2005. A vállalati információs rendszerek a vállalati tevékenységekben Dr. Sziray József, Erdős Ferenc, Gaul Géza 1.hét Üzleti folyamatok újjászervezése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
BPR – Business Process Reengeneering
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
11. hét: A Teljes körű Minőségmenedzsment (TQM)
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Fejlesztési, stratégiai útmutató
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
Szervezetfejlesztési Program
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Ellenőrzés, visszacsatolás
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
Tanuló szervezet.
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Controlling a gyakorlatban
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
BPR – Business Process Reengeneering
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Reengineering Nagy Zsolt (30)
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

2005. A vállalati információs rendszerek a vállalati tevékenységekben Dr. Sziray József, Erdős Ferenc, Gaul Géza 1.hét Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 2 Információs rendszerek bevezetése Mindig egy nagyobb, a vállalat működésének egészét többé-kevésbé megváltoztató folyamat része. A változtatás kiterjedhet –az üzleti folyamatokra, –a szervezeti struktúrákra, –a munkahelyekhez rendelt feladatokra, –a munkakörök viszonyára. Vállalati folyamatok javítása TQM-alapú felfogásban Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 3 Teljes körű minőségmenedzsment, TQM A TQM értelmezései: –Irányítási koncepció, amelynek központjában a minőség áll. (ISO 8402:1994) –Vezetési filozófia, mely összefogja a szervezeti potenciált a folyamatos fejlesztés irányába. –Valamely szervezet azon képességeinek kialakítása és működtetése, melyek lehetővé teszik a folyamatosan változó belső és külső igények kielégítését. Attól teljes körű (Total), hogy mindenki részt vesz benne, a szervezet minden tevékenységére és minden egységére vonatkozik. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 4 TQM jellemzői A TQM alapelvei: –vevőközpontúság, –a folyamatok folytonos fejlesztése, –a dolgozók teljes körű részvétele, –tanuló szervezetté válás. Az ilyen szervezetben mindenki ismeri a feladatát, szerepét és munkáját, a céljai világosak. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 5 Folyamatok változtatása Meg kell tervezni, ennek részei: –alapos feltérképezés, leltározás, –az alapvető folyamatok azonosítása, –folyamatok hatásosságának mérése milyen mértékben szolgálják a vevők igényeit, –folyamatok hatékonyságának mérése ezt az erőforrások milyen ráfordításával érik el. Változtatás módjai: –folytonos javítás, működés közben, –benchmarking, időnként, –újjáalakítással (BPR), esetenként. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 6 Az eredményesség feltételei Egy formális (nevesített) folyamat hozzárendelése és elindítása, és a felső vezetés elkötelezettsége és részvétele ebben a folyamatban, bevezetési akcióterv készítése, amelyben –meg kell nevezni a változtatás irányítóját (egy vezetőt), és –létre kell hozni csapato(ka)t (team) a tényleges munkavégzésre, és –létre kell hozni az egyéneknek a változtatásban végzett munkáját mérő, értékelő és jutalmazó rendszert. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 7 A folyamatok elemzése A folyamat: egy vagy több tevékenység, amely értéket növel úgy, hogy egy bemenetkészletet átalakít kimenetek készletévé egy másik személy számára, emberek, módszerek és eszközök kombinációjával. A vállalat működése folyamatok hálózata. A folyamatok nem mindig láthatók (pl. ügyvédi szolgáltatások), máskor egészükben és formálisan is dokumentáltak (pl. a gyártásban). Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 8 Egy folyamat, példa: a hajvágás Tehát szolgáltatás. A magfolyamat, amikor –a vendég beül a székbe, –a fodrász veszi a szerszámait, és lenyírja a haját, meg is mossa és szárítja, esetleg színezi is. Egy alfolyamat, amikor –fodrász megbeszéli a vendéggel a fazont vagy szóban, vagy fényképek megtekintésével, vagy számítógépes képgenerálással, a vendég fejéhez igazított képekkel Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 9 A hajvágás segédfolyamatai Kell helyiség, berendezés, eszközök, szerszámok, segédanyagok, emiatt: –anyagbeszerzés, –fűtés-hűtés, –takarítás, –karbantartás. A vendégnek tudnia kell a fodrászüzletről, emiatt: –kommunikáció (cégtábla, reklám). Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 10 A hajvágás segédfolyamatai (bis.) Pénzforgalom, emiatt: –pénztár, –számlázás, –könyvelés. Szakszemélyzet, emiatt: –alkalmazás (felvétel, elbocsátás, fizetés), –társas viszony (társasági szerződés), –szakvizsga, képzés, továbbképzés, –tanuló foglalkoztatása. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 11 Az alapvető folyamatok Meghatározó jellemzői: Stratégiai szerepük: –Jelentősek a szervezet küldetését, céljait tekintve. –Versenyelőnyt ill. gyengeséget jelenthetnek. Hatásuk a vevőkre: –A vevőkre közvetlen hatással lévő folyamatok azok. –A belső folyamatok a támogatáshoz tartoznak, mégis előfordulhat, hogy célszerű alapvetőnek tekinteni őket. Keresztfunkcionális jelleg: –Az alapvető folyamatok gyakran keresztezik a meglévő, belső, szervezeti határokat. –A folyamatra orientált szervezetek alapvető folyamatai gyakran egyetlen szervezeti egységen belül vannak. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 12 A General Electric alapvető folyamatai Fejlett technológia Fejlesztés felajánlása Megjelenés a piacon A megrendeléstől az átutalásig Szolgáltatások nyújtása Támogatás Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 13 A teljesítmény mérése Visszacsatolt szabályozási kör: mérés, ítéletalkotás, beavatkozás. Mérés szintjei: –folyamat működési jellemzői, –kimenetek: jellemzők a folyamatok hatásosságára, –végeredmény: az egész szervezet sikerességét jellemzi. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 14 A teljesítmény mérés szintjei 1 A folyamat mérése: –A felhasznált erőforrások mennyisége, az optimumhoz képest (pl. költség). –Közvetlenül befolyásolják az erőforrások (nyersanyagok, gépek, emberek, eljárások, módszerek) összehangolását. –A részfolyamatok és a beszállítói teljesítmények mércéi. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 15 A teljesítmény mérés szintjei 2 A kimenet mérése A folyamat hatásosságát méri –az előállított termék vagy szolgáltatás mennyire felel meg a céljának, –a fogyasztói elvárásoknak, –a tulajdonságai milyen mértékben érik el a szükséges értékeket. A végeredmény mérése –A fogyasztói igények kielégítettségének mértékét határozza meg. –A termék vagy szolgáltatás hatásosságának mérése, a felhasználási helyén, tehát a fogyasztónál. Közvetlenül, többnyire nem lehetséges. –A fogyasztói elégedettség mérése. Mérhető. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 16 A folyamatok javítása Üzleti folyamatok újjászervezése Mechaniz- mus Elérhető változás KockázatKöltségTartamNehézség Folyama- tos javítás esetenként néhány % kicsi rövid (ismétlődő! ) könnyű Benchmar- king 20-50%kicsiközepeshosszúközepes Újjáalakítás (BPR) többszörösnagy!!nagyhosszúnagyon nehéz

Széchenyi István Egyetem 17 Folyamatos javítás Lépései: a vevő megismerése, a hatékonyság felmérése, folyamatelemzés, folyamatfejlesztés, változtatások bevezetése, egységesítés és megfigyelés. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 18 A vevő megismerése a folyamat kimenetének meghatározása, a vevő azonosítása, a vevő igényeinek meghatározása, a vevői követelmények átalakítása specifikációvá, a hatásosság mérése, az adatgyűjtés megtervezése, adatgyűjtés és elemzés, új célok kitűzése, közreadás. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 19 A hatékonyság felmérése Az erőforrások felhasználását méri. Lépései: hatékony mérőeszközök meghatározása adatgyűjtő rendszer tervezése költségelemzés az eltérések, ingadozások elemzése a ciklusidő elemzése új célok kitűzése közreadás Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 20 Folyamatelemzés A tennivalók iránya. Lépései: a folyamat állapotának összefoglalása, javítási lehetőségek sorrendbe állítása, a folyamat és részei kezelésének sorrendbe állítása, a javítási útvonal kiválasztása, közeradás. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 21 Változtatások bevezetése Hipotézisek kidolgozása és próbája. Alapelvek : Tesztelés kicsiben! Bevezetés a gyakorlatba: beindítás, váltás- menedzsment, dokumentálás. Eredmények szemmel tartása. Résztvevők jutalmazása. A következő javítási lehetőség kijelölése. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 22 Folyamatbenchmarking 1.A javítandó folyamat meghatározása. 2.Az összehasonlítás alapjainak megkeresése. 3.Adatgyűjtés. 4.Az eltérések felismerése, meghatározása. 5.A jövőbeli teljesítmény becslése. 6.Közreadás. 7.Célkitűzés. 8.Akcióterv készítés. 9.Megvalósítás, megfigyelés. 10.Újabb célok kitűzése. Üzleti folyamatok újjászervezése

Széchenyi István Egyetem 23 Újjáalakítás (reengineering, BPR) Üzleti folyamatok újjászervezése „A vállalati folyamatok újjáalakítása (BPR) – Michael Hammer és James Champy (USA) szerint – : Az üzleti folyamatok alapvető újragondolása és gyökeres újratervezése azzal a céllal, hogy lényeges, nagymértékű javulást érhessünk el több területen, mint például a költségekben, a minőségben, a szolgáltatásban és a gyorsaságban.”

Széchenyi István Egyetem 24 Újjáalakítás projekt megszervezése Üzleti folyamatok újjászervezése a szervezet kultúrájának elemzése, a magfolyamatok azonosítása, hatékonyság, hatásosság mérése, folyamatok megértése, folyamat állapotának felmérése, prioritások felállítása, jelentés, támogatás megszerzése.

Széchenyi István Egyetem 25 Újjáalakítás projekt elindítása Üzleti folyamatok újjászervezése team kinevezése és kiképzése, környezet elemzése, irányvonal meghatározása, részletes projekt-alapokirat készítése, a vállalat változásra érettségének összegzése.

Széchenyi István Egyetem 26 Az új folyamat kitalálása Üzleti folyamatok újjászervezése Ez az eljárás specifikus eleme. –Kell egy idealizált, semmitől sem korlátozott és egy a környezet által kötött terv. –Többféle forgatókönyv, többféle lehetőség. –A legjobb kiválasztása. Integráció –eredmények közreadása, célok újragondolása Cselekvés –tesztelés kicsiben, –akcióterv készítése, –végrehajtás. Értékelés.

Széchenyi István Egyetem 27 A megvalósítás Üzleti folyamatok újjászervezése Közös a három mechanizmusban: Közreadás –Mind a tájékoztatandók köre, mind a tájékoztatás módja fontos! A kidolgozó csapat mindegyik tagja vegyen részt benne! Tesztelés kicsiben! Akcióterv létrehozása Sorrendek felállítása Bevezetés a gyakorlatba: beindítás, váltás- menedzsment, dokumentálás. Eredmények szemmel tartása. Résztvevők jutalmazása. A következő javítási lehetőség kijelölése.

Széchenyi István Egyetem 28 Arany szabályok Üzleti folyamatok újjászervezése Az átalakításba olyan sok személyt kell bevonni, amennyit csak lehetséges. A folyamatos változást a kultúra részévé kell tenni. Mindenkivel olyan sokat kell közölni, és olyan nyíltan, amennyi emberileg lehetséges, lehetőleg személyesen. Élni kell a pénzbeli elismeréssel. A vállalati kultúrán belül kell dolgozni, nem azt megkerülve.

Széchenyi István Egyetem 29 És a rendszerfejlesztési ciklus? Üzleti folyamatok újjászervezése A Bevezetés a vállalati információs rendszerekbe című jegyzetben tárgyaltuk az információs rendszer kialakítását. Itt a teljes vállalati környezet átalakítását. A kettő között átlapolás van, az információs rendszer kialakítását a vállalat átalakításába beágyazottan kell végrehajtani.