2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Termeléstervezési számítások
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
CSATORNAMÉRETEZÉS Egy adott vízhozam (Q) szállításához szükséges keresztszelvény meghatározása a cél, műszaki és gazdaságossági szempontok figyelembevételével,
Az M4-es metró elindulásával kapcsolatos felszíni tömegközlekedési változások.
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Városfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A városi tömegközlekedés I.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Egy helyzetfelmérés terepmunkája, a kerékpáros útvonaltervezés bemutatása kerékpáros szemmel.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Értékesítési csatornák
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Logisztika 6.előadás.
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
VISUM 11.x Közlekedéstervezési rendszer
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Papp Róbert, Blaskovics Viktor, Hantos Norbert
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
Kérdések a második zh-hoz
Hálózati réteg.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Kővári János országgyűlési képviselő,
Önköltségszámítás.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
A közforgalmi közlekedés problémái és lehetséges szerepe az agglomeráció területén Rajka Dr. Prileszky István.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az Agel hálózata Néhány ábra segítségével a következőkben szeretnénk szemléltetni, hogyan épül fel a hálózat az Agelben. Az esetleges.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
Számítástechnika az UVATERV-ben
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
HÁLÓZAT Maximális folyam, minimális vágás
A budaörsi piackutatás eredményei Katona Attila Budaörs,
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
Munkajogi ismeretek.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
Városi közlekedés, forgalomtechnika 15. előadás
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
A településhierarchia és a településhálózat
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
HÁLÓZAT Maximális folyam, minimális vágás
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Az utazási igények megismerése
A városi tömegközlekedés
Hungarian Testing Board
Menetrendek.
Előadás másolata:

2005. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak, az utasok nagy része számára átszállásmentes eljutást tegyen lehetővé, –biztosítsa a közlekedési eszközök megfelelő kihasználását, a gazdaságos üzemvitelt. A hálózat kialakítására két szélsőséges megoldási lehetőség kínálkozik: –minden utasáramlatra létesíthetünk külön vonalat –a vonalakkal nem követjük az áramlások irányait, hanem minden útszakaszon az ott megjelenő forgalomnak megfelelő kapacitással csak egy vonalat közlekedtetünk. A gyakorlatban a két szélsőséges változat között kell a megoldást kialakítani. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 3 A hálózattervezési munkát kétféle megközelítési móddal végezhetjük el: –Hagyományos Nem kívánja meg az utasáramlatok pontos ismeretét, a vonalakat a városszerkezet alapján, a főbb forgalomvonzó illetve forgalomkeltő létesítmények helyét figyelembe véve jelöli ki. –A korszerű módszerek Pontos utasáramlási adatokon alapulnak, és a hálózatot számításos eljárás révén alakítják ki. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 4 Hálózattervezés városszerkezet alapján Autóbuszvonalak létesítésével általában biztosítani kell: –A lakóterületek és a városközpont, –A lakóterületek és az iparterületek, –A városközpont és az iparterületek, –A lakóterületek egymás közötti, –Az alközpontok és a vonzáskörzetükbe tartozó lakóterületek közvetlen összeköttetését. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 5 Példa néhány városszerkezeti alaptípusra, a hozzátartozó autóbuszhálózattal: a)A város jellemzői: A város koncentrikus kör alakban helyezkedik el, városközpont a centrumban van, a városközpont területe nem haladja meg az 1 km2-t, ipari üzemek és egyéb forgalomvonzó létesítmények a központban vannak. Autóbuszhálózat: Rövid, sugaras vonalak, végállomás a városközpontban és a lakott területek határán. A vonalak a fő utasáramlatok irányait követhetik. b)A város jellemzői: A városmag területe meghaladja az 1 km2-t, a városközpontnak saját belső utazási szükségletei is vannak. Általában lakos felett jellemző, illetve akkor a ha a városközpont elnyújtott. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 6 Autóbuszhálózat: A központon keresztülhaladó átlapolt vonalak, több decentralizált végállomás a központi városmag külső részén. Az átlapolt hálózati rendszer révén a vonalak jelentős része a városközpont határáról indul, azon áthaladva az ellenkező városszélig biztosítja az utazási lehetőséget. c)városjellemző: Az iparterület nem a központban, hanem a város szélén helyezkedik el. Autóbuszhálózat: Ha az iparterület vonzási köre az egész városra kiterjed, transzverzális vonalakkal lehet a város különböző részeivel az összeköttetést megteremteni. Ha az utazási igények csak a munkakezdési, illetve végzési időpontokban jelentkeznek, ezek a vonalak lehetnek időszakos vonalak is. Ha a vonzóerő gyenge, egyes helyekről csak kevés utas jelentkezik, akkor az iparterület városközponttal történő összeköttetése indokolt, ahova a város egyéb részeiből sugaras hálózaton lehet eljutni. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 7 d)városjellemző: A város külső övezeteiben nagy laksűrűségű lakóterület jön létre Autóbuszhálózat: A lakótelepet a városközponttal és a munkahelyekkel kell összekötni, valamint ki kell elégíteni a lakótelep belső közlekedési szükségletét is. A városközponttal mindenképpen indokolt közvetlen vonalat létesíteni, az iparterület irányában csak akkor, ha koncentrált iparterület van. Kevésbé koncentrált ipar és munkahelyek esetén ezek elérése a lakótelepről a városközponton keresztül átállással történhet. A lakótelep belső utazási szükségleteit az említett vonalak megfelelő vezetésével szolgálhatjuk ki, külön vonal létesítése erre a célra általában nem indokolt. A felsorolt típusok általában összefonódva jelentkeznek, így a vonalhálózat is a többféle alapeset kombinációjaként alakulhat ki. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 8 Hálózattervezés utasáramlási adatok alapján A módszer lépései: –körzetbeosztás és úthálózati modell készítése, –a tervezés alapjául szolgáló célforgalmi mátrix meghatározása, –a célforgalom ráterhelése az úthálózatra, –tömegközlekedési hálózati változatok előállítása, –a változatok értékelése. a)Körzetbeosztás és hálózati modell Az utasáramlatokat a kezelhetőség szempontjából célszerű leegyszerűsíteni. Az egyszerűsítés a város területének körzetekre osztásával érhető el, így a figyelembe veendő relációk száma csökken. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 9 A városi terület körzetekre osztásánál figyelembe veendő alapelvek: –minden körzet rendelkezzen közlekedési hálózattal, –egy körzet területe lehetőleg ne haladja meg a 2,5 km2 –t, –a természeti akadályok (vasút, folyó, stb.) a körzet határát képezzék, –az átszállóhelyek külön körzeteként szerepeljenek, –a körzetek határai ne essenek közel a nagy forgalmú megállóhelyekhez, a nagy létszámot foglalkoztató üzemekhez, –a körzetek határait általában olyan utcák jelentség, amelyeken nincs tömegközlekedés, –a körzetek határai nem keresztezhetik a házakat, üzemek területét. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 10 b)A tervezés alapjául szolgáló célforgalmi mátrix meghatározása A körzetek közötti utazási igények utasszámlálással, felméréssel állapíthatók meg. Az igényeket utasforgalmi mátrixban rögzíthetjük, amelynek sorait és oszlopait a körzetek képezik. A hálózattervezést a napi összes utazás helyett célszerűbb a domináns csúcsidőszakok alapján végezni, ennek megfelelő utazásokat kell az utasforgalmi mátrixban szerepeltetni. c)A célforgalom ráterhelése az úthálózatra Ennek a ráterhelésnek az a célja, hogy megismerjük, milyen útvonal volna a legkedvezőbb a célforgalmi mátrixban szereplő utasáramlatok számára. Ezt a szakaszt „bázis ráterhelésnek” is nevezik. A ráterhelés ebben a lépésben a legrövidebb utakra történik. Eredményül adódik az úthálózat egyes szakaszain (a körzetek között) az áthaladó forgalom nagysága utasszámban. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 11 d)Tömegközlekedési hálózati változatok előállítása A lehetséges vonalak számát m körzet esetén az Képlettel határozhatjuk meg. Racionálisnak olyan lehetséges változatot nevezünk, amely megfelel a hálózattal szemben támasztott néhány feltételnek. A feltételek helyes megválasztásával elérhető, hogy extrém, nyilvánvalóan ésszerűtlen változatok kidolgozására és értékelésére sor ne kerüljön. Ilyen feltétel lehet: egyes körzetekben nem lehet végállomás, megszabhatjuk egy vonal minimálisan és maximálisan megengedhető hosszát, meghatározhatjuk az egy vonalon megengedhető maximális menetidőt. A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 12 e)A változatok értékelése A járművön töltött idő: tu ij = i és j körzet közötti menettartam u ij = i-ből j-be utazók száma m = körzetek száma Az átszállásra fordított idő: A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem 13 tp ij = átszállási idő i és j között f ij = átszállók száma i és j között t á = az átszállás kényelmetlenségének időegyenértéke (pl. 2 perc) Követési idő U k = a k-adik vonalon utazók száma, tartalmazza az átszállókat is I k = a k-adik vonal követési időköze s = a vonalak száma Az összes eljutási idő: A fajlagos eljutási idő: A városi tömegközlekedés IV.

Széchenyi István Egyetem F AB a teljes forgalom A és B pontok között F AB,hosszabb a hosszabb útvonalra eső forgalom nagysága Q a hosszabb és rövidebb útvonalak hosszainak hányadosa q max a q hányados határértéke, ennél kedvezőtlenebb esetben a hosszabb útra nem terhelünk forgalmat 14

Széchenyi István Egyetem 15 Köszönöm a figyelmet!