N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
Történeti episztemológia
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
Napjaink „népviselete” A katonai gyakorlók utóélete egy Közép- Tisza-vidéki faluban.
Tudás, közösség, hatalom
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Nemes Nagy Ágnes Élete
Nevelés- és oktatásszociológia
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Nők a globalizált világban
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Társadalomtudományi Tanszék
Társadalomtörténet Új utak keresése a történetírásban.
Történelem és antropológia – történeti antropológia
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Elmélettörténet Heterodox irányzatok.
XV. Országos Családkongresszus A gender ideológia támadása a tisztaság ellen 2008.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
NEVELÉSTÖRTÉNET.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Történelemfilozófia Típusok.
Matematika X.B “ahogyan mi látjuk”. Haraklányi Erzsébet
Magyar politikai gondolkodás története 1. félév. 1. téma Miről szól a Magyar politikai gondolkodás története című tárgy?
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Erfurt, München, 1920 Marx és Durkheim mellett a modern szociológia alapító atyja Az „Objektivitás” 1913-ban jelent meg.
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Micheal Foucault.
A munkahelyi diszkrimináció
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A vallások genderelizálása
Ifjúsági helyzetkép a világban, nemzetközi kitekintés
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Előadás másolata:

N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet

N ő történet és feminizmus  Nincs feminista történetírás – Susan Arpad  Történészek, akik feminizmussal foglalkoznak  Vannak feministák, akik történészek  Sok n ő serénykedik itt

A feminizmus  Mint eszmerendszer A feminizmus a férfiuralom kritikájaként született meg azzal a hittel, hogy ezt meg lehet változtatni  Mint mozgalom  Mint posztmodern ideológia

 Els ő hullám: „Nem csak anyának lenni” – ez a f ő program A biológiai nem-semleges álláspont, amely tagadja a biológiailag meghatározott szerepeket, Klasszikus vagy régi feminizmus – jogi alapon m ű köd ő rendszer (EPJNY)

 Eszme és mozgalom  N ő k kulturális helyzete  N ő k és a munka világa  N ő k és a politika  Emancipáció  Antifeminizmus – Otto Weininger: Nem és jellem (1911) – Choncha Gy ő z ő

 A második típusú feminizmus  Biológiailag nem szerinti meghatározott világot teremt – sexus A matriarchátus víziója – n ő k által betöltött helyzet  Funkcionalista szemlélet család és a Új jobboldal – visszatérés,  Két biológiai nem – két külön világ – a nácizmus teremtette meg,

 A komplementer felfogása a két nemnek

Gerda Lernen és a női történetírás  A nagy n ő alakok története Erzsébet Katalin Mária Terézia  History - her story

Gerda Lernen és a női történetírás  Az elnyomás történetének a vizsgálata Hátrányos helyzet ű szerepl ő k A politikában – jogi kutatások A társadalmi életben – statisztikai kimutatások  vlami

A n ő történetírás szakaszai  Alapítási id ő szak, 70-es, 80-as évek a n ő k a történelem függelékei  Kompenzációs vagy szeparativista iskola  A n ő történeti szervezetek iskolák intézmények a megalakulása  Választójog és a n ő i munkavállalás története  Családtörténetek,

Gerda Lernen és a női történetírás  Csak elnyomás a n ő történet vagy valami más is Sajátos n ő i tevékenységek, szervezeteknek a vizsgálata Az egyesületek története  vlami

 A második korszak mint társadalmi csoportot értelmezte ő ket és más módszerekkel írtak err ő l

Gerda Lernen és a női történetírás  Újabb komplexebb jelenségek vizsgálata jelenik meg  A gender studies – faj – nem - osztály

 Harmadik korszak  Joan Kelly – a gender fogalma megjelenik a társadalmi nem kérdése,  Joan Wallach Scott a társadalmi nem 1986-ban jött létre  Leíró módon használták  Elemz ő módon használták Férfiuralom a társadalmi egyenl ő tlenség, Marxista magyarázat a társadalmi folyamatnak a termékeként értelmezik

 Hatás  A szociológia és a pszichológia terén jelent meg el ő ször  A tudás nem objektív, hanem társadalmilag formált jelenség, amelyet tudat alatti dolgok is befolyásoltak és be is folyásolnak  Különböz ő lehet a megítélés pl. reneszánsz férfiak újjászületés n ő k visszalépés,

 A társadalmi gender  Kulturálisan hozzáférhető jelképek  Normatív fogalmak a jelképek értelmezése,  Politika és társadalmi intézményekről szóló utalások  A szubjektív identitás

 A történelem elfogult produkció  Az elfogultságot nem is veszik észre  Átértelmezi a fogalmakat és a szavakat Az ellenállás kifejezése  vlami

 A n ő kr ő l alkotott történeti tudás kett ő s problémája A n ő r ő l szóló dolgot el kell elfogadtatni A tudásanyagot kell létrehozni  vlami

A magyar nőtörténetírás  A hagyományos történetírás – társadalomtörténetben bukkannak fel ilyen témák, Gyáni Gábor, Klaniczay Gábor, Vági Gábor, Péter Katalin,  Irodalomtörténeti, kultúrtörténeti megközelítések  Fábry Anna A n ő hivatása Irodalomtörténet  Susan Zimmermann  Peth ő Andrea  Nagy Beáta  Palasik Mária

Feminizmus és történelem  1622 Marie Le Jars de Gourney (Karen Offen szerint)  Az els ő hullám a 19. század közepét ő l tart az els ő világháborúig  Az 1960-as években – 1968 –  a n ő tudomány felfedezése

Módszertani kérdések  Köztörténet – magántörténet  A n ő történet er ő sen hatott Oral history  vlami