Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP 4.1.2-08/1/B
Kísérőszeminárium Di Blasio Barbara Pécs, 2010. 11. 08.
A kísérőszeminárium típusai Célok és tartalmak Fejlesztendő kompetenciák Portfólió Dilemmák
A kísérőszeminárium típusai és céljai Pedagógiai kísérőszeminárium A tanári szakértelem elmélyítése, ill. az egyéni összefüggő szakmai gyakorlat támogatása (tevékenység-analízis és reflexió). Szakmódszertani kísérőszeminárium Az egyéni összefüggő szakmai gyakorlat helyszínének bemutatása, a szaktárgy tanítási lehetőségeinek és feltételeinek feltérképezése. Egyéni tanítás bemutatása, stb.
Célok és tartalmak Az összefüggő, szakképzettségenkénti egyéni gyakorlatok elvégzéséhez nyújt szakmai, főleg általános neveléstudományi és szaktárgyi szempontok szerinti segítséget. A kísérőszemináriumon és a vezetőtanárok által koordinált szakmai gyakorlaton szerzett ismeretek és tapasztalatok rendszerezésével és elméleti beágyazásával a portfólió igényes elkészítéséhez járul hozzá.
Célok és tartalmak 2. A KKK-ban rögzített kompetenciafejlesztés is szükségszerűen vállalt feladat. Feladata a pedagógusképzésben kialakuló új paradigma (reflektív és kutatásalapú tanári gyakorlat) támogatása és irányítása.
Célok és tartalmak 3. Tartalom: A hallgató feladata, hogy empirikus kutatással bizonyított hatékonyságú módszereket alkalmazzon, majd a saját gyakorlat hatékonyságát ellenőrizze. Az alapos pedagógiai tartalmi tudás mellett szükséges a megfelelő kutatásmódszertani felkészültség, kritikai tudományos műveltség, az egyéni tervek alapján létrehozott projektek kivitelezése, majd az (ön)értékelésre és reflexióra való képesség és alkalmasság bemutatása.
Az alkalmazott tartalmak támogatják: a kutatásalapú tanárképzés megvalósulását, mely terveink szerint felkészít a tudományos igényű megismerésre, problémamegoldásra, folyamattervezésre, pedagógiai értékelésre, szakmai együttműködésre, és tudatos önfejlesztésre.
Fejlesztendő kompetenciák A tanári kompetenciákat három nagy csoportba rendezhetjük: a tanulási folyamat eredményével kapcsolatos, 2. a tanítási folyamattal kapcsolatos, 3. és a tanár értelmiségi szerepköréhez kapcsolódóak.
Portfólió Jelentése: dokumentumdosszié „…Olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását”. (Bird, 1990) Tükrözi a hallgató neveléstudományi, pszichológiai és szakmódszertani ismereteit, amelyet az oktatás különböző színterein meg is valósít.
Oktatási segédanyag Bárdossy Ildikó - Dudás Margit (2010): A tanulás tervezése és értékelése. PTE BTK, Pécs Internet: www.educatio.hu/download/.../A_tanulas_tervezese_es_ertekelese.pdf
Dilemmák A szemináriumot vezető oktató felkészültsége. Az időbeosztás nehézsége. A kompetenciák kérdésköre. A portfólió szerepe a minőség irányába történő elmozdulásban. Valóban mérhető-e a változás az egyén személyes és szakmai meggyőződésében és gyakorlatában? A ma iskolája nem egyszerűen a tanulás-tanítás, nevelés színtere, hanem nagyon bonyolult társadalmi problémák kibontakozásának helyszíne is.
Köszönöm a figyelmet! Di Blasio Barbara barbara@btk.pte.hu