Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása Mentorképzési program Szabóné Bárdos Csilla PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola bcsilla@babits.pte.hu TÁMOP 4.1.2-08/1/B/02. témacsoport
Projekt célja: A pedagógusképző intézmények képzésétől formailag független, mentortanár képzési program kidolgozása, próbaindítása, akkreditáltatása. A mentorkiválasztás módszertanának, a képzés minőségbiztosításának kidolgozása.
A tervezett mentorképzés folyamata Bemenet: Jelentkezés, feltételek Kérdőíves attitűd és kompetencia-vizsgálat 40 óra általános tartalmú képzés 20 óra speciális mérnöktanári 20 óra inkluzív pedagógia 20 óra általános Kimenet: attitűd és kompetenciavizsgálat Minőségbiztosítás, értékelés (kurzus, teljesítés) MENTORTANÁR
Alapképzés (40 óra) (7 modul) 1. A kompetencia alapú pedagógusképzés követelményei, a mentor szerepe (2 óra) a tanári mesterszak képzési rendszere a tanári mesterszak iskolai gyakorlatai 2. Az iskola, mint szervezet működése, kapcsolatrendszere (2 óra) iskolai dokumentumok megismerése az iskola, mint szervezet iskolai munkakörök az iskola partnerkapcsolatai a munkahelyi (iskolai) légkör 3. A hallgatókkal való foglalkozás nevelés- és oktatás-lélektani vonatkozásai (2 óra) fejlődéslélektani vonatkozások andragógiai ismeretek
Alapképzés (40 óra) (7 modul) 4. A pedagógusi szakképzettség legújabb szaktudományi és neveléstudományi paradigmái (8 óra) a pedagógus szakmai önismeret és a reflektív pedagógusi attitűd fejlesztése a tevékenység- és kompetencia központú pedagógiai gyakorlat 5. Pedagógus szerepek (6 óra) a pedagógus szerepei, iskolai tevékenységei a pedagógusszerepek átalakulása napjainkban pedagógus és tanári kompetenciák
Alapképzés (40 óra) (7 modul) 6. A mentorálás elmélete, módszertana (8 + 8 óra) teljes és szelektív jegyzőkönyvek készítése tanórai foglalkozásokról; tanóra elemzési szempontok; hallgatói óraelemzés irányítása; együttműködés színterei a mentori munkában; konfliktusok lehetséges forrásai a mentori munka során; konfliktuskezelési stratégiák, módszerek a tanítási gyakorlat forgatókönyve fejlesztő értékelés portfólió 7. Gyakorlat tartalma (4 óra) a mentori munka intézményi területei
Általános képzés kiegészítése (20 óra) tehetséggondozás és fejlesztés (2 óra) mérés – értékelés (2 óra) iskolai gyermekvédelem (2 óra) a tanuló személyiségének megismerése (2 óra) egészségnevelés/mentálhigiéné (4 óra) inkluzív pedagógia (4 óra) interaktív és reflektív technikák a tanításban (4 óra)
Inkluzív pedagógiai specializáció (20 óra) Az SNI fogalmának tisztázása (5 óra) jogszabályi háttér intézményi dokumentumok eszközök és feltételrendszer gyógyászati eszközök az SNI tanulók fejlesztésében kompetencia-határok: ki, mire jogosult? (tanító/tanár, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus)
Inkluzív pedagógiai specializáció (20 óra) Tanulásszervezés, tanóra-tervezés (10 óra) Egyéni fejlesztési terv Differenciált tanulásszervezés – sérülés-specifikus módszerek az oktatásban „Diszes” gyermekek helyzete, fejlesztése Ellenőrzés – értékelés: tanulók szintjén; hallgatók szintjén
Inkluzív pedagógiai specializáció (20 óra) Hospitálás (5 óra) Előkészítés Hospitálás Tapasztalatok megbeszélése, reflexiók megfogalmazása
Műszaki mentortanár-képzés (20 óra) szakmai személyiségfejlesztés I. II. az adott szakterület legújabb szaktudományi és szakmódszertani ismeretei / speciális szakmódszertani ismeretek a szakközépiskolai, szakiskolai ágazatra jellemző konfliktushelyzetek, problémák a tanítási gyakorlat során I. II. digitális pedagógia a mentori munkában
További feladatok modulok anyagának egyezményes formátumban történő kidolgozása az attitűd és kompetencia vizsgálatok kérdőíveinek összeállítása a képzés minőségbiztosításának átgondolása, dokumentumok elkészítése próbaképzés elindítása 2010. februárjában
Köszönöm a figyelmet!