Közforgalmú közlekedés technikai elemei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EuroScale Mobiltechnika Kft
Advertisements

Mobilitás-utazási módok
ASSA ABLOY előadás Zárbetétek, cilinderek
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Munkahelyi egészség és biztonság
FOTÓ március 2010 Wuhan pályaudvar A legmodernebb kínai szupergyors vasút.
Nyíregyháza, szeptember 09.
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Motorteljesítmény mérés
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
NATO minőségbiztosítási követelmények a tervezésre, fejlesztésre és gyártásra Termék Műszaki kiszolgálás, karbantartás, javítás Csomagolás,
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
Települési vízgazdálkodás I. 13.előadás
Akadálymentesítés.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Intelligens közúti kereszteződés
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
Az adatok/programok külső tárolása és kezelése
Decentralizált energiaellátás
Az „Autókereskedelem” jövő képe. Szabó Zoltán © 2013.
KÁL-KÁPOLNA vasútállomás és környezetének fejlesztése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
Intelligens közlekedési rendszerek
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Az utazási igények megismerése
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A városi tömegközlekedés
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
ZIU9B járműismeret és kezelés
Hungarian Testing Board
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 11. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Közforgalmú közlekedés technikai elemei Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126; hbalazs@sze.hu

Közforgalmú közlekedés technikai elemei Buszsávok Megállóhelyek Autóbuszállomások Forgalmi-műszaki telepek Járművek

Buszsávok Alaptípusok Fenntartott sáv Külső Belső (megállósziget, aluljáró, gyalogos átkelő) Időbeli alkalmazás Állandó Időszakos Menetirány Azonos Ellentétes Változó Hatás Utazási sebesség növekedése Egyéb forgalom lassulása

Buszsávok Alkalmazási feltételek Kihasználtság Elérhető hatás Óránkénti járatszám min. ~ 30 Elérhető hatás Zavarási tényező csökken Tuá: átlagos menettartam Tue: elméleti menettartam (zavarmentes)

Főleg nagyvárosokban, ölelkező vonalszakaszokon Előfordul elővárosi forgalomban is nagykapacitású buszrendszer Bus Rapid Transit BRT

BRT

BRT1

BRT2

BRT3

Megállóhelyek Feladat Kialakítás célja Várakozás és utascsere biztosítása Kialakítás célja Gyors gfel-leszállás, biztonságos, kényelmes

Megállóhelyek Kialakítás szempontjai Peronszint – jármű lépcső közötti szintkülönbség Peron – jármű lépcső közötti távolság Megálló hossza

Megállóhelyek Kialakítás Hagyományos (forgalmi sávban) Megálló öböl Negatív öböl

Megállóhelyek Hagyományos (forgalmi sávban)

Megállóhelyek Megálló öböl

Megállóhelyek Negatív öböl

Megállóhelyek Kialakítás Megállóhely területe – járdanagyság Biztonsági távolság, várakozók... Járdasziget esetén további helyszükséglet Peronmagasság Kassel-kocka

Megállóhelyek Felszereltség Minimális követelmény Továbbá Név Viszonylatok Menetrend Továbbá Hálózati térkép Viteldíj információk Időjárás elleni védelem Ülőhely Egyéb Világítás!!!

Megállóhelyek Elhelyezés Gyalogátkelő után Kereszteződés után Összehangolt lámparendszer esetén: Előtte – utána – előtte – utána Átszálló megállók!

Autóbuszállomás Kereskedelmi funkciók Forgalmi funkciók

Autóbuszállomás Kereskedelmi funkciók Utastájékoztatás Menetjegykiadás Helyfoglalás Poggyászkezelés Utaskiszolgálás (váróterem, büfé…)

Autóbuszállomás Forgalmi funkciók Indítás Érkeztetés Forgalomirányítás Autóbuszok tárolása, elhelyezése Személyzet kiszolgálása

Autóbuszállomás Pályaudvari előtér Felvételi épület Utak, peronok Utasforgalmi helyiségek Előcsarnok Információs iroda Váróterem Érkezési csarnok Egészségügy (WC, mosdó) Utasellátó helyiségek (étterem…) Üzemi helyiségek Forgalmi iroda Személyzeti tartózkodó, pihenő Utak, peronok

Autóbuszállomás Peronelrendezés Párhuzamos Fésűs Fűrészfogas

Autóbuszállomás Párhuzamos

Autóbuszállomás Párhuzamos

Autóbuszállomás Fűrészfogas

Autóbuszállomás Fűrészfogas

Autóbuszállomás Peronelrendezés Előny Hátrány Párhuzamos balesetmentes, egyszerű mozgás, rugalmas nagy gyalogos úthossz, nem áttekinthető, nagy terület Fésűs rövid gyaloglás, közepes terület balesetveszélyes, tolatás, nem áttekinthető, nem rugalmas Fűrészfogas koncentrált, kis terület, áttekinthető balesetveszélyes, tolatás, nem rugalmas Kombinált

Autóbuszállomás Technológia fő egységei Érkezés – tárolás – indítás ehhez Egyirányú forgalmi rend Utas – jármű szétválasztás

Autóbuszállomás Elhelyezés Nagy város Kis(ebb) város Belváros peremén Több kisebb autóbuszállomás Kis(ebb) város Városközpontban

Forgalmi – műszaki telep Tárolás Karbantartás – javítás Forgalom irányítása

Forgalmi – műszaki telep Üzemanyagkút Porta Garázsmesteri létesítmények Gépjárműmosó Javítócsarnok Szakipari műhelyek Raktárak Tárolótér Utak Irodák

Forgalmi – műszaki telep Üzemanyagkút saját üzemanyag-ellátás teletank rendszer

Forgalmi – műszaki telep Garázsmesteri létesítmények műszaki szempontból ellenőrzi a ki- bejövő járműveket információkat ad a javítási igényekről jármű átadás – átvétel jármű kulcsok kezelése

Forgalmi – műszaki telep Tárolótér minél kisebb legyen minden jármű indítható legyen méretezés: állomány jármű szám nem tárolt járművek száma jármű elhelyezés párhuzamos 30 fokos 45 fokos 60 fokos merőleges

Járművek Űrszelvény Közúti járművek engedélyezett méretei Minimális magasság: 4,5 m Közúti járművek engedélyezett méretei Maximális szélesség: 2,5 m Maximális magasság: 4,0 m Maximális hosszúság Szóló jármű 12,0 m Járműszerelvény nyerges szerelvény 16,0 m pótkocsis szerelvény, csuklós autóbusz 18,0 m Villamos 14,0 m Csuklós villamos 28,0 m

Méretek problémái Szélesség: kevés a 2x2 soros üléselrendezéshez – keskeny folyosó marad Magasság: emeletes járműnél korlátozott magasságú második szint

Forgalmi szempontból fontos műszaki jellemzők Energia fajta (benzin, diesel, gáz, elektromos, hibrid) Megbízhatóság, javíthatóság Járművezetői munkafeltételeket meghatározó tényezők A kezelő szervek mozgatásához szükséges erőkifejtés Járművezetői ülés kialakítása Tároló rekeszek, polcok Elkülönítés az utastértől Jegykezelés, jegyellenőrzés

Forgalmi jellemzők Befogadóképesség Ülőhely, állóhely, ülő/álló arány Tömeg (saját tömeg, max. eng. tömeg) Sebesség, sebességfokozatok Gyorsulás (teljesítmény dotáció) Forduló kör

Utasforgalmi jellemzők Viszonylatjelzési lehetőség Ajtók száma, szélessége Kapaszkodók az ajtónál Padlószint, lépcsők száma, lépcsőmagasság Belső folyosók, peronok Leszállásjelzők

Utaskényelmi tényezők Ülések Ülés méretei Háttámla Karfa Ülés anyaga Üléselrendezés Kapaszkodók Szellőzés

Lépcsök megvilágítása A leszálló felület megvilágítása Fűtés, hűtés Kilátás a járműből Világítás Általános Egyedi Lépcsök megvilágítása A leszálló felület megvilágítása Függöny, roletta Zaj Rezgés, rázkódás Információ szolgáltatás Poggyász elhelyezése, szállítása Tisztaság Esztétikai megjelenés

Környezet terhelés Kibocsátás Zaj

Járművek

Gazdasági jellemzők Beszerzési ár Élettartam Üzemeltetési költség (üzemanyag fogyasztás) Karbantartási (fenntartási) költség Maradványérték, értékesíthetőség

Járművek Eltérő követelmények Helyi forgalomban Távolsági forgalomban Gyorsulás Sok, széles ajtó Ülő- és állóhelyek Távolsági forgalomban Utazó sebesség Kényelem Csak ülőhelyek