Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Képességszintek.
Megértési értelmezési folyamatok
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális kompetencia
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
FORRÁSKÖZPONTÚ TÖRTÉNELEM – TEVÉKENYSÉG KÖZPONTÚ TANÍTÁS (ELVEK ÉS MÓDSZEREK) Dr. Dárdai Ágnes, PhD
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A feladatok szerepe Kaposi József.
A feladatok és a problémamegoldás
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A tantervek, követelmények, feladattípusok
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái Történelem szak - Levelezők Dr. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Az értékek Rapos Nóra.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
1 A tankönyvkutatás nemzetközi és hazai pozíciói F. Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Kaposi József. Pedagógiai dokumentum, az iskolai tanulásszervezés általános pedagógiai és didaktikai tantárgy- pedagógiai szempontjai tartalmazza. Kijelöli:
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
SZFP II Kompetenciamérés
Előadás másolata:

Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD dardai@lib. pte Feladatírói tréning Történelem Dr. Dárdai Ágnes, PhD dardai@lib.pte.hu www.lib.pte.hu/dardai

Új trendek - paradigmaváltás 1.Történettudományok A XIX. századi történetírás hagyományainak meghaladása (esemény-, állam-, politikatörténet, nagyhatalmak, hősök története, stb.) A XX. századi marxista történetírás meghaladása (osztályharc, lineáris fejlődésmenet, preferált témák, stb.) Az elmozdulás új irányai (erős társadalomtudományi megközelítés, szinkron-, rendszerszemlélet, globális és multiperspektivikus megközelítés, kultúr-, művelődés-, technika-, nő-, információtörténet, „posztmodern” témák, stb.) Hiány: A történelem mint iskolai stúdium diszkussziója – a történelemdidaktika emancipációja

2. Neveléstudományok lifelong learning (LLL) – edukatív társadalom Világméretű kommunikációs forradalom – információs társadalom Tanulásfelfogások változása Iskolai tudás – gyakorlati (hasznos) tudás A XXI. századi oktatás elvárásai (Delors-jelentés, 1999) Megtanulni megismerni Megtanulni dolgozni Megtanulni együtt élni másokkal Megtanulni élni

3. Új pedagógiai kultúra A nevelés embereszményét a társadalom elvárásai határozzák meg. Az oktatás feladata: nem „ünnepi”, hanem „alkalmazkodó” tudás kialakítása Tanulás: nem pusztán befogadás, hanem aktív részvétel Az oktatás nem tanár-, hanem tanuló centrikus Módszerek: tanáré + tanulóé Differenciált tanulásszervezés Ellenőrzés: nemcsak ismeretek, hanem képességek is

4. A történelemtanítás célja „Narratív kompetencia” A történelmet megismerni (kultúraközvetítő funkció) A történelmet értelmezni (értékközvetítő funkció) A történelem segítségével orientálódni (szocializációs és perszonifikációs funkció)

5. A történelemtanítás feladata Ismeretközvetítés Ismeretek Tények Fogalmak Összefüggések Általános Történelmi műveltség Gondolkodásfejlesztés Intellektuális kompetenciák, képességek kialakítása Önállóság Kritikai készség Vitakészség Beleérző/átérző képesség Kreativitás problémamegoldás Érték/normaközvetítés Pozitív életszemlélet Nemzeti identitás Európaiság Demokrácia Humanizmus Az élet, a környezet védelme Nyitottság Tolerancia Szociális felelősség Társadalmi közéleti tevékenység

6. Újszerű feladatok Nemcsak tartalmak, hanem képességek mérése is Nemcsak tartalmi, hanem a műveleti szintek mérése is Minden feladathoz indukciós bázis (tételmondat, forrás)

7. Az elsajátítás szintjei TARTALMI KÖVETELMÉNYEK (Mit kell tudni?) TÉNYEK (Adatok, elemi információk) FOGALMAK (törvények, konvenciók és szabályok) ÖSSZEFÜGGÉSEK (Alapelvek, elméletek, rendszerek) ISMERET = EGYSZERŰ REPRODUKCIÓ   MEGÉRTÉS - Egyszerűbb összefüggések megértése; - Bonyolultabb összefüggések (átkódolás, értelmezés, transzformálás) megértése ALKALMAZÁS - Alkalmazás ismert, tanult szituációban; - Alkalmazás új szituációban MAGASABBRENDŰ MŰVELETEK - Analízis - Szintézis - Értékelés MŰVELETI KÖVETELMÉNYEK (Hogyan, milyen szinten kell tudni?)

8. A források tipizálása Textuális – szövegek Ikonografikus – képek Grafikus – ábrák Kartografikus - térképek

9. Feladatok tipizálása – a követelmény szintek szerint Tények, fogalmak, összefüggések – felismerése, reprodukálása Információt aláhúzni, kigyűjteni, bekarikázni, melléírni, leolvasni stb. Megállapítani, hogy az információ melyik forrásban szerepel Forrást (szerzőjét, témáját, idejét stb.) felismerni Fogalmat azonosítani stb.

Egyszerűbb fogalmak, összefüggések megértése Fogalmak definiálása, értelmezése Fogalmak hozzárendelése korokhoz, személyekhez stb. Információt hiányzó szövegbe, táblázatba, ábrába, térképbe beírni Szakkifejezéseknek saját szóval való körülírása Képek szimbolikus tartalmának megértése Stb.

A tanultak alkalmazása Célok, okok, következmények felismerése Célok, okok, következmények megkülönböztetése egymástól Források alapján egyszerű következtetések megfogalmazása Ok-okozati összefüggések bemutatása Állítások igaz-hamis minősítése Képek szimbolikus jelentésének megfogalmazása Stb.

Magasabb rendű műveletek – analízis, szintézis, értékelés Történelmi események közötti kapcsolatok megtalálása Események diakron és szinkron szemléletű ábrázolása Multiperspektivikus megközelítés alkalmazása Kontroverzív források értelmezése Kontroverzív források értékelése Stb.

Köszönöm a figyelmet!