Az elsőéves egyetemi hallgatók tájékozódása és tájékoztatása a „szolgáltató egyetemen” Murin Emese magyar-angol-magyar mint idegen nyelv szak Kommunikáció az egyetemen konferencia Pécs 2010.04.17. Pécs: PTE-n azon belül is BTK 1
Tartalom Szolgáltató egyetem Hatékony kommunikáció Országos irányelvek, statisztikák PTE-BTK Elsőévesek tájékoztatása különbőző fórumokon Elsőévesek tájékozódása, információ-szerzési stratégiák Tapasztalatok, értékelés
Megfelel-e a kor igényeinek? Gazdálkodó – szolgáltató – vállalkozói egyetem A szolgáltató egyetem: Gazdasági és üzleti szolgáltatások Társadalmi-gazdasági kapcsolatok Versenyképes képzések Külső igények A tudás létrehozása, eladása, az eredmények ellenőrzése Menedzser-típusú vezetés Kommunikáció? Időbeliséget is jelöl és a szolg.ó egyetemtől kezdve már egy beágyazódást a társ.ba is A szolg. Egy: gazd.i és üzleti szolg.ok->ebbe bele kell, hogy tartozzanak a kommunikációs dolgok is, pl: Sokkal szervesebb részei az adott régió, közeg életének, felelősségük van. Sok szempontból körül lett és lehet járni, de akommunikáció is ide sorolható, vajon ott is szolgáltató a szolgáltató egyetem? 3
Kommunikáció Kétirányú kommunikáció Hatékony igazgatás: Felsőoktatás: Jól működő kommunikációs csatornák Megfelelő információ-áramlás az érdekelt felek között Két irányban Felsőoktatás: Egyetemek – Állam Egyetem – Hallgatók 4
Irányelvek Az oktatás információs rendszerének feljesztése A felsőoktatási intézmények szolgáltató szerepének erősítése Modern szolgáltató egyetem képe Magas színvonal: kollégium, könyvtár, informatikai infrastruktúra
Pécsi Tudományegyetem 2007: a „szolgáltató” egyetem előkészítése 2007-2009: áttekinthetőség, kényelem rövidebb feldolgozási idő ügyfélközpontúság egyablakos ügyintézés elektronikus ügyintézés Tervek: 2007-ben Ügyfélközpontúság: vagyis a hallgatóók!!!! 7
Hallgatói elégedettség (2009) felvi.hu bölcsészettudományi képzési terület 2009 első 8 adat Pár szó a felvi.hu felméréseinek módszeréről 8
Hallgatók tájékoztatása tanulmányi ügyekben (2009)
PTE-BTK Elsőévesek tájékoztatása Orientációs napok CD Tanszékek TO Kiadványok: PTE útikalauz hallgatóknak
Orientációs napok „megannyi lehetőség, amely hozzájárul ahhoz, hogy informálódjon, s hogy együtt járjunk jól” (CD) Kötelező Az órafelvételt megelőzően TO; oktatók és demonstrátorok közreműködése CD Etr Index, űrlapok, moodulo Tantervi struktúra AZ első és legfontosabb fúrum az ideérkező hallgatóknak!! Az órafelvételük kezdete előtt (ált. aug. utolsó hete)
CD Hasznos tudnivalók: Tantervek: Etr: Ütemezés Aktuális teendők Költségtérítés Szolgáltatások (könyvtár, kollégium, internet...) Információkérés és hozzáférés Tantervek: Útmutató Fogalomtár Etr: Beiratkozás Tanrend Vizsgára jelentkezés Térkép!!!! :) Itt kimutatni arra, hogy a mindenkori aktualitásokat majd megtaláljáj az ert.ben és a BTK honlapján
PTE-BTK magyar szak – tanszéki tájékoztatás Nyelvtudományi Tanszék Klasszikus Irodalomtörténeti és Összehasonlító Irodalomtudományi, ill. Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszékek Milyen fórumokon tájékoztatják az ide érkező hallgatókat? Ezeken milyen tudnivalókkal látják el őket? Milyen tapasztalatok vannak a fogadtatással kapcsolatban? Kihasználják a diákok ezeket az információ-szerzési lehetőségeket? Változott-e valami az elmúlt években? 13
Tanszéki tájékoztatás Orientációs napon: a képzés célja, főbb tárgyai, szakmai törzsanyag, specializációkról, szakirányokról, elhelyezkedési lehetőségek Tanszéken folyamatosan Emailek küldése Etr, coospce Tanszéki hirdető, faliújság CoospaceXtra
Tanszéki tapasztalatok A TO és a tanszékek között olykor akadozik az információáramlás Nincsenek szakos levelezőlisták Kevesen használják a csx-t Egyre önállóbbak a hallgatók
Hogy látják ezt a hallgatók? Kérdőív: 30 elsőéves magyar szakos hallgató részvételével Honnan jutnak hozzá a különböző információkhoz? A tanszékek milyen módon tájékoztatják őket? Milyen gyakran látogatják a különböző információs bázisokat? Mi lehet az oka, ha mégis lekésnek valamiről? Általános tapasztalatok és a tanszéki kommunikáció értékelése 16
Honnan? 17
Tanszékek 18
A különböző információs bázisok látogatottsága 19
Általános tapasztalatok Időben eljutnak az információk a hallgatókhoz, viszont gyakran több helyen kell utánanézni azoknak Tudják, kihez fordulhatnak segítségért Coospace kihasználtsága Aktualitások a faliújságon Magukra vannak utalva? Bonyulult utánajárni? Az infók szétszórtsága, az, h több helyen kléne utánanézni dolgoknak többször szerepelt a válaszokban – ezzel érdemes lenne kezdeni valamit!!!! 20
Tapasztalatok és értékelés Problémás pontok: TO Tanszékek gyakran nem egyeztetnek egymással Nagyon ritkán maradnak le az információkról, ha mégis: Téves információkat kapnak Saját hiba, figyelmetlenség Nincs elérhető információszerzési-csatorna Későn küldött értesítők Összességében közepesre értékelt tanszéki tájékoztatás
Köszönöm a figyelmet! Murin Emese
Felhasznált irodalom Bölcsészkari vademecum elsőéves hallgatók számára 2009. PTE-BTK, Pécs. (CD) Ficzere Lajos: A felsőoktatás konzultációs rendszere. Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest, 1992. Gerencsér József: PTE útikalauz hallgatóknak. PTE-EHÖK, Pécs, 2007. Hrubos Ildikó: Gazdálkodó egyetem, szolgáltató egyetem, vállalkozó egyetem. In: Hrubos Ildikó (szerk): A gazdálkodó egyetem. Felsőoktatási Kutatóintézet Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2004. Lengvárszky Attila: Eredmények és tervek a Pécsi Tudományegyetemen az oktatásigazgatás területén (ppt) Letöltve: 2010.04.02. Nádai László: A VIR és a DPR rendszerek szerepe az ágazati irányításban. 2009 (ppt) Letöltve: 2010.04.02. Sági Zsolt: A magyar felsőoktatás fejlesztésének stratégiai kérdései. A II. Nemzeti Fejlesztési Terv. 2005 (ppt) Budapest. Letöltve: 2010.04.02. Tóth Tamás (szerk): Az európai egyetem funkcióváltozásai. Professzorok háza, Budapest, 2001.
Internetes források: www.felvi.hu www.btk.pte.hu http://www.u-kaposvar.hu/index.php?p=rektori https://coospace.tr.pte.hu www.csx.hu