3. Az információs rendszerek típusai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATBÁZISOK.
Advertisements

Adatbázis gyakorlat 1. Szerző: Varga Zsuzsanna ELTE-IK (2004) Budapest
Kliens-szerver architektúra
Hardver alapok I. 10. osztály.
Az üzleti informatika alapismeretei
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
E-learning és a multimédia
A számítástechnika és informatika tárgya
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Információs rendszerek Rövid áttekintés
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2012/13 1. félév 3. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
A CAD/CAM modellezés alapjai
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
R. S. Kaplan, R. Cooper Költség és hatás Készítette: Kele Katalin Május 15.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Vezetői Információs Rendszer felépítése
A szervezeteken belüli funkcionális területek kontrollingja
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer)
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Operációkutatás eredete
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Az operációs rendszer Az operációs rendszer a számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába:
Az információrendszerek kialakulása
Adatbázis kezelés.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
INFORMATIKA 3. előadás.
Vállalati modellek 2007.
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
KONFIGURÁCIÓKEZELÉS è A projektirányítás a költségekkel, erőforrásokkal és a felhasznált idővel foglalkozik. è A konfigurációkezelés pedig magukkal a termékekkel.
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
EUCIP konferencia október 20. Cséfalvay Katalin Fejlesztés (BUILD) modul.
Operációkutatás I. 1. előadás
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A könyvtári integrált rendszerek statisztikai moduljának használata
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT
Gyűjtemény mint rendszer
Operációs rendszerek.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

3. Az információs rendszerek típusai

Az előadás tartalma TPS – tranzakció-feldolgozó rendszer MIS – vezetői információs rendszer DSS – döntéstámogató rendszer GDSS – csoportos döntéstámogató rendszer ES – szakértői rendszerek EIS – felsővezetői információs rendszer ESS – felsővezetői döntéstámogató rendszer

Transaction Processing System (TPS), Tranzakció feldolgozó rendszer Tranzakció nem más, mint egy ügymenettel kapcsolatos elemi esemény. Jelentések készítése Bemenetek Tranzakciók feldolgozása Lekérdezések feldolgozása Adatbázisok karbantartása

Tranzakció feldolgozó rendszer jellemzője A funkcionális tagolódás jellemzi (az alacsonyabb szintű rendszerekre ez mindig jellemző) Öt fontosabb funkcionális területe: a marketing, a gyártás, a pénzügy, a könyvelés, az emberi erőforrások. Az üzleti körforgás szinte minden tevékenységi formáinál azonos: pénzszerzés, befektetés, értékesítés, és innen újra kezdődik a kör.

Az adatfeldolgozás folyamata a TPS rendszerben Adatok bevitele manuális automatikus Adatok feldolgozása batch real-time Adatbázisok karbantartása „naprakészség” Jelentések készítése rendszeres, szabványos ellenőrző listák Lekérdezések feldolgozása előre definiált ablakok lekérdező nyelvek (SQL) Jellemzői: Napi ügymenettel kapcsolatos adatokat gyűjt és tárol. Magasabb szintű rendszerek adatbázisául szolgál. Mindennapos eseményeket felügyel.

Management Information System (MIS), Vezetői információs rendszer Rendszeres jelentések készítése (napi, heti, havi rendszerességgel) Kivételes, különleges események jelentése (időnként, vagy bekövetkezésekor) Igény szerinti jelentések Jellemzői: Jól meghatározott, strukturált problémák megoldásához nyújt segítséget. Főleg operatív, esetleg taktikai szinten hatékony.

A TPS és a MIS kapcsolata Rendelés feldolgozási rendszer Eladási adatok Jelentések készítése Megrendelési adatok Termék egység költsége Nyersanyag ellátási, tervezési rendszer Termék változásai Termelési adatok Főkönyvi rendszer Kiadási adatok Számviteli adatok

Decision Support System (DSS), Döntéstámogató rendszer Alapvető cél: a döntések minőségének javítása. A MIS továbbfejlesztéseiként tekinthetők. Számítógépes eljárásokkal, döntési modellekkel rendelkeznek. Több adatbázist használhatnak. Interaktivitást, ad hoc lekérdezést tesz lehetővé. Jellemzője a felhasználóbarát felület és a rugalmasság.

Problémamegoldás lépései Elemzés Tervezés Döntés Implementálás Kudarc Siker

Döntési folyamatok jellemzői Strukturált a probléma: ha mindhárom fázis programozható (elemzés+tervezés+döntés) Félig strukturált: ha nem minden fázis programozható Nem strukturált: ha egyik fázis sem programozható

Példák a döntési feladatokra Probléma/ döntési szint Operatív szint Taktikai szint Stratégiai szint Strukturált Számlázás Költségvetés elemzése Terjesztési hálózat Félig strukturált Készletgazdálkodás Költségvetés előkészítése Hosszabb távú előrejelzések Nem strukturált Folyóirat címlapterv Szoftverbeszerzés K+F tervezés

A döntés folyamat szakaszai 1. Az inicializálás A feladat közvonalazása, a probléma felvetése. 2. Probléma definiálás-modell specifikáció A számszerűsíthető adatok ismeretében (a változók) a matematikai modell felállítása, a módszer kiválasztása. 3. Optimalizálás A célfüggvénnyel felállított matematikai modell számítógépes megoldása egy döntéstámogató program segítségével (pl.: MS Excel Solver modulja). 4. Értékelés, javaslattétel Különböző paraméterekre elvégezve a számítást a kapott eredmény alapján a javaslat megfogalmazása. 5. Döntés realizálás A döntés megavalósítása.

DSS a döntési folyamatban Feladat-meghatározás adatbázis-lekérdezés Tervezés statisztikai modellezés szimuláció pénzügyi tervezés kockázat-elemzés Választás „mi lenne, ha…” érzékenységvizsgálat célérték-keresés optimum-keresés Megvalósítás

DSS erőforrásai Hardver Interaktivitás lehetősége; nagy számítási teljesítmény Szoftver DSS generátor – DSS szoftver Adatbázisok Hozzáférési lehetőség  adatvédelem, adatbiztonság Modellbázisok Matematikai, statisztikai, egyéb modellek Emberi erőforrások Fejlesztők, üzemeltető felhasználók, menedzserek

DSS felépítése Kommunikációs alrendszer Modellező alrendszer hardver szoftver Modellező alrendszer A modell nem más, mint valamilyen fizikailag létező objektumnak az absztrakciója. A modell tehát mindig egy jelenséget, egy tárgyat vagy egy tevékenységet reprezentál. Adatbáziskezelő-alrendszer adatok tárolása adatok rendelkezésre állása adatok elérése adatelérés kontrollja interaktivitás (bevitel, lekérdezés)

A DSS felépítése Képernyő Kommunikációs alrendszer Adatkezelő alrendszer Modellkezelő alrendszer Adatbázis Modell és módszer adatbázis

DSS szoftverek típusai Modell-alapú DSS A rendszer különböző módszereket kínál egy döntési modell összeállítására. Adat-alapú DSS A rendszer adatok, legtöbbször idősorok kezelésével, elemzésével támogatja a döntéshozatalt. Dokumentum-alapú DSS Ez a típus különböző dokumentumok feldolgozásánál, a dokumentumokban való keresési lehetőségekkel nyújt döntéstámogatást. Tudás-alapú DSS A rendszerek a problémát leíró tudás segítségével nyújtanak megoldási módszert. Kommunikáció-alapú DSS Ez a típus a kommunikáció és a hálózati technika lehetőségeit használja fel döntéstámogatáshoz (pl. csoportos döntéshozatalhoz). Táblázat vagy Web-alapú DSS A rendszerek egy táblázat (pl. Excel), vagy Web felületen keresztül kommunikálnak a felhasználóval. A háttérből pedig, pl. egy modell-alapú DSS szoftver nyújtja a szolgáltatásokat.

Group Decision Support System (GDSS), Csoportos döntéstámogató rendszerek A DSS továbbfejlesztése, nem egyszemélyes, hanem egy kisebb csoport által közösen meghozott döntéseket támogat. Nagy hangsúly van a kommunikáción: e-mail, közös hozzáférésű állományok, videokonferencia lehetősége.

Csoportos döntéstámogató rendszerek típusai Egy időben – egy helyen hálózatba kötött személyi számítógépek Egy időben – különböző helyeken videókonferencia Különböző időben – azonos helyen egymás adatainak elérése Különböző időben – különböző helyeken e-mail, hirdetőtáblák

Executive Information System (EIS), Felsővezetői információs rendszerek Felső szintű vezetők részére döntést nem hoz, csak annak megtalálásához látja el a menedzsert információval tömör, összegzett információk, grafikus elemmel kiegészítve eltérések kiemelése „prezentációs” jellegű kimenet múlt – jelen – jövő (modellezés) Kész szoftver – egyedi fejlesztés

Felsővezetői információs rendszerek (EIS) Képernyő Elemzés megjelenítés Lekérdező rendszer Adatbázis Modell és módszer adatbázis

Expert System (ES), Szakértői rendszerek A mesterséges intelligencia egy speciális felhasználási területét jelentik. A „mesterséges intelligencia” kifejezés John McCarthy nevéhez fűződik (1956). A mesterséges intelligencia a számítógépek használata olyan feladatokra, amelyhez magas szintű intelligencia, azaz tanulási, gondolkodási és szimbólumkezelési képesség szükséges. beszédfelismerés természetes nyelvek feldolgozása robottechnika képfeldolgozás neuronhálók stb. A mesterséges intelligencia nagy előnye, hogy tudása állandó, ami azt jelenti, hogy amit egyszer „megtanult” azt tudja, az emberrel ellentétben nem felejti el.

Szakértői rendszerek jellemzése és felépítése Olyan számítógépes programok, amelyek segítségével lehetőség nyílik, hogy strukturálatlan vagy félig strukturált döntésekhez javaslatot adjanak. Részei: Felhasználói interfész (Biztosítja a kapcsolatot a rendszer és a felhasználó között.) Tudásbázis (Tartalmazza az adatokat, amelyek a problémák megoldásához szükségesek. Két része: a tények és a szabályok.) Munkamemória (Tárolja az éppen megoldandó problémára vonatkozó adatokat.) Következtető gép (Olyan program, ami tudásbázis és a munkamemória tartalmát felhasználva okfejtést végez.) Fejlesztő gép (A rendszer létrehozását, a tudásbázis bevitelét és bővítését szolgálja.)

Szakértői rendszerek felépítése  Tudásmérnök Szabály alapú szakértői rendszer Fejlesztőgép I N T E R F É S Z Tudásbázis Munkamemória  Szabályok Tények Szabály értelmezése Szabály- és adatválasztás Felhasználó Következtető gép

ES típusai Szabály alapú szakértői rendszerek ha..., akkor Keret alapú szakértői rendszerek hierarchikus ill. hálós szabályok Objektum alapú szakértői rendszerek objektumok viselkedését írják le Eset alapú szakértői rendszerek példák, gyakorlati tapasztalatokon alapulnak

ES előnyei és hátrányai Előnyök Hátrányok Humán erőforrás helyettesítése Pontosabb, következetesebb Több szakértő véleményét egyesíti Gyors Könnyen integrálható más rendszerekbe Döntési folyamat áttekinthető Tudása állandó A „józan paraszti ész” hiánya Létrehozásuk, karbantartásuk drága Nehéz az emberi döntéseket lefordítani Tesztelésük nehéz Szerény kommunikációs képesség

DSS és az ES összehasonlítása Probléma megoldásához ajánlanak segítséget. Magyarázzák a megoldást. Szimbolikus, szöveges adatokkal dolgoznak. A döntési folyamatot a menedzser vezérli. Nagy mennyiségű adat feldolgozásában segít. Numerikus adatokkal dolgozik.

Executive Support System (ESS), Felsővezetői döntéseket támogató rendszerek Bizonyos funkciókkal kibővített EIS-t takar. A hagyományos EIS funkciókon túl tartalmaz analitikus, modellezési lehetőségeket ad (DSS), esetleg mesterséges intelligenciát és szakértői képességeket is jelenthet (ES), valamint kommunikációs lehetőségeket is támogat (GDSS).

Köszönöm a figyelmet!