Közforgalmú közlekedés technikai elemei Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126; hbalazs@sze.hu
Közforgalmú közlekedés technikai elemei Buszsávok Megállóhelyek Autóbuszállomások Forgalmi-műszaki telepek Járművek
Buszsávok Alaptípusok Fenntartott sáv Külső Belső (megállósziget, aluljáró, gyalogos átkelő) Időbeli alkalmazás Állandó Időszakos Menetirány Azonos Ellentétes Változó Hatás Utazási sebesség növekedése Egyéb forgalom lassulása
Buszsávok Alkalmazási feltételek Kihasználtság Elérhető hatás Óránkénti járatszám min. ~ 30 Elérhető hatás Zavarási tényező csökken Tuá: átlagos menettartam Tue: elméleti menettartam (zavarmentes)
Főleg nagyvárosokban, ölelkező vonalszakaszokon Előfordul elővárosi forgalomban is nagykapacitású buszrendszer Bus Rapid Transit BRT
BRT
BRT1
BRT2
BRT3
Megállóhelyek Feladat Kialakítás célja Várakozás és utascsere biztosítása Kialakítás célja Gyors gfel-leszállás, biztonságos, kényelmes
Megállóhelyek Kialakítás szempontjai Peronszint – jármű lépcső közötti szintkülönbség Peron – jármű lépcső közötti távolság Megálló hossza
Megállóhelyek Kialakítás Hagyományos (forgalmi sávban) Megálló öböl Negatív öböl
Megállóhelyek Hagyományos (forgalmi sávban)
Megállóhelyek Megálló öböl
Megállóhelyek Negatív öböl
Megállóhelyek Kialakítás Megállóhely területe – járdanagyság Biztonsági távolság, várakozók... Járdasziget esetén további helyszükséglet Peronmagasság Kassel-kocka
Megállóhelyek Felszereltség Minimális követelmény Továbbá Név Viszonylatok Menetrend Továbbá Hálózati térkép Viteldíj információk Időjárás elleni védelem Ülőhely Egyéb Világítás!!!
Megállóhelyek Elhelyezés Gyalogátkelő után Kereszteződés után Összehangolt lámparendszer esetén: Előtte – utána – előtte – utána Átszálló megállók!
Autóbuszállomás Kereskedelmi funkciók Forgalmi funkciók
Autóbuszállomás Kereskedelmi funkciók Utastájékoztatás Menetjegykiadás Helyfoglalás Poggyászkezelés Utaskiszolgálás (váróterem, büfé…)
Autóbuszállomás Forgalmi funkciók Indítás Érkeztetés Forgalomirányítás Autóbuszok tárolása, elhelyezése Személyzet kiszolgálása
Autóbuszállomás Pályaudvari előtér Felvételi épület Utak, peronok Utasforgalmi helyiségek Előcsarnok Információs iroda Váróterem Érkezési csarnok Egészségügy (WC, mosdó) Utasellátó helyiségek (étterem…) Üzemi helyiségek Forgalmi iroda Személyzeti tartózkodó, pihenő Utak, peronok
Autóbuszállomás Peronelrendezés Párhuzamos Fésűs Fűrészfogas
Autóbuszállomás Párhuzamos
Autóbuszállomás Párhuzamos
Autóbuszállomás Fűrészfogas
Autóbuszállomás Fűrészfogas
Autóbuszállomás Peronelrendezés Előny Hátrány Párhuzamos balesetmentes, egyszerű mozgás, rugalmas nagy gyalogos úthossz, nem áttekinthető, nagy terület Fésűs rövid gyaloglás, közepes terület balesetveszélyes, tolatás, nem áttekinthető, nem rugalmas Fűrészfogas koncentrált, kis terület, áttekinthető balesetveszélyes, tolatás, nem rugalmas Kombinált
Autóbuszállomás Technológia fő egységei Érkezés – tárolás – indítás ehhez Egyirányú forgalmi rend Utas – jármű szétválasztás
Autóbuszállomás Elhelyezés Nagy város Kis(ebb) város Belváros peremén Több kisebb autóbuszállomás Kis(ebb) város Városközpontban
Forgalmi – műszaki telep Tárolás Karbantartás – javítás Forgalom irányítása
Forgalmi – műszaki telep Üzemanyagkút Porta Garázsmesteri létesítmények Gépjárműmosó Javítócsarnok Szakipari műhelyek Raktárak Tárolótér Utak Irodák
Forgalmi – műszaki telep Üzemanyagkút saját üzemanyag-ellátás teletank rendszer
Forgalmi – műszaki telep Garázsmesteri létesítmények műszaki szempontból ellenőrzi a ki- bejövő járműveket információkat ad a javítási igényekről jármű átadás – átvétel jármű kulcsok kezelése
Forgalmi – műszaki telep Tárolótér minél kisebb legyen minden jármű indítható legyen méretezés: állomány jármű szám nem tárolt járművek száma jármű elhelyezés párhuzamos 30 fokos 45 fokos 60 fokos merőleges
Járművek Űrszelvény Közúti járművek engedélyezett méretei Minimális magasság: 4,5 m Közúti járművek engedélyezett méretei Maximális szélesség: 2,5 m Maximális magasság: 4,0 m Maximális hosszúság Szóló jármű 12,0 m Járműszerelvény nyerges szerelvény 16,0 m pótkocsis szerelvény, csuklós autóbusz 18,0 m Villamos 14,0 m Csuklós villamos 28,0 m
Méretek problémái Szélesség: kevés a 2x2 soros üléselrendezéshez – keskeny folyosó marad Magasság: emeletes járműnél korlátozott magasságú második szint
Forgalmi szempontból fontos műszaki jellemzők Energia fajta (benzin, diesel, gáz, elektromos, hibrid) Megbízhatóság, javíthatóság Járművezetői munkafeltételeket meghatározó tényezők A kezelő szervek mozgatásához szükséges erőkifejtés Járművezetői ülés kialakítása Tároló rekeszek, polcok Elkülönítés az utastértől Jegykezelés, jegyellenőrzés
Forgalmi jellemzők Befogadóképesség Ülőhely, állóhely, ülő/álló arány Tömeg (saját tömeg, max. eng. tömeg) Sebesség, sebességfokozatok Gyorsulás (teljesítmény dotáció) Forduló kör
Utasforgalmi jellemzők Viszonylatjelzési lehetőség Ajtók száma, szélessége Kapaszkodók az ajtónál Padlószint, lépcsők száma, lépcsőmagasság Belső folyosók, peronok Leszállásjelzők
Utaskényelmi tényezők Ülések Ülés méretei Háttámla Karfa Ülés anyaga Üléselrendezés Kapaszkodók Szellőzés
Lépcsök megvilágítása A leszálló felület megvilágítása Fűtés, hűtés Kilátás a járműből Világítás Általános Egyedi Lépcsök megvilágítása A leszálló felület megvilágítása Függöny, roletta Zaj Rezgés, rázkódás Információ szolgáltatás Poggyász elhelyezése, szállítása Tisztaság Esztétikai megjelenés
Környezet terhelés Kibocsátás Zaj
Járművek
Gazdasági jellemzők Beszerzési ár Élettartam Üzemeltetési költség (üzemanyag fogyasztás) Karbantartási (fenntartási) költség Maradványérték, értékesíthetőség
Járművek Eltérő követelmények Helyi forgalomban Távolsági forgalomban Gyorsulás Sok, széles ajtó Ülő- és állóhelyek Távolsági forgalomban Utazó sebesség Kényelem Csak ülőhelyek