„A coaching az emberekkel való bánásmód egyik formája, amely az utasításon és ellenőrzésen alapuló vezetési stílus ellenpólusa.” - John Whitmore.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jó célkitűzés, mint a siker és önmegvalósítás alapja
Advertisements

Csoport munka.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Mi a SzIA Minőségi Modell?  A SzIA Minőségi Modell olyan szervezet-, és minőségfejlesztési rendszer, amelyet először speciálisan nonprofit területen.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Coaching a közigazgatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Konstruktív konfliktuskezelés
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vállalati kultúraváltás-Coach szemléletű vezetés
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A kulturális intelligencia
Soft skills.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
Tanuló szervezet.
“Új Dimenziók” mentorképzési program A program kidolgozói: Artemisszió Alapítvány EcPec Alapítvány Göllesz Viktor Speciális Szakiskola MATISZ MH Líceum.
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Személyiségfejlesztő blogok
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Coachinggal a sikeres nyelvtanulásért
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Belülről Vezetés “Egy teljes élmény magadért” 12 év – 50 csoport – 400 ember 12 év – 50 csoport – 400 ember A MEGÚJULÁS NAVIGÁTORA ÉLET ERŐ MŰHELY Cséffalvay.
E GYEDÜL VAGY HÁLÓZATBAN ? VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma: HR + K ONZORCIUM.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az üzletek operatív működtetése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Varga Péter, közszolgálati CMC
Előadás másolata:

„A coaching az emberekkel való bánásmód egyik formája, amely az utasításon és ellenőrzésen alapuló vezetési stílus ellenpólusa.” - John Whitmore

A coaching meghatározása A coaching folyamatban a coach hozzásegíti klienseit ahhoz, hogy a bennük rejlő képességeket, tudást és tapasztalatot a lehető leghatékonyabban használják. Visszajelzés formájában folyamatosan tükröt tart, tudatosít és kérdez, alternatívákat villant fel, az ügyfelet céljai elérésében támogatja egy időben behatárolt folyamatban.

A coaching fontos jellemzői Célratörő, eredménycentrikus, egyedi és személyes. Időben behatárolt, keretbe foglalt. Hatékony, mert a kliensre és céljaira koncentrál. A kliens saját kompetenciáinak eszköztárát fejleszti és bővíti. Hosszú távra szól, mert a coaching folyamán a kliens a módszereket is elsajátítja, így önmaga is képes lesz a rendszeres megújulásra. A kapcsolat a fő tartópillére, a coach a kapcsolatot ajánlja fel, fontos a bizalom. Teljes mértékben testre szabott. Alternatívákat kínálhat, villanthat fel. A coaching feltétele az egészséges testi-lelki állapot.

Coaching felfogások, típusok A coaching típusai szerteágazóak, különböző csoportosításokkal lehet találkozni. Life coaching - executive (vezetői, üzleti) coaching Alkalmazott módszertan szerint: akcióorientált coaching, NLP alapú coaching, rendszerszemléletű coaching Irányultság szerinti csoportosítás: felismerés orientált coaching, teljesítmény orientált coaching, kapcsolat orientált coaching Ezen kívül: preventív, stratégiai, stressz, projekt, konfliktus, interkulturális, team coaching, csoportos esetfeldolgozó coaching

A coaching céljai A coaching célját a kliens és a tanácsadó közösen határozzák meg. A coaching folyamatában a legfontosabb célok lehetnek a konkrét, ügyfél számára problémát jelentő nehéz helyzetek feloldásán túl: Az önismeret fejlesztése Kompetenciafejlesztés, személyes képességek fejlesztése célorientáltan A meglévő képességek tudatosítása, megerősítése Fejlesztendő területek feltárása, tudatosítása Fejlődési folyamat generálása A felelősség tudatosítása, a sikeresség támogatása, felismerése és elfogadása Magatartás, viselkedés, szemlélet változása (szereprepertoár bővítése, a vezető/ munkatárs kompetenciájának megfelelően)

A coaching szereplői Kliens: az a személy, akire a fejlesztési folyamat irányul, aki a coachingot, mint szolgáltatást igénybe veszi.   Megbízó: a coaching szolgáltatás megrendelője. A megbízó és a kliens lehet ugyanaz a személy, de gyakran előfordul, hogy a coaching szolgáltatást nem közvetlenül a kliens rendeli meg, hanem harmadik személy, legtöbbször a kliens felettese, vagy a HR-es vezető fejlesztési célból kéri a vezető számára. Coach: az a fejlesztést támogató személy.

A kiváló coach legfontosabb tulajdonságai Tükröt tart az ügyfélnek, visszajelzi észleléseit Empatikus Betartja a titoktartási kötelezettséget, megbízható Ismeri a saját határait, erősségeit, önismerete van Keresi az egyensúlyt a fej és a szív között Aktívan figyel, meghallgat, 100%-os jelenlétre törekszik A coaching folyamat lépéseit, a kereteket jól alkalmazza Az összefüggések foglalkoztatják, rendszerben gondolkodik Hiteles Előítélet mentes

A kiváló coach legfontosabb tulajdonságai Lelkileg stabil, kiegyensúlyozott Bátran alkalmaz kihívó, fejlődést támogató gyakorlatokat Pozitív szemléletet sugároz, pozitív szemléletre ösztönöz Élvezi az ügyféllel töltött időt A kérdezéstechnikát jól alkalmazza Kiemeli, észreveszi az ügyfél erőfeszítéseit Felvállalja a provokatív beszélgetést Megoldás orientált gondolkodásmód jellemzi Célorientált, a célokat szem előtt tartja Rugalmas, spontán

A kiváló coach legfontosabb tulajdonságai Szakmailag felkészült (vezetés, kiemelt szakterület) A kíváncsiság mentén navigál Minden helyzetben meglátja a lehetőséget Egyenesen kommunikál Megosztja, amit észlel, ahogy van Ünnepeli az ügyfelet, ha sikereket ér el, felismerésekhez jut Új területekre is nyitott, tanulásra, fejlődésre kész Támogató légkört alakít ki Tisztelettel van jelen Elkötelezett a folyamat iránt

A skills coaching Egyénre szabott célorientált fejlesztési folyamat A kliens egy bizonyos módon cselekszik, gondolkodik, érez, de szeretne másként érezni Komfort-zóna Feszültség Esetleg shadow coaching vagy team coaching

A coaching leggyakoribb fókusztémái Képességek, készségek Ebben a bontásban a kompetenciák oldaláról lehet a kliensre fókuszálni. Előnye, hogy ezek a fogalmak előre definiáltak, így rögtön adott egy közös értelmezési keret, ami biztonságot adhat.

A coaching leggyakoribb fókusztémái Személyes viszonyrendszerek Ebben a megközelítésben a figyelem a kliens és kapcsolatai felé irányul. Ilyenkor az adott probléma megoldásán túl a kliens kapcsolatkezelési készségeinek fejlesztése is megtörténik.

A coaching leggyakoribb fókusztémái Vezetői szerepből fakadó fókuszpontok Ez a megközelítés a vezetői szereppel kapcsolatos attitűdökre, konkrét helyzetekre fókuszál. Bár ez a téma nem kifejezetten a készségekre összpontosít, az a tapasztalat, hogy a konkrét helyzetekben felmerülő hatékony kezelésükhöz a saját határok kijelölése, az egyenes kommunikáció szükséges, amely az asszertív készségek témakörébe tartozik. Egyes témák feldolgozásakor az elemzési készség fejlődhet nagymértékben.

Coaching technikái, eszközei Ráhangolódás szerepe Rítusok, ismétlődések kapcsolatépítő szerepe Aktív jelenlét Intuíció Megfigyelés, visszajelzés Integrálás

Leggyakrabban használt coaching módszerek Tesztek, kérdőívek Esetfeldolgozás Dramatikus elemek Kompetenciafejlesztő egyéni feladatok Szakirodalom feldolgozás GROW modell

O – options (lehetőségek) W – will (akarat, a megvalósítás lépései) A GROW modell G – goals (célok) R – reality (valóság) O – options (lehetőségek) W – will (akarat, a megvalósítás lépései) John Whitmore, 1995.

Felhasznált irodalmak John Whitmore: Coaching a csúcsteljesítményért Werner Vogelauer: Coaching a gyakorlatban Grajczárné dr. Rácz Erzsébet: Sämling Coach képzés

Köszönjük a figyelmeteket! Antal Noémi & Láng Diána