Teljesítménymérés és értékelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing információs rendszer
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Teljesítménymutatók gyakorlati alkalmazása
Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei.
Készítette / Author: Tuska Katalin
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Benchmarking.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu 2011.szeptember.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Könyvtári teljesítménymérés
Kaizen költségszámítás
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Titokzatos vásárlók.
A „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 2.” pályázat Javaslat a feladatok végrehajtásához.
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Teljesítmény? + Mérés? = Teljesítménymérés? A minőségfejlesztés gyakorlati lépései a könyvtárban. Székesfehérvár Nádas Zsuzsánna május 8. DEENK
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Teljesítmény? + Mérés? = Teljesítménymérés? A minőségfejlesztés gyakorlati lépései a könyvtárban. Virágos Márta 2013.
Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
KIEGÉSZÍTŐ KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK MINDAZ, AMI KÍVÜL ESIK AZ ALAPSZOLGÁLTATÁSOK FOGALMÁN.
STRATÉGIAI TERVEZÉS Szellőné Fábián Mária. Definíció Olyan folyamat, mely a szervezetet a kör- nyezeti változásokhoz és a piaci feltételek- hez próbálja.
Teljesítménymérés és értékelés
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A benchmarking módszer alapján kidolgozott könyvtári teljesítménymérési mutatórendszer alkalmazásának tapasztalatai az érdi és a gödöllői városi könyvtárban.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Merni Mérni MINŐSÉG…bevállaljuk? Alföldiné Dán Gabriella PhD Sopron, március.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A piackutatás alapjai E-Learning.
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Óbudai Egyetem Könyvtárának bemutatója lib.uni-obuda.hu szeptember.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Vállalkozásmenedzsment I.
Mérés, adat, statisztika. A könyvtári statisztika aktualitásai Somogyi József Könyvtári Intézet.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kaizen költségszámítás
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Reengineering Nagy Zsolt (30)
2. előadás Viszonyszámok típusai
Előadás másolata:

Teljesítménymérés és értékelés Szellőné Fábián Mária

A teljesítménymérés fontossága A könyvtár tevékenységének hatékonysága szempontjából- viszonyítva az előző évekhez, illetve más könyvtárak eredményeihez A fenntartó szempontjából- bizonyítani, hogy teljesítette feladatát, szolgáltatások és források felhasználása szempontjából A használó szempontjából- be kell mutatni a szolgáltatások hatékonyságát (piaci viszonyok megjelenése) Teljesítménymutatók és a minőség – mérjük, hogy milyen mértékben sikerült megközelíteni a célzott mnőséget Döntéstámogatás- források elosztása, prioritások meghatározása Teljesítményvizsgálat és a munkatársak teljesítményének értékelése- a teljesítményvizsgálat szigorúan a szolgáltatásra koncentrál

Amit a teljesítményértékeléshez tudni kell A rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat és azok felosztását (állománygyarapítás, eszközök, munkabér) Rendelkezésre álló eszközök és források fel- használását (épület, berendezés, terek kihasználása, könyvtári állomány használata, feltártsága) A végzett munka minőségét (használók elégedettsége, szolgáltatások pontossága, dokumentumok megtalálhatósága) A végzett munka hatékonyságát (milyen gyorsan teljesítjük az egyes szolgáltatásokat, feldolgozási idő) A felmerülő költségeket (direkt és indirekt költségek) A tényleges piaci igényeket( várható felhasználók száma) A produktivitást ( a személyzet teljesítménye)

Terminológia Statisztika és mutatók Statisztika- mennyiségi megközelítés teljesítménymutató- minőségi megközelítés b. Normák, célok és teljesítménymutatók- kapcsolatot már az induláskor tisztázni kell, előre nem lehet kijelenteni, hogy csak akkor jó, ha…

A teljesítménymérés előfeltételei A) Stratégiai tervezés: a teljesítménymérés stratégiai kérdés 1. A stratégiai célok meghatározása 6. A célok/forráselosztások áttekintése 2. A célok elérését segítő szolgáltatások meghatározása 5. A teljesítmények és célok összehasonlítása 3. A források elosztása a szolgáltatások között 4. A szolgáltatások teljesítményének értékelése teljesítménymutatók használatával

Küldetésnyilatkozat A fenntartó küldetésnyilatkozata A saját intézmény küldetésnyilatkozata

A teljesítménymutatók típusai A teljesítménymutatók a könyvtári önérté- kelést szolgálják Felhasználhatók: ugyanabban a könyvtárban különböző időpontokban nyújtott teljesítmé- nyek összehasonlítására; különböző könyv- tárak összehasonlítására Fogalmi modell: inputok outputok eredmények

Fogalmi modell Beviteli források( input): ráfordítások (munkaerő, anyagok, pénzügyi források) Kimeneti termékek(output): a könyvtár működésének közvetlen teljesítményei (kölcsönzött könyvek száma, referensz kérdések száma, feldolgozott dokumentumok száma) Eredmények: azt fejezik ki, hogy a felhasználó hogyan használta fel az adott kimeneti terméket, azzal mennyire volt elégedett

Teljesítménymutatók típusai A fogalmi modell 3 elemének kombinálásával lehet kialakítani különböző teljesítménymutatókat 1. Hatékonyságmutatók (input és output ) a szolgáltatások nyújtásának gyorsasága: egyes folyamatok átfutási ideje (beszerzés, katalogizálás)

Teljesítménymutatók típusai 2. 2. Működési teljesítménymutatók ( input-output) - a könyvtárban dolgozó munkatársakra jutó műveletek ( kölcsönzés, tájékoztatás) átlagos száma - műveletek illetve tevékenységek egységre jutó költsége ( 1 feldolgozási, 1 tájékoztatási, 1 kölcsönzési művelet költsége )

Teljesítménymutatók típusai 3. 3. Gazdaságossági mutatók ( inputok és környezeti statisztikák) – általában az egész könyvtárra vetítve hasznosak - 1 hallgatóra jutó könyvtári költség - 1 felhasználóra jutó állománygyarapítási költség - 100 könyvtári felhasználóra jutó könyvtári személyzet

Teljesítménymutatók típusai 4. 4. Piaci térfoglalás mutatói ( output és környezeti statisztikák) beiratkozott olvasók/ potenciális felhasználók 5.Eredményességi mutatók (eredmények és outputok) hibaarány( hányszor nem találja meg, amit keresett) elégedettségi arány (milyen arányban sikerült kielégíteni az igényt)

Teljesítménymutatók típusai 5. 6. Költséghatékonysági mutatók ( input-output) - szolgáltatás eredményessége/ költség - szolgáltatás költsége/ aktív használók száma

A fogalmi modell különböző elemei egymással bizonyos összefüggésben működnek, a leg- különfélébb módokon lehet összehasonlítani őket.

Teljesítménymutatók típusai Hatékonyságmutatók Működési teljesítménymutatók Gazdaságossági mutatók Piaci térfoglalás mutatói Eredményességi mutatók Költséghatékonysági mutatók

A teljesítménymutatók jellegzetességei Meg kell felelniük bizonyos kritériumoknak: Relevancia- releváns legyen adott szolgáltatási területen Segítőkészség- informatív legyen, segítse a problémák felszínre jövetelét Érvényesség- azt kell mérnie, amit hivatott Megbízhatóság- az idő múlásával is megbízhatónak kell maradnia Takarékosság- adatgyűjtés szempontjából a költsége ne legyen magas

A teljesítménymutatók alkalmazása MSZ 11620: 2000 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók Adatgyűjtés Adatok rendszerezése Adatok elemzése Eredmények bemutatása

Egyes könyvtártípusoknál ajánlott teljesítménymutatók Egyetemi könyvtárak Közművelődési könyvtárak

Összefoglalás A teljesítménymérés, a teljesítménymutatók használata nem statisztika Sokkal több annál, bár tartalmazza a statisz- tikát is Statisztikai adatokra - az eddigieknél mélyebb merítésű, másként rendezett sta-tisztikai adatokra – épül Minőségbiztosítást megalapozó technika

Fogalmak Célközönség Szolgálandó közönség

Irodalom MSZ ISO 11620 Információ és dokumentáció Könyvtári teljesítménymutatók Módszertani útmutató a könyvtári teljesít- ménymutatók alkalmazásához. NKÖM 2002

Feladat Egy adott könyvtár teljesítménymérést és értékelést kíván végezni: könyvtárközi kölcsönzés feldolgozás kölcsönzés Milyen adatokat gyűjtene össze a kiválasztott területek teljesítménymutatóinak kidolgozá- sához?