AZ URBANIZÁCIÓ KELET-KÖZÉP-EURÓPÁBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
Advertisements

A befektetési bank helye a bankrendszerben
A városok fejlődése és szerkezete
Az urbanizáció és városaink
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Települések A városok.
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Urbanizáció a fejlődő országokban
Az urbanizáció és városaink. Mitől város egy település?  magasabb a lélekszáma és a népsűrűsége  szerepköre összetettebb  infrastruktúrája fejlettebb.
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
KEZDÉS!!!!!!.
Az urbanizáció és városaink
Románia városfejlődésének tendenciái az átmenet időszakában.
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Európai térszerkezet változásai 2. rész
Város és Falu Tantárgyfelelős: Dr
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Mányik Henrietta N5W1BY. Regionális politika fogalma A területrendszer működésébe történő tudatos beavatkozásokat jelenti. Magyarországon inkább a területfejlesztés.
Európa városi történelme
Urbanizáció Kelet-Közép-Európában. A., Az I. világháború előtti időszak I. Általános jellemzők II. Belső különbségek 1. legfejlettebb térség 2. „közepesen”
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
Közép-Magyarország településszerkezete
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
Bali Mihály (földrajz-környezettan)
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Thomas Piketty Paris School of Economics
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A világnépesség növekedése
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
A népességnövekedés tényezői és következményei
A népesség megoszlása Dr. Kozma Gábor.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Európa regionális földrajza
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Regionális gazdaságtan 7.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A latin-amerikai kultúrrégió társadalomföldrajza
Szlovákia Regionális különbségei
A vidéki térségek helyzete Romániában Készítette: Stéger Anett Földrajz BSc III
Népesedési folyamatok I. rész Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer alapvető feladata a területi politika,
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Globális problémák Globális problémák.
Az urbanizáció (urbs, urbis)
Készítette: Branikovits Kitti
Népesedési folyamatok I. rész
Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
Topográfiai gyakorlatok Közép - Európa
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
dr.Vécsei Pál Migrációs folyamatok alakulása 1949 és 2009 között
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

AZ URBANIZÁCIÓ KELET-KÖZÉP-EURÓPÁBAN Dr. Aubert Antal

1. A szocialista urbanizáció elméleti keretei Létezett-e szocialista urbanizáció? --> Viták (Enyedi Gy. 1987, Lackó L. 1987, Szelényi I. 1985; 1996) A szocialista urbanizáció a globális urbanizáció része, nem képviselt új modellt (időben megkésett) - népesség gyors ütemű faluból városba történő áramlása, - a lakó- és munkahelyek a térben jól elkülönültek egymástól, - elővárosok, agglomerációk jönnek létre, - a városnövekedés lelassulásával kiterjed a közép- és kisvárosi hálózatra is, - az ipar dominanciája csökken, meghatározó a tercier szektor. A különbségek a központi irányítás-, ill. a piac térrendező szerepének eltéréseiből adódnak a két rendszer között: - a szocializmusban a városi föld része állami tulajdon, nem működik piaci alapú ingatlanár, - a településfejlesztés forrásai nem helyben képződnek, azt a központi elosztórendszer juttatja a településeknek, - a politika az egész településhálózatot befolyásolja, a spontán jelenségek esetlegesek.

2. A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI URBANIZÁCIÓ 1945 ELŐTT Európa regionális megosztottsága --> megkésett ipari fejlődés Kelet-Közép-Európa differenciáltsága a 19. században: - Szászország, Thüringia, Cseh-Morvaország, Felső-Szilézia városhálózata nyugat­európai mintát követ, - É-Németország (Mecklenburg, Elő-Pomeránia), mai Szlovákia, Magyarország és Erdély, a történelmi Lengyelország és a balti államok urbanizációja a 19. sz. végére lendült meg -> városhálózati szerkezeti problémákkal + (Bajorország, Ausztria) - a Balkánon (Duna-Száva vonalától délre) csak az I. világháború után indulhatott meg, szerény ütemű urbanizáció 1945 után még a falusi települések és az agrárszektor dominanciája jellemző a régióra: falusi lakosság aránya Jugoszláviában több mint 80 %-os Romániában, Bulgáriában 75 %-os Magyarországon, Szlovákiában, Lengyelországban 60 %-os Csehországban 50 %-os

3. VÁROSFEJLŐDÉS A SZOCIALISTA IDŐSZAKBAN (1945-1990) Az urbanizáció üteme gyors (ÉNY-DK lejtésben egyre nagyobb): - NDK: 1949-ben már 70 %-a várható --> + 7 % 1990-ig (77 %) - Csehország: 1950-ben 55 %-a várható --> + 10 % 1990-ig (65 %) - Magyarország: 1950-ben 40 %-a várható --> + 20 % 1990-ig (60 %) - Szlovákia: 1950-ben 40 %-a várható -> + 20 % 1990-ig (60 %) - Lengyelország: 1950-ben 40 %-a várható -> + 20 % 1990-ig (60 %) - Bulgária: 1950-ben 24 %-a várható -> + 43 % 1990-ig (67 %) - Románia: 1950-ben 24 %-a várható -> + 31 % 1990-ig (54 %) - Jugoszlávia: 1950-ben 20 %-a várható -4 + 33 % 1990-ig (53 %)

A városfejlesztés fő eszköze 1970-ig a szocialista iparosítás - óriási a belső migráció falu -> város között - magas természetes szaporodás - szocialista iparvárosok Kiegyenlítettebb a városfejlődés 1970-től 1990-ig - erőforrás-problémák -> decentralizáltabb településfejlesztés - nagyvárosi koncentráció oldása Prága, Varsó, Lódz) - várossá nyilvánítás felerősödött (Magyarországon: 1945-1968 között 13 település kapott városi rangot, 1968-1990 között több mint 100 település) - a városodottság üteme gyors, viszont a városiasodás és a falusi térségek modernizációja messze elmaradt Ny-Európától

4. A VÁROSHÁLÓZAT ÁTALAKULÁSA A SZOCIALISTA IDŐSZAKBAN Legkisebb volt az átrendeződés az NDK-ban és Csehországban, Magyarország: jelentős elmozdulások (egyedi példa Kelet Közép--Európában) - bővült a 20.000 fő alatti kisvárosok köre (16-ról 106-ra emelkedett 1990-ig) - Budapest „vízfej" szerepe mérséklődött (1949-ben minden 2. városlakó élt Budapesten, arányuk 1990-re 31,6 %­ csökkent) - a városfejlesztések nyertesei az 50.000 főnél népesebb városok (megyeszékhelyek) F- 1971. OTK erősen privilegizálta őket - 1990-re 166 város volt Magyarországon, a városhiányos térségek csökkentek. Szlovákia: a városhierarchia középső és felső szinte erősödött - 1950-ben a városlakók 60 %-a 20.000 főnél kisebb városokban élt -> 1991-re arányuk 29 %-ra csökkent - az 50.000 főnél nagyobb városok száma 1-ről (Kassa) 9-re emelkedett (Eperjes, Nyitra, Nagyszombat...) - a városhálózat csúcsa Pozsony és Kassa, együttesen a városlakók 22,6 %­ával.

Lengyelország: hasonló a trend az előző országéhoz - a 20.000 fő alatti városlakók aránya 20% - az 50.000 - 100.000 fő közötti városok aránya nem mozdult el lényegesen, - legjobban a 200.000 - 500.000 fő közötti városok részesedése növekedett 3 -ról 15-re, népességük 10 %-ról 18 %-ra emelkedett Románia: a nagyvárosok részesedése erősen megnőtt - a 100.000-nél nagyobb városok 6 %-ról 42 %-ra, - a 1.000.000 - 500.000 fő közötti városok száma 2-ről (Kolozsvár, Temesvár) 26-ra emelkedett Bulgária: a nagyvárosi városkategóriák nőttek, a kisvárosok súlya csökkent - 1950-ben a városi lakosság 50 %-a élt 50.000 főnél kisebb városokban, ez az arány 1990-ra 32 %-ra mérséklődött => A régió városhálózatában elsősorban a regionális centrumok és a megyeszékhelyek növekedése a jellemző, a kisvárosok népességmegtartó ereje (Magyarország kivételével) csökkent.

A nagyvárosok részesedése a városlakó népesség körében Ország 1950 1990 db % Bulgária > 100.000 3 36 10 47 Csehország > 100.000 5 7 Lengyelország > 200.000 25 20 38 Magyarország > 100.000 4 57 9 50 NDK > 100.000 26 27 Románia > 150.000 1 28 17 Szlovákia > 80.000 6 34

A fővárosok súlya alapján a régió két csoportba osztható Ország 1950 1990 Bulgária 25 19 Csehország 29 18 Lengyelország 9 7 Magyarország 47 32 NDK 10 Románia 28 17 Szlovákia 20 15

5. VAROSFEJLODES A RENDSZERVÁLTOZÁS UTÁN A városfejlődés feltételei 1990 után: - városok kiváltságos helyzete megszűnt, - alulról történő építkezési modell, - urbanizáció vezető ereje a piac, ill. a települések versenye, - külső elszigeteltség megszűnt --> tőke-, technológiaáramlás - közigazgatás középső szintjei „kiürültek", helyi szintek szerepe nőtt - terület- és településfejlesztés sokszereplőssé vált, a területi folyamatokat strukturális változások kísérik, - kedvezőtlen demográfia folyamatok a régióban, - társadalmi folyamatok a városokban (gettósodás...)

Az urbanizáció üteme 1990 után: A városlakók aránya (%) Ország 1990 2000 Bulgária 68 Csehország 65 70 Lengyelország 61 62 Magyarország 64 NDK 77 - Románia 55 Szlovákia 57

- az urbanizáció „letűnt" - erőteljes a várossá nyilvánítás (Lengyelországban 57, Csehországban 65, Magyarországon 56 település), - városból falura történő belső vándorlás - kényszerelvándorlás, szuburbanizáció -+ 2 típusa a régióban: - a fejlettebb államokban elsősorban a jóléti szuburbanizáció volt a domináns, - fejletlenebb államokban a „kényszer visszavándorlás" a jellemzőbb falusi településekre. - a városi lakosság elöregedése és a természetes fogyásból eredő népesség-vesztesség is jelentős, - felgyorsult a falusi térségek városiasodása (város-falu különbség csökkenése) -a differenciált területi (regionális) képet mutat (nem agrárakkumulációs forrásokon alapul)

A városhálózat átalakulása - a különbségeket alakító tényezők változtak: földrajzi helyzet, környezet minősége, a helyi gazdaság és társadalom állapota, a helyi politika, - csökkent a nagyvárosok népességkoncentráló ereje, - ugyanez érvényes a fővárosokról (kivéve Szófia), miközben gazdasági súlyuk erőteljesen növekedett! - a gazdasági növekedés térbeli pólusai a fóvárosok mellett a második vonalhoz tartozó központok (Győr, Székesfehérvár, Poznan, Wroclaw, Kassa, Plzen, Brno, Temesvár, .Kolozsvár, Plovdiv), - megnőtt a kis- és középvárosok száma, ill. súlya, így arányosabbá vált a városhálózat, - felgyorsult a városhálózat belső differenciálódása (Ny-i és K-i régiók átértékelődése és következményei, ipari válságtérségek, szocialista iparvárosok (Magyarországon 12 város), a helyi politika szerepe nőtt).