Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Felosztás Helyi – önkormányzati felelősség Helyközi – állami felelősség Elővárosi-városkörnyéki Megyei-regionális Távolsági Nemzetközi (nem közszolgáltatás) Közszolgáltatási szerződés Szolgáltatás meghatározása (menetrend) Tarifa megállapítása Egyéb feltételek (jármű, utastájékoztatás, stb)
Forgalmi kategóriák Helyi Helyközi Elővárosi Környéki (kistérségi) Megyei-regionális Távolsági Nemzetközi
Menetrendszerinti Rugalmas, igényvezérelt (DRT –Demand Responsive Transport)
Rendszer elemek/tervezés Megállók Megállósűrűség Megállók elhelyezése Utasforgalmi szempontok Forgalomtechnikai szempontok Hálózati szempontok (átszállások,)
Rendszer elemek/tervezés Vonal Helyi-helyközi Számozás Menetrend meghirdetés vonalanként történik Vonal járatokat tartalmaz Vonalon belül változó járati útvonal Járat viszonylat (végpont, útvonal, megállóhelyek) járathossz, menetidő, üzemi (utazási sebesség) Járatok számozása Megállótávolság
Rendszer elemek/tervezés Menetrend Kettős funkció: forgalomszervezés és tájékoztatás Időpontos – időközös Menetrendi mező - Indulási jegyzék
Menetrendi mező
Változó útvonal
Indulási jegyzék
Forda – járműforduló terv A forda egy jármű által egy nap alatt teljesítendő járatokat tartalmazza Egy jármű napi feladata Fordák száma = szükséges járművek száma Fordaidő és összetevői Fordakihasználás Létszámszükséglet
Forda
Menetrendábra Vonalas forda
A fordatervezésnél a járművezetők munkavégzésére vonatkozó előírásokat figyelembe kell venni
Osztott forda
Üzemvitel/végrehajtás Vezénylés Hosszabb távra (havi, heti, esetleg éves) Operatív (napi) Alapja a forda és a rendelkezésre álló járművek és a étszám Foglalkoztatási feltételek betartása Egyenlő munkaterhelés a járművezetőknek
Forgalom lebonyolítása Operatív irányítás A forgalom megfigyelése Akadályok észlelése Pálya, jármű, járművezető, utas, utasforgalom Beavatkozások Elszámolások, statisztika
Menetrendi teljesítmények Teljesített járatok száma (db) Járati km (hasznos km) (F) Férőhelykm (fhkm) (C) Szállított utasok száma (fő) (P) Utaskm (U) Átlagos utazási távolság (km) (s) S = Férőhelykihasználás (%) (a) a =
Költségek Járművek beszerzéséhez kapcsolódó költségek Amortizáció Km teljesítményhez kapcsolódó költségek Üzemeltetés Fenntartás Üzemidőhöz kapcsolódó költségek Közvetlen bér Általános költségek Üzemanyag költség ~30% Személyi ktsg ~ 40%
Gazdaságosságot meghatározó tényezők Járművek időbeli kihasználása Üzemi sebesség (üzemóra/megtett km) Férőhelykihasználás
Bevétel Tarifaszint kérdése Árkiegészítés Kompenzáció
Működtetési rendszer Szabályozott piac Verseny a megbízásért Ellátási felelős Közszolgáltatási szerződés Hatósági ármegállapítás Veszteségtérítés Szerződés teljesítésének ellenőrzése
Aktuális problémák Csökkenő igénybevétel Növekvő költségek Alulfinanszírozottság Az ellátásban érdekelt és a finanszírozó nem mindig azonos