Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
Advertisements

KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Társadalmi Megújulás Operatív Program A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban TÁMOP /2 –
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
FELVÉTELI tájékoztató
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Könyvtárhasználati verseny
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Mária Terézia
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Bevezető Az egyetemek legrégebbi kara A Bölcsészettudományi Kar egyenjogúsága Differenciálódás Az első évszázadok feladata.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
AZ ISKOLA.
Rendező: Ranódy László 96’
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Felnőttoktatási tájékoztatója
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Iskolaválasztás előtt… A középfokú iskolák nyilvánosságra hozzák a felvételi eljárásuk rendjét.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Kultúra és művelődés. Egyházak  Egyház helyzete megváltozott   Dualizmus - liberális eszme  állam egyház szétválasztása  Horthy-rendszer  ellenkező.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
A felvilágosult abszolutizmus
Felvételi a középfokú iskolákba
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
1./ A magyar közoktatás rendszere
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi

A modern európai nemzeti közoktatási rendszerek létrejötte 18. század Mindeddig csak néhány társadalmi réteg fiútanulóit oktatták Az iskoláztatás az elit utánpótlását szolgálta A francia forradalom idején az egyháztól a nevelést átvállalta az állam megerősödik az egyén feletti társadalmi kontroll egyre erősebb a nevelés által kialakított belső kontroll a külső kontroll intézményei is kialakulnak Cél: a lojális alattvaló műveltségének meghatározása

Három sajátos európai változat Angolszász iskolarendszer széttagolt (iskolák helyileg önállóak, magánszemélyek, egyletek és önkormányzatok működtetik) állami beavatkozás lehetetlen módszertani megújítók: Andrew Bell és Joseph Lancester Bell-Lancester módszer (=monitor módszer) segédtanítók felhasználása Európa-szerte átveszik az eljárást elitoktatás: bentlakásos magániskolák (zárt kollégiumok) állami középiskolák bevezetése: 1902

Francia oktatásügyi modernizáció centralizált az állam irányít (a nemzeti nevelés elvei szerint) katolikus egyház oktatási monopóliuma megtörik 1808: az országot 17 tankerületre (académie) osztják – székhelye: egy-egy egyetemi város az általános műveltség biztosítása kizárólag a középiskolák feladata az egyetemeken praktikus ismereteket oktatnak a fakultások professzorai az érettségi vizsgák vizsgabiztosai 1881: általános, világi, ingyenes, kötelező oktatás

Német iskoláztatás hátráltatta a területi széttagoltság alapja: I Frigyes Vilmos porosz uralkodó 1717-es oktatási rendelete 1763: porosz népiskolai rendelet (6-13 évesek oktatási kötelezettsége) középfokú iskolák reformja: 18. század vége központosított tanirányítás 1788: gimnázium záróvizsgája: érettségi középiskolai tanárok egyetemi képzése - megszűnik az ars-fakultás - helyette a filológiai szakok (és szeminárium) jön létre - a bölcsészkar a gimnáziumi tanárképzés helye lesz gimnázium feladata: magas szintű műveltség megszerzése

a 19. század végére mindenhol elkülönül Európában a nemzeti közoktatási rendszerek alap- és középszintje e duális rendszer eltérő nevelési-oktatási célokat fogalmaz meg saját módszertani megoldásokat tartalmaznak tömegiskola (általában 6 év) a kultúrtechnikák (irás, olvasás, matematizálás) elsajátítása és a nemzeti érzés fejlesztése (vallás, történelem) mindenki számára kötelező nem tesz lehetővé széleskörű továbbtanulást polgári rétegek felsőbb iskolái (a népesség 5-10 %-a) „művelődés és tulajdon” átörökítésére szolgálnak, kiváltságot jelentenek pl. a sorkatonai szolgálat rövidebb (1 éves) egyetemi felvételit tesz lehetővé 20. század elejével a nők számára is nyitott lesz iskolaszervezési formák megszilárdulása (évfolyamosztály, életkorra figyelő tanterv, tanári előadás, magyarázat, bemutatás, tanári irányítás, felelés, másolás, utánzás, memoriter, az uj ismeretek gyakorlása, ismétlés, teljesítmény szintmérése, értékelés)

Wilhelm von Humboldt (1767 – 1835) Egyetemi reformjának háttere a neohumanista művelstégeszmény elveti a rendi, felekezeti egyetemet de elveti a (francia) pragmatikus modellt is helyette: klasszika-filológia + nyelvfilozófia + filozófia (Fichte!) Az egyetem feladata: tudományos kutatás (ebbe az állam ne avatkozzon be) fejlesztés OKTATÁS (hivatalnoki elitképzés) az egyetemi képzés alapja a filozófiai fakultás lesz A pedagógiai: a filozófia része még (ebből volt kihasadni)