Outsourcing
Mi is az az outsourcing? Az outsourcing nem más, mint az a tevékenység, amelynek során egy-egy funkció vagy egy komplex üzleti terület mindennapi irányítását és koordinálását egy szolgáltatónak adja át a cég. Ez a szolgáltatás egyfajta professzionális szintű segítséget jelent a megbízó cég számára, de nem derül ki annak legfőbb motivációja, illetve a kiszervezhető tevékenységek összessége.
Milyen erőforrásokat helyezhetünk ki? Munkaerő Tárgyi eszközök Szoftver eszközök Ingatlanok Az outsourcing kulcseleme mindig a szolgáltatás visszavásárlása vagy visszabérlése
12 pont- Miért éppen outsourcing? Költségcsökkentés Hatékonyság növelése Professzionalitás kiterjesztése a lehető legtöbb tevékenységre Képzési költségek csökkentése Járulékos költségek csökkentése Világos célok Megbízhatóság Szolgáltatóval kiépített jó kapcsolat Teret nyer a hozzáadott érték Gyors változások nyomonkövetése Időszakos igények kielégítése Ügyfélelégedettség
Szélsőségek „Szervezzünk ki mindent, amit csak lehet” „A kiszervezés szót nem is szabad kiejteni” Meg kell találni a megfelelő középutat, és olyan kiszervezéseket végrehajtani, amelyek a cég számára előnnyel járnak
Outsourcing típusai Spin-off cégek Munkaerő-kölcsönzés A cég profiljától eltérő tevékenység kivitele egy elkülönülő vállalatba Munkaerő-kölcsönzés Nem tekinthető igazán outsourcingnak, de nagyon markáns vonulatot jelent „Hagyományos” outsourcing Adott tevékenység magas színvonalú ellátása külső szolgáltató által A cég fő tevékenységére tud koncentrálni
Munkaerő-kölcsönzés Magyar jogi környezet beállt Elsősorban a következő területeken: Nagy fluktuáció esetén (pl. call center) Nincs kapacitás a HR funkciókra (toborzás, elbocsátás, stb) Kampányszerű működés Típusai: Állandóan foglalkoztatottak Kampánymunkások
Mukaerő-kölcsönzés előnyei Jól becsülhető munkaerő-költségek Kisebb belső HR szükséges A kölcsönzött munkaerő jól motiválható az állandó státus ígéretével A kölcsönzött munkatársak a kölcsönzés lejártával könnyebben találnak
Munkaerő-kölcsönzés veszélyei A kölcsönzött munkaerő másodrendű állampolgárnak érzi magát Kevésbé motivált Nagyobb lehet a fluktuáció Bérfeszültségek a kölcsönzött és az állandó munkaerő között
A magyar outsourcing piaci jellegzetességei Jellemzően kiszervezett tevékenységek: Ingatlan karbantartás és üzemeltetés Irodai támogatás Hálózat-üzemeltetés és karbantartás Étkeztetés Nagy mennyiségű nyomtatás és kézbesítés Nem jellemző a kiszervezése, de érdemes átgondolni: IT Call center, ügyfélszolgálat HR adminisztráció
Outsourcing néhány jellemzője (Erősségek) Költséghatékonyság Gyorsaság (kész megoldás rövid időn belül) Szakértelem, kompetencia Mellékes kiszervezése (core marad) Rugalmasság Minőség PR Gazdálkodás a belső erőforrásokkal
Outsourcing néhány jellemzője (Veszélyek) Kiszolgáltatottság Minőség- és költség romlás Cserbenhagyás Biztonság-sebezhetőség Belső know-how kiszivárgása Tisztázatlan felelősségmegosztás
A kiszervezés buktatói és előnyei A HR outsourcing megbízásokat nem pályáztatják nyilvánosan Hosszú távra szóló megbízások Referenciák és korábbi személyes ismertség Buktatóból van elég Szolgáltató nem tudja elfogadtatni magát Számos előny származhat az outsourcingból Magasan képzett szakemberek keresése
Humánügyviteli adminisztrációs outsourcing Szolgáltatás kiszervezése, az informatikai háttér megváltoztatása nélkül, vagy a munkaügyi szoftver cseréjével együtt Olyan szolgáltató partner kiválasztása, amely: saját főtevékenységéhez kiválóan ért és megbízható szolgáltatást tud nyújtani megfelelő szaktudással biztosítja a szolgáltatás állandó színvonalát megbízható informatikai és szakmai háttérrel rendelkezik
Humánügyviteli outsourcing Jellemzően kiszervezett tevékenységek: Bérszámfejtés TB feladatok Munkaerő-kölcsönzés Esetenként kiszervezésre kerül: Munkaügyi feladatok HR ügyfélszolgálat Általában cégen belül marad: Toborzás Képzés Teljesítményértékelés Mindenképpen érdemes cégen belül maradnia hozzáértő kapcsolattartónak, aki a munkavállalók felé is fontos, de a külső céget is ellenőrizni tudja
Kockázatkezelés a kiszervezés során Kockázatkezelési terv Kockázatok azonosítása Kockázatok elemzése Mi a valószínűsége a bekövetkeztének Mi a hatása Ki az egyes kockázatok tulajdonosa (ki fogja monitorozni) Válaszreakciók megtervezése Elkerülés Enyhítés Elfogadás Áthárítás Másodlagos kockázatok tervezése
Kockázatok monitorozása Az egyes kockázatok figyelése Új kockázatok azonosítása Válaszreakciók indítása Kockázatok helyzetének kommunikálása A kockázatkezelési terv folyamatos aktualizálása Maradék kockázatok kezelése
Hogyan válasszunk szolgáltatót? Kiszervezés:hosszú távra szóló együttműködést és partnerséget jelent Érdemes több cégtől ajánlatot kérni Személyesen találkozni a képviselőkkel Kérdések feltevése Meggyőződni, hogy a számunkra ideális céget választjuk Outsourcingot vezető cégnek bemutatni a tevékenységet
Problémák a szerződéskötések kapcsán A cég felkészületlen a feltételek meghatározásában, nem iktat be az érdekeit védő klauzulákat A cégek egy része a saját folyamataival sincs tisztában Hiányzik a felsővezetői elkötelezettség
Kiszervezetten Felmérjük a lehetséges előnyöket és hátrányokat Kijelöljük a felelős kollégákat Árban való megegyezés Megkezdődhet a kiszervezés
Kiszervezetten Tevékenységi kör tisztázása Biztosítani kell a megfelelő számú és képzettségű embereket 80% tervezés és 20% kivitelezés szabálya HR outsourcing IT outsourcing Speciális programok
Nem mindenre megoldás az outsourcing Nem érdemes minden HR -funkciót kiszervezni HR-nek személyesen is jelen kell lennie a szervezetben: gyors beavatkozás segítségnyújtás Leginkább csak a HR adminisztráció, azon belül is a bérszámfejtés Nehezen biztosítható egy külső szolgáltatóval
Magyarországi helyzetkép Fő vonzerő: Jól képzett munkaerő Jó infrastrukturális viszonyok Alacsony országkockázat Európai kulturális környezetbe való beágyazódás Ügyfelek és szolgáltatók kapcsolata illeszkedik a nemzetközi irányvonalhoz
Köszönöm a figyelmet!
Készítette:Kuczik Gabriella emberi erőforrások III.évfolyam 208.11.20.