsgált típusai Halló szülő siket gyermeke Otthon hangzó nyelvi kommunikáció vagy kontaktkód használata Későbbi nyelvi fejlődés Halló szülő halló gyermeke A magyar jelnyelv jelelt változata vagy egy kevert változat használata

A kezdeti kommunikáció sajátosságai Gagyogás „Manuális gagyogás” Korai spontán gesztusok kb. 9 hónapos korig Kezdeti szimbolikus kommunikáció első jelnyelvi jelek 6–11 hónapos korban Magyarázat: Motoros kontroll kialakulása Piaget szenzomotoros szakasza Korai szótári fejlődés gyorsasága 18 hónapos korra 50 jel használata

A kutatás célja Mikor jelennek meg az első jelek, illetve hogyan bővül a gyermekek jelkincse? Milyen szerkezetűek a kezdeti jelek? Az első jelek összetevői milyen jellemzőkkel bírnak?

Az adatközlők és a vizsgálat módszere 2 siket (L1 és L2) és 2 halló (L3 és F) gyermek 10–12 hónapos koruktól, 16–18 hónapos korukig tartó megfigyelés Szülői megfigyelések és feljegyzések Személyes találkozások Jelek részletes vizsgálata (kézforma, mozgás, orientáció, jelkivitelezési hely)

Elsajátított jelek száma Szabályos és szabálytalan jelek aránya Elemzés Figyelem felhívása Szemkontaktus keresése 1 éves kortól Első jelek megjelenése (9–10 hónapos korban) Gyermek Elsajátított jelek száma Hány hónapos korra? Szabályos és szabálytalan jelek aránya L1 42 18 24:18 L2 56 25:31 L3 26 16 13:13 F 49 18:31

Példa ESZIK (felnőtt – gyermek)

Mimika használata 24 hónapos korig érzelemkifejezés Jelek száma Tárgyjel Tevékenységjel Tulajdonságjel Egyéb L1 42 26 13 1 2 L2 56 44 9 L3 20 4 - F 49 28 15 Tárgy- (pl. EGÉR, KUTYA, AUTÓ, MADÁR) és tevékenységjel (pl. ALSZIK, ESZIK, PISIL, DOLGOZIK) elkülönülése Mimika használata 24 hónapos korig érzelemkifejezés Egy- és kétkezes jelek aránya: 24:11, 35:21, 19:7, 25:22

Kézformák elsajátítása G V B C S B+ A-t 5) 5 C-1-2 A B/ O/ O-1-2/ C/ B-4

Kézformák elsajátítása Kéz egészének és a hüvelykujj mozgatása Ökölben tartás és mutatóujj kinyújtása Ujjak egyszerre kinyújtva Ujjak függetlenedése

Mozgás fejlődése Testtel párhuzamos fel-le mozgás Oldalirányú mozgás Kezdeti tévesztések mikromozgásokat érintenek (pl. ESIK, VIRÁG, KÉREM) Motoros kontroll először a vállak és a könyök felett alakul ki. Hiányzó ismétlődő mozgások (pl. HELIKOPTER) Hiányzó szimmetrikus mozgások (pl. OLVAS) Nagyobb ívű mozgások (pl. AUTÓ, ZSIRÁF)

Orientáció és jelkivitelezési hely fejlődése

Jelek kapcsolása 1;6–1;11 éves korban jelenik meg. Tárgy- és tevékenységjel összetételek L1: APA DOLGOZIK (1;6) F: MADÁR ESZIK (1;3), utána keverve a hangzó nyelvvel, pl. VIRÁG nem ESZIK pipi L2 1;6 éves korától

Következtetés 9–10 hónaposan az első jelek Átlagosan 43 jel 18 hónapos korra Kezdeti jeleknél a kéz- és ujjak tartása lazább Szerkezetük szerint többnyire egykezesek Környezetben látható jelenségekhez kötődnek A kézfej tartása biztosabb A jelek megjelenésének helye pontosan követi a felnőtt jelnyelvi jeleket

BABA

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Az illusztrációkat Vincze Tamás készítette.