Információs Társadalom Szakmai Napok 2004. Tartalom: Információs Társadalom Szakmai Napok 2004. A kutatás háttere, módszertana Fontosabb eredmények Következ-tetések Az online marketing kommunikáció megítélése a magyar vállalatok körében Pái Attila, Ph.D hallgató Kapcsolat 2004. november 23-24. Budapest
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: A kutatás háttere, módszertana A kutatás azt vizsgálta, hogy az interneten elérhető vállalatok milyen ismeretekkel rendelkeznek az online marketingről, milyen online marketingkommunikációs eszközöket alkalmaznak, és hogyan ítélik meg ezt a kommunikációs csatornát. A kutatás módszertana: Minta célcsoportja: interneten elérhető vállalatok Minta elemszáma: véletlenszerűen kiválasztott 1000 vállalat körében készült ezen belül a kiemelten vizsgált célcsoport 300 vállalat volt. A minta összetétele: kis, közép-és nagyvállalatok (mikrovállalkozások nem) marketing-, PR-, kereskedelmi vezetői, egyes esetekben pedig IT vezetői voltak. Adatfelvétel módja: online kérdőíves megkérdezés (CAWI) Az adatfelvétel időpontja: 2003. december 10. és 2004. január 10. között Súlyozás: A kutatás adatai nem kerültek súlyozásra, így a kutatás eredményei irányadóak, valamelyest eltérhetnek a tényleges alapsokaságban (interneten elérhető vállalatok). A kutatás háttere, módszertana Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 2
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: Fontosabb eredmények Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek A kutatás háttere, módszertana Általánosságban elmondható, hogy a vállalatok nem ismerik kellően az interneten elérhető célcsoportot, nem használják megfelelően az online kommunikációs lehetőségeket, és ennek következtében gyakran elmarad a várt eredmény, amely az alábbiakban mutatkozik meg: Túlbecslik: a gyakori internetezők számát a diákok arányát a felsőfokú végzettségűek arányát és budapesti lakosok arányát Alulbecslik: online módon vásárlók számát az egyes online szolgáltatásokat igénybevevők arányát Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 3
Fontosabb eredmények Tartalom: Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek A kutatás háttere, módszertana Teljesen meglepő, hogy a bannerreklámoknak a reálisnál nagyobb direkt hatékonyságot tulajdonítanak, hiszen a megkérdezettek közel 50%-a szerint az átlagos átkattintási arány meghaladja az 5%-ot (a tényleges átlagos átklikkelési arány: 0,25%-0,5% között van). Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat Forrás: saját információgyűjtés; N=300
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: Fontosabb eredmények Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek A kutatás háttere, módszertana A vizsgált vállalatok jellemzően három szempont miatt döntöttek az internet alkalmazása mellett: marketingszempontok és az értékesítés támogatása kapcsolattartás ügyfelekkel ill. partnerekkel piaci információk gyűjtése A vállalti honlap elkészítésének célja elsősorban: információközlés image illetve reklámszempontok értékesítés ösztönzése Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 4
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: Fontosabb eredmények Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek Az online marketingeszközöket a megkérdezett vállalatok közel fele még nem alkalmazta, de harmaduk tervezi kipróbálásukat. A megkérdezett vállalatok elsősorban információközlésre, másodsorban pedig az értékesítés ösztönzésére használják az online reklámeszközöket. A márkaépítés mint cél mindössze minden 10. vállalat esetében merül fel. A vállalati honlap mellett a leginkább alkalmazott marketingkommunikációs eszköz a hirdetési célú cikk, ezt követi szorosan egymás után az e-mail marketing és a banner. Megfigyelhető az is, hogy a vállalatok jelentős része nem azokat az eszközöket alkalmazza, amelyeket a leghatékonyabbnak ítél. A jelenleg elzárkózók több mint fele alkalmazná ezeket, ha: nagyobb és differenciáltabb lenne a megcélozható célcsoport olcsóbb lenne a kommunikációs csatorna hatékonyság alapján kellene fizetni a jelenleginél kedvezőbb áron lennének elérhetőek a piaci információk A leghatékonyabb marketingeszköznek a vállalatok az online ügyfélszolgálatot és PR-t tartják. A reklámeszközök tekintetében pedig a két leghatékonyabbnak ítélt eszköz a honlap és az email marketing. A kutatás háttere, módszertana Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 5
Fontosabb eredmények Tartalom: Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek A kutatás háttere, módszertana Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat Forrás: saját információgyűjtés, 2004
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: Fontosabb eredmények Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek A kutatás háttere, módszertana Az alkalmazott eszközök hatékonyságát a vállalatok 1/3 része nem tudja megítélni, közel 20%-uk nem elégedett, és közel 50%-uk legalább átlagosan elégedett eredményességükkel. A hatékonyság mérését döntően a cégen belül vizsgálják (közel 70%), és csak másodsorban bíznak meg reklámügynökségeket, piackutató, webdesigner, tanácsadó stb. cégeket. A hatékonyság mérése általában az alábbi módszerekkel illetve szempontok figyelembe vételével történik: visszajelzések, érdeklődések száma CTR (átklikkelési arány) és látogatói statisztikák új partnerek, vásárlók száma ráfordított költség- /bevételnövekedés megrendelések száma, árbevétel-növekedés piaci felmérések Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 6
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: Fontosabb eredmények Megítélés Üzleti cél Alkalmazás Hatékonyság mérés Eredmények, tervek A kutatás háttere, módszertana Az internetes megjelenés minden ötödik vállalat szerint semmilyen plusz bevételt nem jelent, míg 43%-uk a bevételek mindössze 1-5%-át tulajdonítja az online jelenlétnek, 1/3 részénél viszont már számottevően bevételnövelő tényező az online jelenlét. A világhálón elérhető vállalatok 63%-a tervezi fejleszteni vagy jelentősen megújítani website-ját az elkövetkező egy évben, és 50%-uk szeretné növelni online reklámeszközökre fordított költségvetését 2004-ben. A megkérdezett cégek 65%-a az online hirdetésekkel nem kívánja helyettesíteni egyik alkalmazott hagyományos hirdetési formáját sem. Fennmaradó részük pedig az újsághirdetéseket és szórólapokat kívánja helyettesíteni az online eszközökkel. Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 7
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: Következtetések A kutatás háttere, módszertana Az eredményekből jól látszik, hogy a vállalatok nem rendelkeznek kellő ismeretekkel az internetről, mint médiacsatornáról. Ezzel magyarázható elsősorban a csatorna alkalmazásától való távolmaradás. A negatív attitűdök kialakulásának elsődleges oka a csatorna nem megfelelő használata továbbá a kapott eredmények rossz megítélése. A vállalatok jelentős része megragadt az „internet boom” előtti állapotban és nem követték nyomon a változásokat. Napjainkra a helyzet megváltozott, ami közel sem jelenti, hogy az internet kevésbé lenne hatékony. Fontosabb eredmények Következ-tetések Kapcsolat 8
A kutatás háttere, módszertana Tartalom: A kutatás háttere, módszertana Kapcsolat Fontosabb eredmények Következ-tetések Név: Pái Attila, Ph.D hallgató Telefon (mob.): (+36 - 30) 394-6050 E-mail: pai.attila@netgo.hu Kapcsolat