Szociális munka módszerei az időskorúak ellátásában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi alapellátás
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Győr, Kálóczy tér
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ Családsegítő Szolgálatának bemutatása Készítette: Varga TündeHeves,
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában
Öregedő Európa – társadalmi kihívások
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A gondozási szükséglet vizsgálat eljárás rendje
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Demenciával küzdő idősek segítése a szociális alapellátásban Dr. Szabó Lajos 2010.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A projekt általános szakmai célkitűzései
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
A támogatott lakhatás kihívásai
Családtámogató ellátások
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Idősek gondozása-ápolása
Szociális alapellátás feladatai és lehetséges kapcsolata az AE közösségekkel Alkoholizmus Elleni Megyei Egyesületek és Klubok Országos Szövetsége, Szombathely/Zalaegerszeg.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Család – és Gyermekjóléti Központ
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Szociális munka módszerei az időskorúak ellátásában (összeállította: Pattyán László)

Rendszerszemlélet és egyénre szabható gyakorlat

A 4-dimenziós Lawton-modell (1983) „Jóléti” pszichológiai jellemzők Magatartás kompetenciák Szubjektív érzékelt körülmények Objektív körülmények és feltételek

Pszichoszociális tényezők Autonómia Bevontság Elégedettség Eszmeiség Belső konszenzus Közösségi izolációs hatások

Ökológiai tényezők Lakással való elégedettség (ellátottság) Megfelelő berendezés, bútorzat Inger-környezeti minőség Közösségi megbecsültség, megfelelőség (jóléti szolgáltatások színvonala) (szolgáltatások hozzáférhetősége) (szolgáltatások hiányossága)

Szociális munka – szociális gondozás Felmérések jelentősége Állapot és szükségletfelmérés - Önellátó képesség - Mentális állapot - Gondozási, ápolási igények - Foglalkoztatási igény Gondozási szükséglet mérés (2008)

Szükséglet alapú ellátások kialakulása Igénybevételi eljárás (intézményvezető mérlegel: szociális helyzet, egészségi állapot, anyagi státusz) (mit javasolnak – mozgástér) Egyéni gondozási terv készítése (2004) - egyénre szabott ellátás a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokban Demencia kórképekkel küzdők speciális ellátása, eltérő normatív támogatás Időkorúak járadéka (2007): - életkor (62, 62 – 75, 75 - ) - egyedül élés - jövedelemszint (80%, 95%, 130%) Differenciált normatív támogatás az időskorú anyagi helyzete alapján

Gondozási szükséglet mérés, mint a személyes szolgáltatások igénybevételének jogosultsági feltétele I. Gondozási szükséglet mérése az igénybevételi eljárás során (2008): - Jogosultságot vagy jogot állapít meg? Kategóriák (prioritások): - Demencia kórkép legalább középsúlyos fokozata - 80 évnél idősebb és házi segítségnyújtásban nem részesíthető - 70 évnél idősebb és lakóhelyén közműves víz és villany ellátás nincsen - FOT-ban részesül - Munkaképességét 100%-ban elvesztette, vagy 80%-os egészségkárosodásban szenved

Gondozási szükséglet mérés, mint a személyes szolgáltatások igénybevételének jogosultsági feltétele II. Gondozási szükséglete meghaladja a 4 órát. Vizsgálandó szempontok: - Önkiszolgálás, önellátás, mozgásfunkciók, mentális funkciók, érzékszervi funkciók, egészségügyi ellátás (max: 60 pont) - Felügyelet (max 5 pont) - Szociális körülmények (max 5 pont) - Lakás (max 5 pont) - Anyagi helyzet (max 5 pont)

Gondozási szükséglet mérés, mint a személyes szolgáltatások igénybevételének jogosultsági feltétele III. 40 pont felett napi 4 óra gondozási szükséglet (HGCS logika) Uniformizál, az egyéni élethelyzetekre nem reagál Bizonyított kockázatokat ismer el (szakértői, szakorvosi jelentések) Fontos kategóriák kimaradhatnak, pl.: - elhanyagolás - időskorúakkal kapcsolatos abúzusok - időskorúak bántalmazása - krízisek - félelem - speciális helyzetek (tanyán élők, stb.)

Egyéni gondozási terv Jelenlegi állapot (eü, mentális, önellátás, stb.) Szolgáltatások, gondozói feladatok ütemezése Feladatok, megoldási módok, módszerek Értékelés az elért állapot tükrében

Illesztések – felelősség Előgondozás… Illesztések – felelősség Kliens szükségletei – intézmények szolgáltatásai Kliens – környezeti rendszerek felmérése (Előgondozás I.) Tájékoztatás az intézményes szolgáltatásokról, lehetőségekről, házirend, stb. (Előgondozás II.) Kísérés, segítés – beilleszkedés támogatása (Nagyon fontos, ha van…)

Igénybevételi eljárás folyamata 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rend. Önkéntes, és kérelemre indul Két szakaszból áll: Első: Az igénylő tájékoztatása az intézmény működéséről, szabályiról, a gondozás lényegéről, megállapodás tartamáról, stb. Második a beköltözés előtt: konkrét elhelyezés, behozható tárgyak, házirend, a beköltözés mikéntjéről. Megállapodás

Szociális esetmunka – és a mentálhigiénés munkatárs…. Ki végzi? Mi a különbség a szociális gondozás és a szociális esetmunka között? Rendszerszemlélet az idősekkel végzett szociális munka során - Az időskorú és a család (szerepek, funkciók, diszfunkciók) - A család támogató funkciója, családdal végzett szociális munka

Szociális munkás feladatok Állapot és szükségletfelmérés (jogviszony létesítése, igénybevételi eljárás) – kliens centrikusság Képviselet Mentális segítés, támogatás Foglalkoztatás Mentálhigiénés szolgáltatások Szabadidő (hasznos időtöltés) Ügyintézés Ügyintézés….

Szociális munkás feladatok - másként Szolgáltatás tervezés Szociális kutatás – szükségletfelmérés Forrásteremtő munka Szolgáltatások közösségi integrációja, kapcsolatépítés a rokonokkal, hozzátartozókkal Ellátott-jogi védelem Marketing Szolgáltatás fejlesztés, új irányelvek keresése Minőségbiztosítás Stb.

Szociális csoportmunka Foglalkoztatás, szocioterápia Mentálhigiénés munka (kiscsoport, fejlesztő foglalkozások, nagycsoport) Konfliktusok kezelése Önsegítő csoportok segítése TEAM munka - interdiszciplináris team hatékonyságának záloga: rendszeres konzultáció, átlátható folyamatok, tiszta munkakörök – ezek kölcsönös ismerete, vezetés-vezetők, egységes közös célok.

Közösségi szociális munka Érdekvédelmi munka segítése Érdekképviseleti Fórum Lakóönkormányzat Nyugdíjasklubok munkájának támogatása Idősek kölcsönös segítségnyújtást biztosító szervezeteinek segítése „Közösségi ellátás” – a helyi közösség gondozó funkciója

Álladóság – egyensúly – változás Krízisek időskorban Biológiai öregedés - szociális produktivitás hanyatlása Számos változás éri az időskorút Ezek egy része normatív folyamat Másra szorulás élménye (gondozásra, gondoskodásra szorulás) A krízis záloga: kétségbeesés, vagy érettség -integráció

A krízis okai Nem megfelelő a probléma észlelés Nincsen probléma megoldási mód Terhelt a személyiség Egyszerre több probléma, vagy időben összetorlódik (krízismátrix) Korábban fel nem dolgozott trauma

A krízis függ Attól, hogy a személyiségfejlődés milyen korszakában érinti az egyént Aktuálisan milyen pszichés állapotban van Milyen a probléma érzékenysége (korábban volt –e ilyen problémája, és hogyan oldotta meg?) Van – e olyan személy, aki segíteni tud?

A krízisben lévő jellemzése Figyelme a problémára irányul, azt felnagyítja Érzelmi reakciói labilisak, erős kapaszkodási igény Mindennapi tevékenysége alacsony hatásfokú Átalakulnak emberi kapcsolatai Nincsen jövőképe Ismereteit nem képes rendszerezni

Önértékelés - önkép Testvázlat, funkciók, gondolkodás, szerepek változása ⇒ önmaga elutasítása ⇒ identitáskrízis (topmodell öregedése, zseni öregedése) (Zalatnay kontra Csernus)

Önértékelés megőrzése „Én” új megközelítése (aktuális szerepektől függetlenül) Idősödés elfogadása (aktív részvétel) Célok és elvárások átértékelése Objektív visszatekintés a múltra

Életciklusok (Laslett) Tanulás, testi fejlődés Család, karrier, következő generáció Idősödés – testi, szellemi funkciók megtartottak, szociális funkciók változnak Testi, szellemi leépülés – gondoskodás igénye

VÁLTOZÓK A világ, mint egész A család Munkavégzés Lakóhely - környezet

Az alkalmazkodás típusai Konstruktív (új célok, élethelyzet) Dependens (csökkenő aktivitás, kapcsolatok, sodródik) Védelembe vonuló (visszavonul, izolálódik) Rosszindulatú (másokat okol – gyűlöli őket) Öngyűlölő (saját magát hibáztatja)

I. A világ, mint egész Megélt élet integrálásának képessége Idő aktuális megélése: - Lineáris: születéstől a halálig (ennek eljövetele foglalkoztatja, közeledik) - Ciklikus: napi tevékenység, ismétlődő aktivitások (ezeket újra és újra megélheti) Társadalmi változások, okok: - politikai, társadalmi változások viharai - Gerontokrácia vége: az időskor tapasztalati értéke csökken (fiatal vezetők, politikusok) (50-en túl nehéz elhelyezkedni)

Krízishelyzetek Középkorúak válsága: szellemi, testi, libidó csökkenés (40 évtől) Nagy Sándor szindróma Elveszett világ (kiüresedett jelen) Szociális regresszió, izoláció (megözvegyülés, nyugdíjazás, család elköltözik) Szociális leépülés szindróma (környezet negatív hatása – csökkentértékűségét befogadja önképébe) Peter Pan: korához képest irreálisan fiatalosan viselkedik

II. A CSALÁD Pozitív érzelmi kapcsolati viszonyok Kapcsolat iránti vágy: idősek otthona, házasságkötések – gyakran krízishez is vezet, ha a környezet nem tudja elfogadni Generációk közötti szolidaritás : - közös tevékenység - pozitív érzelmi kapcsolat - elvi és gyakorlati egyetértés

A CSALÁD Hosszú távú kölcsönös elköteleződés Lakóhely közelsége Kölcsönös intimitás A kapcsolat a szolidaritás – reciprocitás és az autonómia – dependencia tényezői között alakul ki.

Szülő – gyermek kapcsolat (Boga B) Elsődleges érzelmi távolság (betegség előtti kapcsolatuk) Másodlagos: akut reakció – figyelem, aggódás, felelősség, féltés, fizikai segítség Harmadlagos: gondozás – a gondozó belefárad, konfliktus a gondozottal, más családtagokkal, az időskorú „tárgy” státusba kerül

Kapcsolatok Válás – tárgyvesztés Status allergicus: kirázza a hideg a másiktól… Üres fészek szindróma (fizikai távolság – függetlenség – kötődés) Szendvics szituáció Ledőlt zsarnok Megkínzott, bántalmazott szülő szindróma (abúzus: fizikai, szexuális, pszichikai, finanszírozási, egészségügyi, általános) Lear király szindróma (idősek kisemmizése) „Elengedett kéz” gyermek nyaralni megy, a szülőnek átmeneti rosszullétei vannak Kaliforniai lány (nem törődik a szülőkkel, majd kritizálja az ellátást – pl. idősek otthonában)

Kapcsolatok Gyász – tárgyvesztés Patológiás gyász (egyedül marad, nem képes feldolgozni) Nyugdíjazási szindróma (szomatizáció, depresszió)

III. LAKÓHELY Megszokás (50 évig egy lakókörnyezet…) Szükséges helyek könnyű megközelítése Fizikai biztonság Privát elkülönülés lehetősége Tágasság (szubjektív…) Könnyű tájékozódás, átláthatóság Ingergazdagság

LAKÓHELY Lakótelep szindróma, Diogenes szindróma Pszichoszociális hospitalizmus (kórház, idősek otthona) az autonómia korlátozott – depresszió, önelhanyagolás, érzelmi elsivárosodás (súlyos esetben halálvárás) Totális intézmény elve (E. Goffman) az intézmény strukturálja a napi élet területeit Időskori hajléktalanság (vulnerabilitás), mentális zavarok

Időskori demenciával küzdők ellátása Demencia: az értelmi képességek fokozatos elveszítésének folyamata (memória, gondoskodás, önellátás, adekvát viselkedés, érzelmek kontrollja) Típusai: Alzheimer-kór (diffus cerebralis atrophia) (50 – 60%) Vascularis demencia (20-30%) Demencia Senilis, Epilepsziás demencia, Poszttraumás demencia, Demencia paralytica progressiva, Toxikus demencia, Pseudo demencia

Folyamata Emlékezet gyengülése Tájékozatlanság Figyelem gyengülése Gondolkodása lassul Érzelmi világ változik Személyiség megváltozik

Demens beteg gondozása I. Környezeti tényezők (nyugalom, megszokott környezet, BIZTONSÁGOS környezet) Intenzív gondozást biztosító részleg, gondozási egység Tágas belső tér, a személyzet ne legyen elkülönítve, szabadban való mozgás lehetősége, színgazdagság, világítás, eszközök

Demens beteg gondozása II. Depresszió, szorongás, érzelmi zavarok megértése, kezelése

Családsegítés (1993. évi III. tv) 64. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás. (2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik. A jegyző, továbbá a szociális, egészségügyi szolgáltató, intézmény, valamint a gyermekjóléti szolgálat, a pártfogói felügyelői és a jogi segítségnyújtói szolgálat jelzi, a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek jelezhetik a családsegítést nyújtó szolgáltatónak, intézménynek, ha segítségre szoruló családról, személyről szereznek tudomást.

Családsegítés (1993. évi III. tv) A családsegítés keretében biztosítani kell a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást, a szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését, a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését, közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését, a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását, a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat. A családsegítés keretében végzett tevékenységnek …a szükséges mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen családjának tagjaira.