Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK október

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
főigazgató-helyettes
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Támogatási lehetőségek a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv alapján.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Fejlesztési Igazgatóság
e-jövedék konferencia
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Dr. Mikulás Ildikó Miskolc, november 3. Az EU szőlészeti és borászati szabályozása – Magyarországon (1)
Az agrártámogatások változó intézményrendszere
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
Származás, minőség- és eredetvédelem. Földrajzi árujelzők kialakulása.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Radóczné Kocsis Teréz tudományos munkatárs
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Erdészeti átruházott feladatok 2013 Ali Tamás Gábor február.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az ÚMVP intézményrendszere
EMVA LEADER Aktuális feladatok a végrehajtásban
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Az Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program, a kapcsolódó PKD, valamint megvalósítási rendszerének bemutatása Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Szőlészet, borászat szabályozása
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
OSS szoftverek használta a VINGIS rendszer kialakításában
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az EU Agrár- és Vidékfejlesztési Politikája Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Az agrárpiaci rendtartásról szóló évi VI. törvény.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Szőlészeti és borászati szabályozás. Szabályozás feladatai ► Áruk szabad mozgását és a versenysemlegességet biztosítani (borászati eljárások, jelölés,
A magyar szőlő- és borágazat helyzete
A szőlő szerketátalakítás és - átállítás támogatása – végrehajtási tapasztalatok Angyal László igazgató Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal Piaci.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Katona Zoltán (FÖMI) – Molnár Attila (SZTE) Szeged Az E-kormányzás újabb építőköve Magyarországon: A VINGIS rendszer kialakításának tapasztalatai.
Katona Zoltán (FÖMI) – Molnár Attila (SZTE) Kaposvár A VINGIS rendszer kialakításának tapasztalatai.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
A KÖZJOGI SZERZŐDÉSEK.
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A MAHOP végrehajtásának bemutatása
Dr. Zsilinszky László Ez az előadás megtekinthető az Interneten is:
Előadás másolata:

Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK 2004. október Agrárpénzügyek Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK 2004. október

Az előadások vázlata 1. Agrárpénzügyek jogintézményi alapjai 2. Adójog agrárjogi vonzatai 3. Agrárfinanszírozás - agrárhitelezés - agrártámogatás - KAP - támogatás intézményrendszere - vidékfejlesztési támogatása - agrárpiaci rendtartás - szőlő- és borrendtartás - a támogatások eljárási szabályai 4. Árutőzsde

- általános értéktőzsde - speciális értéktőzsde Tőzsde - típusai Tőzsde ÁRUTŐZSDE -általános árutőzsde -speciális árutőzsde - termékcsoport - egyetlen termék ÉRTÉKTŐZSDE - általános értéktőzsde - speciális értéktőzsde - deviza - értékpapír - nemesfém

Az agrárpénzügyek jogintézményi alapjai EU költségvetése (2000- 2006) és KAP Magy. Köz. költségvetése (államháztartás) Magy. Köz. költségvetése Bevételi oldal Adópolitika Kiadási oldal - finanszírozás Támogatáspolitika

Az adójog agrárjogi vonzatai Adófajták (a magyar adórendszer vázlatos áttekintése): A magyar adórendszert az alábbi típusú adók alkotják: (1) Fogyasztást terhelő adók: 1. ÁFA , 2. jövedéki adó , 3. játékadó, 4. energiaadó. (2) Jövedelemadók: 1. személyi jövedelemadó, 2. társasági adó , 3. osztalékadó, 4. egyszerűsített vállalkozási adó. (3) Vagyonadók és más helyi adók: 1. illetékek, 2. helyi adók, 3. gépjárműadó, 4. regisztrációs adó. (4) Céladók: 1. társadalombiztosítási befizetések, 2. elkülönített állami alapok adói, 3. egyéb adó jellegű közterhek. (5) Környezetvédelmi adó: környezetterhelési díj.

Közös Agrárpolitika (KAP) Fejlődése: 1. Messinai konferencia (1955), döntés a KAP-ról 2. Római Szerződés (1958), a KAP céljai 3. Stresai konferencia (1959), a KAP alapelvei 4. Tényleges működés megkezdése (1962), 5. Manscholt terv (1968),megbukott 6. McSharry terv (1992), mérsékelt reformok 7. GATT Uruguay (1994), külső nyomás 8. AGENDA 2000 (1997).

Agrártámogatások intézményi struktúrája Közvetlen támogatások: IIER Agrárpiaci rendtartás: - termékpályánként megvalósuló - szintjei: 1. Közösségi 2. Miniszteri 3. Bizottsági 4. Közigazgatási 5. Önszerveződési Pályázatos támogatások: - pillérei: 1. EU-s pénzügyi alapok 2. NUTS-rendszer 3. Tervdokumentációk rendszere 4. Megfelelő közigazgatási szervek

AVOP A Nemzeti Fejlesztési Terv Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Programjában szereplő támogatási jogcímek: 1. A versenyképes alapanyag-termelés megalapozásának támogatása a mezőgazdaságban pl: a) mezőgazdasági beruházások támogatása; b) fiatal gazdálkodók támogatása; c) szakmai továbbképzés és átképzés támogatása; d) halászat támogatása. 2. Az élelmiszer-feldolgozás modernizálásának támogatása (a mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése). 3. A vidéki térségek fejlesztésének támogatása pl: a) a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítésének támogatása; b) a mezőgazdasághoz kötődő infrastruktúra fejlesztése; c) falufejlesztés és falufelújítás, a vidék tárgyi és szellemi öröksége védelmének és megőrzésének támogatása; d) LEADER+ támogatások. 4. Technikai segítségnyújtás támogatása.

NVF A Nemzeti Vidékfejlesztésben szereplő támogatási jogcímek: 1. Agrár-környezetgazdálkodás támogatása. 2. Kedvezőtlen adottságú és környezetvédelmi korlátozások alá eső területek támogatása. 3. Az Európai Unió környezetvédelmi, állatjóléti és higiéniai követelményeinek való megfelelés elősegítésének támogatása. 4. Mezőgazdasági területek erdősítésének támogatása. 5. Korai nyugdíjazás támogatása (2006-ban). 6. Szerkezetátalakítás alatt álló félig önellátó gazdaságok támogatása. 7. Termelői csoportok létrehozásának és működtetésének támogatása. 8. Technikai segítségnyújtás.

Agrárpiaci rendtartások I. Az Európai Közösség egy teljesen, szupranacionális piacszabályozást vezetett be. Az EU Tanácsa alaprendeletekkel mintegy 20 piaci rendtartást fogadott el, ilyen a: Gabonapiaci rendtartás 1766/1992/EK r. Marhahús és borjúhús piaci rendtartás 1254/1999/EK r. Tej és tejtermékek piaci rendtartása 1255/1999/EK r. Borpiaci rendtartás 1493/1999/EK r. Sertéshús piaci rendtartás 2759/1999/EK r. Banánpiaci rendtartás 404/1993/EK r.

Agrárpiaci rendtartások II. A rendtartások közös jellemzői: 1. A piaci rendtartások menedzselése az EU Bizottság feladata (számos rendelet) 2. A rendtartás alá tartozó termékek meghatározása 3. A rendtartási év (gazdasági év) meghatározása 4. A támogatások meghatározása 5. Az import erőteljes korlátozása (közösségi preferencia elve) 6. Árszabályozás (alapár, irányár, intervenciós ár) 7. A különböző nyilvántartások szerepének felértékelődése (pl. MePAR)

a jogszabály száma és típusa a jogszabály tartalma borpiaci rendtartás 1493/1999 (EK rendelet) 31999R1493 a közös borpiaci szervezet (alaprendelet) 2585/2001 (EK rendelet) 32001R2585 a borpiac közös szervezéséről szóló 1493/1999/EK rendelet módosítása 1795/2003 (EK rendelet) 32003R1795 az 1493/1999/EK tanácsi rendelet VI. mellékletének a meghatározott termőhelyről származó minőségi borok tekintetében történő módosítása 1994. évi CII. törvény a hegyközségekről 2004. évi XVIII. törvény a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról szaporítóanyag 11/2002 (EK irányelv) 32002L0011 a vegetatív szőlő-szaporítóanyagok forgalmazásáról szóló 68/193/EGK irányelv módosításáról és a 74/649/EGK irányelv hatályon kívül helyezése 90/2004 (FVM rendelet) szőlő szaporítóanyagok előállítása, minősítése és forgalomba hozatala fajta 29/2004 (EK irányelv) 32004L0029 a szőlőfajták vizsgálata során alkalmazott jellemzők és minimális feltételek meghatározása 39/2001 (FVM rendelet) a Szőlő Fajtahasználat Bizottság 104/2004 (FVM rendelet) a borkészítésre alkalmas szőlőfajták osztályba sorolása

adatszolgáltatás, szüreti, termelési és készletjelentés, származási igazolás 1282/2001 (EK rendelet) 32001R1282 szüreti, termelési, kezelési, értékesítési és készletjelentés 96/2004 (FVM rendelet) a szőlészeti és borászati adatszolgáltatás rendjéről és a nem hegyközségi településeken a közigazgatási feladatokat ellátó hegyközségek meghatározása 94/2004 (FVM rendelet) A szőlő és bor származási igazolás kiadása termelési potenciál, szerkezetjavítási támogatás, termőhelyi kataszter 1227/2000 (EK rendelet) 32000R1227 termelési potenciál 1342/2002 (EK rendelet) 32002R1342 1227/2000/EK rendelet módosítása 315/2003 (EK rendelet) 32003R0315 95/2004 (FVM rendelet) a szőlő termőhelyi kataszterének felvételezéséről, kiegészítése és módosítása 100/2004 (FVM rendelet) a szőlőtermelési potenciálra, a szőlőültetvények szerkezetátalakítására és átállítására vonatkozó nemzeti szabályozás

A borpiaci rendtartás alapvető közösségi szabályai Az 1493/1999/EK számú alaprendelet: termelési potenciál (szőlőtelepítés, kivágási támogatás, szerkezetjavítás, jegyzék a bortermelési potenciálról): 1227/2000/EK rendelet, meghatározott termőhelyről származó minőségi borok: 1607/2000/EK rendelet, borászati eljárások és kezelések: 1622/2000/EK rendelet, piaci mechanizmusok (szőlőmust-felhasználás támogatása, magánraktározás támogatása, lepárlás): 1623/2000/EK rendelet, ellenőrzés: 2729/2000/EK rendelet, a harmadik országokkal való kereskedelem: 883/2001/EK rendelet, kísérő dokumentum és pincekönyv: 884/2001/EK rendelet, termelési és készletjelentések, a piaci helyzetre vonatkozó adatok gyűjtése: 1282/2001/EK rendelet, borok jelölése és kiszerelése: 753/2002/EK rendelet.

Az 1493/1999/EK tanácsi rendelet tartalma Hatály Termelési potenciál Piaci mechanizmusok Termelői és ágazati szervezetek Borászati eljárások/kezelések és a termékek jelölése/ kiszerelése/ oltalma Meghatározott termőhelyről származó minőségi borok Harmadik országokkal való kereskedelem

Borpiaci rendtartás - hatálya 1493/1999/EK rendelet és 2004:XVIII. tv. Borászati termékek Borászati év: aug. 1.- júli. 31. A borrendtartás nem terjed ki: Szaporítóanyag Csemegeszőlő (ez már gyümölcs-rendtartás) Jövedéki szabályozás

Borpiaci rendtartás – termelési potenciál I.: szőlőtelepítés Borszőlőnek telepítése 2010. július 31-ig tilos, kivéve: új telepítési jog újratelepítési jog jogtartalékból vett telepítési jog alapján. Telepíthető fajták. Szőlőtelepítés ill. kivágás szabályai.

Borpiaci rendtartás – termelési potenciál II. 1. A szőlőtermő – területek termelésből való végleges kivonásáért járó támogatások 2. Az ültetvények szerkezetátalakításának rendszere 3. A termelési potenciálhoz kapcsolódó információs rendszerek

Borpiaci rendtartás - piaci mechanizmusok 1. magánraktározási támogatás 2. lepárlási támogatás 3. meghatározott célú felhasználásra nyújtott támogatások

Borpiaci rendtartás Borok minőségi követelménye Szőlő és bor származási bizonyítvány Tokaji borvidék Szőlészeti - borászati szakigazgatás szervei

Vidékfejlesztés 1. elhatárolási kérdések (agrárpolitika, területfejlesztési politika) 2. vidékfejlesztési térség fogalma 3. a vidékfejlesztés uniós forrásai 4. a vidékfejlesztés rendszerének általános összefüggései

A mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás 2003. évi LXXIII. törvény tartalom: általános rendelkezések tv hatálya értelmező rendelkezések a delegálás szabályai az MVH eljárási szabályai általános szabályok különös eljárási szabályok ellenőrzés pályázati eljárás

A törvény hatály Alanyai: Tárgyi: Időbeli: 2004.01.01-től MVH delegált feladatot ellátó szerv ügyfél Tárgyi: EMOGA, HOPE, SAPARD, egyéb KAP intézkedések MVH hatáskörébe utalt nemzeti támogatások MVH hatáskörébe utalt egyéb feladatok Időbeli: 2004.01.01-től Területi: vámszabad területekre is (főszab.) Háttérjogszabály: Áe.

Értelmező rendelkezések támogatás: 1. jogszabály ill. 2. pályázati felhívás alapján juttatott pénzeszköz ügyfél: 1. az Áe. szerinti ügyfél, 2. valamint az, aki a pályázati felhívásra pályázatot vagy szerződéskötési ajánlatot nyújt be pályázat kedvezményezettje: az az ügyfél, aki pályázati eljárásban támogatást vagy más jogot szerez delegált feladat: 1. kérelem elbírálásával, 2. ellenőrzésével kapcsolatos, az MVH hatáskörébe és kizárólagos felelősségi körébe tartozó, külön jogszabályban meghatározott, más szervezett által ellátandó feladat

A delegálás szabályai alanya: 1. költségvetési szerv, 2. hegyközségi köztestület v. kht. nem delegálható: 1. EMOGA (orientációs), 2. HOPE az MVH nevében jár el: ezért 3. személlyel szemben MVH felel formai szabályanyaga: 1. rendelet, 2. írásbeli megállapodás a feladat tovább nem delegálható ellenőrzés: 1. MVH, 2. akik az MVH-t is

Általános eljárási szabályok kérelem benyújtása (MVH kirendeltsége) ellenőrzés: 1. mire terjed ki, 2. meddig, 3. hogyan a támogatás folyósításának alapja: 1. vh-ó határozat, 2. támogatási szerződés jogosulatlanul igénybe vett támogatás: 1. esetei, 2. szankciói, 3. 10 év elévülésre jogszabálysértő MVH határozat: 1. esetei, 2. határidői, 3. megoldása, 4. elévülési idő 5 év

Az ellenőrzés, mint különös eljárás nem vonatkozik: 1. távérzékelésre, 2. adminisztratív ellenőrzésre előfeltétele: megbízólevél (általános v. eseti) szolgálati igazolvánnyal rendelkező ellenőr jelen van: ügyfél v. meghatalmazottja v. 2 hatósági tanú nem kell bejelenteni végrehajtási határidő: 30 nap (max. 120 nap x1) szigorú szabályok: mikor, hol, hogyan az ellenőr jogai helyszíni ellenőrzés során (7db) az ügyfél jogai (észrevétel, halasztás kérelme)

A pályázati eljárás I. A pályázat folyamatábrája: pályázati felhívás pályázat benyújtása pályázat értékelése támogatási döntés meghozatala szerződéskötés támogatás kifizetése projekt ellenőrzése és monitoringja

A pályázati eljárás II. Az Áe. szabályait nem kell alkalmazni (konkrét pályázati felhívás, ennek jsz-a) a jogviszony természeti (nincs alanyi jog a támogatásra) pályázati eljárás támogatási döntés elutasítás (kifogás, bírói út) elfogadás (támogatási szerződés)