Permanens-e az informatikus könyvtáros szak népszerűtlensége?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. HASSAN Elsayed egyetemi docens DUCHON Jenő műszaki tanár Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központ, Óbudai Egyetem AZ ONLINE FORRADALMAK NEVELŐ SZEREPE.
Advertisements

Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Felvételi jelentkezések I.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
KAPOSVÁRI EGYETEM CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY PEDAGÓGIAI FŐI S KOLAI FŐI S KOLAI KAR.
Brüsszel milyen messze van
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
ÉLELMISZER ADATBÁZIS SZŰRÉSE MENNYISÉGI MEGSZORÍTÁSOK ALAPJÁN LOGARITMIKUS INDEXELÉSSEL Kusper Gábor, Márien Szabolcs Előadja: Kusper Gábor Eszterházy.
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Geográfus és földrajz tanári képzés az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Megjegyzések: 2006 előtt a földrajz tanári képzésben szakpáronként volt a jelentkezés,
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Lovasturizmus -Általános turisztikai ismeretek-
Összoktatói értekezlet május 25.. Az oktatást érintő változások A vonalhúzón 20 fő kertészmérnök keretszám elveszítése 2006-ra vonatkozóan a keretszám.
MATARKA Brüsszelben MATARKA Jubileumi Rendezvény Budapest Főváros Levéltára október 5. Vizvári Dóra, könyvtáros GYEMSZI IRF.
Első éves BSc hallgatók fizika tudása Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
A Könyvtárinformatika Tanszék első három éve a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. Történet, jövőkép és stratégia Boda István.
Bemutatkozik a Georgikon
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
A rendészeti (rendőr) (szak)képzés jelene és jövője
Kommunikáció az egyetemen
Dippold Péter A könyvtárak változó szerepe az információs társadalmakban.
Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum évi gazdálkodása.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Perjésiné Hámori Ildikó
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
2005. május 5. OKTATÁSI MINISZTÉRIUM FELSŐOKTATÁSI FELNŐTTKÉPZÉSI BIZOTTSÁG.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Szterényi József SzKI és SzI
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Avagy Microsoft Magyarország Innovációs Napja Budapest, november 30. – MTA Eszes Gábor.
Eszenyiné dr. Borbély Mária, DE Informatikai Kar
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Tradíció és világháló Kérdések és lehetséges válaszok a könyvtári, levéltári digitalizációról.
a Műszaki Felsőoktatási
az Eszterházy Károly Főiskola Regionális Pályaválasztási Fóruma AZ INTEGRÁLT TANULÁSI KÖRNYEZET JELENTŐSÉGE A FELSŐOKTATÁSBAN.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
Közösségszervezés BA.
Lejtmenetből lendület
Tudásfelmérések és tudásfejlesztési próbálkozások
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Előadás másolata:

Permanens-e az informatikus könyvtáros szak népszerűtlensége? Lengyelné dr. Molnár Tünde Tanszékvezető főiskolai docens Humáninformatika Tanszék

Felsőoktatási intézménybe felvett hallgatók számának alakulása Magyarországon  Felvettek  2006-hoz viszonyított változás Előző évhez viszonyított változás 2006 94142 0% - 2007 81637 -13% 2008 96330 2% 18% 2009 109336 16% 14% 2010 114068 21% 4% 2011 115841 23% 2012 92475 -2% -20% 2013 becsült: 71360 -24% -23%

Hallgatói létszám alakulása informatikus könyvtáros BA szakon Felvett hallgatók BA 2006-hez viszonyított arány Előző évhez viszonyított változás 2006 511 100% - 2007 469 92% -8% 2008 488 95% 4% 2009 446 87% -9% 2010 476 93% 7% 2011 448 88% -6% 2012 217 42% -52% 2013 (első helyes jelentkező) 113 22% -48%

Hallgatói létszám alakulása Felvett hallgatók MA 2009-hoz viszonyított megoszlás 2006 106 2007 86 2008 - 2009 104 100% 2010 121 116% 2011 99 95% 2012 67 64% 2013 (első helyes jelentkező) 101 97%

Mi lehet az oka? Társadalmi megbecsülés hiánya? Könyvtáros életpályamodell?   közgyűjtemény és könyvtárfejlesztések Jó a szakma saját PR-ja? Milyen kép lehet egy középiskolásban a könyvtárról? Általános iskola   középiskola Milyen szempontok alapján választanak szakmát?

Számít-e a név? Mit takar a könyvtáros munkája? Hogyan hívják a szakot máshol? ECIA felmérése (2004): „Észak-Amerikában már kialakultak és meggyökeresedtek ezek az elnevezések, Európában viszont még gyerekcipőben jár a nemzeti nyelvű terminológia kialakítása”

Elképzelések „Mára a könyvtáros is egyre inkább információ-menedzser.” (Pécsi Tudományegyetem szakleírása, 2011) BA szinten: Információs szakember? Tudásmenedzser? Humáninformatikus? Médiainformatikus? MA Könyvtáros

Megoldás

Könyvtáros tevékenység területei Hassan-Montero et al., 2007 European Council of Information Associations (2004) Információ visszakeresés és bibliometria Információ Digitális könyvtár Technológia Az információ szerkezete és felhasználása Kommunikáció Marketing és menedzsement Menedzsment Archívum (levéltár) és rekordmenedzsment Tudományos ismeretek Vissza