Aprófalvak és szegénység

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Advertisements

A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A hátrányos helyzetűek megélhetési migrációja a szocializmusban
A turizmus rendszer környezete
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
G.Fekete Éva MRTT Balatonkenese,
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Munkanélküliség.
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Munkanélküliség és foglalkoztatási viszonyok az aprófalvas térségekben – van-e esély a megmaradásra MTA RKK ÉMO Miskolc.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
AZ IKSZT program bemutatása Eperjesi Tamás vidékfejlesztési igazgató Kecskemét-Imrehegy, július 16.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
Az új besorolásokhoz felhasznált adatok, mutatócsoportok és mutatók a következők: Demográfiai mutatócsoport M1. Terület Ú-RKK M2. Lakónépesség, Ú-RKK M3.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Szegények reménytelensége és reménysége. SSSSzegénység: szűkölködés az anyagi javakban DDDDepriváció: a különböző javaktól való megfosztottság,
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Valuch Tibor: Átmenetben(?) A magyar társadalom a rendszerváltás után
 1960-ig növekedett a népességszám f ő volt a maximum  f ő  f ő  Az ország legritkábban lakott megyéje  Magas településs.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Regionális gazdaságtan 7.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Dr.Vécsei Pál A vezetékes gázellátás alakulásának területi tendenciái 1990 és 2008 között Budapest, április.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
„Honnan jövünk? - Hová megyünk?” - Dunaújváros és a Római városrész
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Európai Uniós ismeretek
Megújuló energia a megújuló borsodi ártéren
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

Aprófalvak és szegénység Miskolc 2009.05.04. Dr.G.Fekete Éva Miskolci Egyetem

Aprófalvak - alapadatok (1) Számuk: 1025 db (33%), népességük: 278 ezer fő (2,8%) Arányuk az ország területéből: 8% Tényleges szaporodás 1980-89: -19%, 1990-2000: +7% A 60 éven felüliek aránya: 25% Foglalkoztatottság: Inaktívak: 46% Aktív kereső: 27% Eltartott: 27% Munkanélküliek száma: 18,6 ezer fő (12%, 5%) Ingázó dolgozók aránya: 70%

Aprófalvak - alapadatok (2) Minden 3. lakos gazdálkodik Arányuk a szarvasmarha állományból: 6% Arányuk a méhállományból: 12% Vezetékes gázzal ellátott lakások aránya: 24% Vezetékes vízzel ellátott lakások aránya: 66% Szennyvízhálózatba bekötött lakások aránya: 5% Az 1960 előtt épült lakások aránya 93% Falusi szálláshelyek száma: 5100 (4%) Falusi turizmus vendégéjszakáinak száma: 75 ezer éj (2,4%)

Fő kérdések Törvényszerűen kapcsolódik az aprófaluhoz a szegénység? Melyek a területi esélyegyenlőtlenség fő okai és területei az aprófalvakban? Hogyan vehető fel a harc a szegénységgel az aprófalvakban?

1.kérdés: Az aprófalu és a szegénység viszonya

Korszakonként változó pozíció Tradicionális társadalom – önellátás – természetes települési forma – önmagában nem szegénységképző tényező Modern társadalom – ipari termelés, területi koncentráció – halálraítélt települési forma – jellemzően szegénységképző tényező Posztmodern társadalom – változatosság, alternatív technológiák – választható alternatíva – nem szegénységképző tényező

Napjaink aprófalu típusai (1) Gazdálkodó falvak (5%) kisgazdasági keretek között eredményesen gazdálkodók, főként szőlő- és gyümölcskultúrához kapcsolódva, erős identitás és helyi kezdeményezés Turisztikai szolgáltató falvak (5%) piaci verseny, turisztikai kereskedelmi szolgáltatások, kulturális örökség megőrzése vagy kreálása Szuburbán és ingázó aprófalvak (6%) városhoz közel, jó ingázási feltételek, jelentős beköltözés, növekvő népesség, megújuló településkép

Napjaink aprófalu típusai (2) Hétvégi falvak (4%) elnéptelenedés, csak hétvégi lakosok, megújuló településkép Alternatív életlehetőségeket biztosító (öko)falvak (1%) fiatal kreatív betelepülők, alternatív szolgáltatások Uradalmi falvak (9%) a termelés eszközei egy-két vállalkozó kezében összpontosulnak, a lakosok egy része bérmunkát végez, magas az inaktivitás, önállótlanság

Napjaink aprófalu típusai (3) Hagyományos (elnéptelenedő, kiürülő) aprófalvak (49%) mérsékelt népességcsökkenés, magas inaktivitás, leépülő szolgáltatások, fokozott szociális gondoskodás iránti igény, kezdeményező készség hiánya Gettósodó aprófalvak (6%) végletes szegénység, a segély a megélhetés fő forrása, növekvő népesség, település fizikai leépülése, saját vezető hiánya Átmeneti települések (15%): két típus közötti átmenetet képeznek.

2.kérdés: A területi esélyegyenlőtlenség fő okai és területei az aprófalvakban

A tipikus aprófalvak fő sajátosságai és a területi esélyhátrányok halmozódása Ruralitás: Természethez való kötöttség, a természet kisebb mértékű átalakítottsága – erőforrás értékelése, hozzáférés Kulturális diverzitás: a tradicionális kultúra elemeinek megmaradása – erőforrás értékelése, hozzáférés Periféria jelleg: a gazdasági fejlődés centrumaitól való távolság - a centrumoktól való távolság szerinti Alacsony jövedelmek Növekvő munkanélküliség Korlátozott szolgáltatások Csökkenő mobilitás Kis méret: méretgazdaságossági szempontok sérülése – szolgáltatások kiépületlensége Öröklött elmaradottság: életkörülmények alacsony színvonala

Az aprófalvak 2/3-ában élni hátrányt jelent, mert: A társadalom és a gazdaság nem értékeli a környezeti értékeket – a helyi gazdaság életképtelen, küszködik Az erőforrások külső kézbe kerültek, a helyi érdekek sérülnek Nincs munkahelyteremtésre képes szereplő Az urbanizált fogyasztói igények és a helyi lehetőségek között szakadék tátong (lakás, kiskereskedelem, szolgáltatások) A fejletlen közlekedés és a kiépületlen információs technológia miatt a földrajzi távolságok nehezen és költségesen áthidalhatók Az ingatlanpiaci helyzet miatt a mobilitás korlátozott Beindult az önmagát erősítő, lefelé futó spirál Saját magán való segítés képességének csökkenése Igénytelenség – változások iránti közömbösség, ötlettelenség Tudáskészlet elégtelensége Érdekérvényesítés gyengesége

3.kérdés: Aprófalvak fejlesztésének lehetőségei

A fejlesztés csapdái csapda Modernizációs utat és értékeket követ, amihez nincsenek forrásai. Posztmodern úthoz vannak forrásai, de a helyi értékrend és a támogatási rendszer arra nem felkészült. Helyi érdekek mentén, helyi szereplőkkel kellene változtatni. A helyi szereplők megfogyatkoztak, gyengék. Az igazán innovatív megoldások kívülről jönnek.

A fejlesztés dilemmái Mire kerüljön a hangsúly? Kinek mi a dolga? Rurális – természet- és környezetközpontú Kulturális – kulturális csapdák feloldása Periféria – távolságok csökkentése Méret – alternatív megoldások Öröklött elmaradottság – tűzoltás, legszegényebbek segítése Kinek mi a dolga? Vidékfejlesztés Területfejlesztés Helyi fejlesztés Külsők vagy belsők? Esélyt a térségnek, vagy a térségben élő leghátrányosabb helyzetben lévőknek?

Összegzés Az aprófalu napjainkban nem törvényszerűen jelent szegénységet. Az aprófalvak 2/3-ában a területi hátrányok összeadódnak, általános szegénységhez vezetnek. Legalább 5%-ukban kialakult a gettósodás. A szegénység az okok felszámolásával kezelhető hatásosan. Azok nem szegények, ahol létezik helyi gazdaság és azt a helyiek képesek kontrollálni. A globalizált gazdaságban az aprófalvak helyi gazdasága csak integrációban tud kiépülni és fennmaradni – a térségi szervező erő létfontosságú! Szubsztantív gazdaság térségi léptékben Centrumokhoz való kapcsolódás. A megújulás csak a mikro-tényezők fejlesztésének szorgalmazásával (a probléma helyiekre hárításával) nem oldódik meg – strukturális változás szükséges!

Összegzés Külső energia-bevitellel a fejlődés magjait kell megerősíteni. Fejlesztés többfrontos támadással, melynek fő stratégiai irányai: Helyi erőforrások fenntartható hasznosításával érték teremtése, gazdasági integráció Közszolgáltatások működtetése Életképes, folyamatos megújulásra kész, összetartó helyi társadalom létrehozása Az elszigeteltséget oldó közlekedési és info-kommunikációs infrastruktúra és kapcsolatépítő képesség fejlesztése.

Köszönöm a figyelmet!