Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Javítási műveletek Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Váratlan meghibásodások => kategória jellegűek Teljesen nem küszöbölhetők ki! A javítás a természetes elhasználódás, a sérülés vagy tervezési és gyártási hibák következtében szükségessé váló műszaki beavatkozás a gépkocsi üzemképességének a helyreállítása érdekében. A javítás feladata: az üzemképtelenné vált jármű – a lehetőségekhez képest – leggyorsabb és legolcsóbb helyreállítása úgy, hogy a javítás után a munkafeladatát gazdaságosan és üzembiztosan tudja folytatni.
Gépkocsijavítási műveletek fajtái
Garanciális javítások Nagy sorozat gyártás esetén fordulnak elő: - szerkesztési hibák, - anyaghibák, - szerelési hibák. Ha ezek a meghibásodások a gépjármű rendeltetésszerű használatánál fordulnak elő, akkor ezeket garanciális javításokkal szüntethetjük meg. - hibák díjtalan javítása, - 15 nap alatt javítani kell, - 30 napon túl => csere kocsi biztosítása, - Új alkatrészek alkalmazásával, A garanciális javításokat a gyártóművek térítik a márkakereskedéseknek!!! Vita esetén az autótulajdonos a KERMIHEZ mehet: - szakvéleményt ad díjtalanul, - Ez alapján bírósághoz is fordulhat a tulajdonos.
Szavatossági javítások A rejtett műszaki hibák előfordulását kell értékelni: Rejtett műszaki hiba a teljesítésnél meglévő olyan műszaki hiányosság amely közvetlenül nem érzékelhető és célzott vizsgálattal sem mutatható ki. Itt már a kereskedő biztosítja a költségeit. A javítások elfogadhatók, díjtalanság! Polgári törvénykönyv: Ptk. 305,306 §
Futójavítás = hibaelhárítás A műszaki szemlék közötti meghibásodások megszüntetését szolgáló tevékenység,amely a gépkocsi vezető feladatkörét meghaladja és mindenkor a biztonsági berendezések állapotvizsgálatát is tartalmazza. A váratlan meghibásodások kijavítására irányulnak! Futójavítás = hibaelhárítás A javító könyvbe be kell írni: busz, tehergépjármű A hibaelhárítások gyakran műszeres beszabályozásokat is igényelhet. A gépkocsi álláshelyek közvetlen környezetében, vagy magán a gépkocsin végzik.
Javítási- szerelési munkák A fődarabok, részegységek és alkatrészek javítása: - gépkocsin beépítési helyükön, - kiszerelve szakműhelyben végezhető. A javítási szerelési munkákhoz tartoznak a fődarab cserék is, amelyek általában: - tartozékok átszerelésével, - kisebb alkatrészcserékkel, - javításokkal, - beszabályozásokkal párosul. Az üzemeltető vállalatoknál a fődarab cseréket általában valamelyik II. sz. műszaki szemle művelettel együtt végzik. Az időráfordítás sokkal nagyobb mint az eddigieknél. Pl. 20…30 óra Pl. műszaki vizsgára való felkészítés - jelentős szerelési munkák, - karosszéria munkák, - esetleges festések
Középjavítások A középjavítás a közlekedésbiztonsági és esztétikai követelmények maradéktalan kielégítése érdekében ütemezett karbantartási lépcső, amely általában fődarabok cseréjével vagy nagyobb javításával együtt elvégzett élettartam- meghosszabbító javítási tevékenység a gépjármű karosszéria részeinek a helyreállításával. Elvégzendő: - II. sz. műszaki szemle; - karosszériaelemek szükségszerinti javítása, cseréje; - karosszéria- tartozékok szükségszerinti javítása, cseréje; - a karosszéria teljes átfestése;
A középjavítások km-ciklusértéke: - autóbuszoknál: egy felújítási ciklusban kétszer (felújítási km- ciklus harmada) - tehergépjárműveknél: felújítási km-ciklus felénél