Nyelvtanárok szemléletbeli paradigmaváltása Győr, október.26 Rusznak Karolina Dr. Végvári Valentyina PTE BTK Szláv Filológia Tanszék Pécsi Orosz Központ
Az előadás felépítése Történeti áttekintés Miért tanulunk nyelvet Miért változtatunk A nyelvtanár szerepe és helye Egy felmérés előzetes következtetései
Nyelvoktatás reformja 90 –es évek változásai Kötelező orosznyelv oktatás eltörlése Szabad tankönyvpiac Kommunikatív és poszt kommunikatív nyelvpedagógia Európai Referenciakeret
Nyelvtanulás: mikor,mit,miért? Nyelvtudás pluszt jelentett Kötelező orosz tanulás Nem volt elvárás a nyelvtudás pl. a munkahelyeken Kevés lehetőség az idegen nyelv használatára a tanórákon kívül Elvárás a nyelvtudás, a kommunikációra való képesség Napi kapcsolat a tanult idegen nyelvvel Digitális világ lehetőségei Nyelvtudás nélkül nem megszerezhető a végzettség Érettségi alapkövetelmény
Miért változtatunk? Alkalmazkodunk a megváltozott igényekhez
Nyelvtanár: a katedráról leszállva, a diákok között találjuk megismerteti a diákot a tanulás eszközeivel, módszereivel szem előtt tartja a diákok egyedi igényeit (perszonalizáció) aktív nyelvhasználatra ösztönzi diákjait képes kilépni az iskola falain kívülre partner
Megváltozott feltételek az orosznyelv oktatásban A feltételekhez alkalmazkodó megváltozott stratégiák A diákok életkora (idősebb tanulók) 2. vagy 3. idegen nyelvként választják Szabad választás – belső motiváció Számítógépek elterjedése Megváltozott célok ( mire fogom használni a nyelvet?) Középpontban a diák A tanulási folyamat felgyorsulása Kaligrafikus írástanítás elvetése Motiváció fenntartása könnyebb (saját választás miatt) IKT maximális kihasználtsága
Átlagértékek ( a kérdésekre adott válaszok átlagértékei alapján)
Köszönöm a figyelmet! Спасибо за внимание! Elérhetőség: